Hva skjer med bladene til sverdplantene.

Den siste tiden har noen av bladene til sverdplantene fått små huller og noen nesten gjennomsiktig. Hva kommer dette av? Burde jeg luke de helt ned.
Har du store maller? Jeg har noen store maller som eter på sverdplantene mine så de ser slik ut. Ser de om kvelden etter lyset er slukket når de står på hodet i plantene.. har kjøpt meg noen spiralis no og de får stå i fred.
Ancistrus elsker å tygge på sverdplanter.
Det positive er at de holder planten fri for alger, men de er ofte litt for ivrig i tjenesten.

Etterhvert som bladene blir gamle er det også naturlig at de blir stygge og evnt må fjernes for å slippe frem nye blader. Men ancistrusene hjelper jo til og speeder opp nedbrytningsprosesssen.
Ok! da er det sikkert Ancistrusene sin feil. Får bare luke unna. Mulig jeg kansje bytter ut Sverdplantene med noe annet etter hvert, men røttene er overalt, de har til og med vokst gjennom bakgrunnen.
Jeg hadde samme problemet og var sikker på at det var ancistrusene som hadde skylda, men nå er jeg ikke fullt så sikker lenger. Nå har nemlig sverdplantene tatt seg veldig opp, og jeg kan bare luke vekk det som blir stygt. Nå er det ikke lenger så mange blader jeg må fjerne hver gang. Enten har ancistrusene funnet på et nytt tidsfordriv, ellers er det JBL-kulene som har begynt å virke.

Bladene var nesten gjennomsiktige, og bare hull i hull. Jeg begynte å lete etter alternative planter, og lagde en tråd her som het: Alternativ til sverdplanter. Da fikk jeg et hint om at det kunne være næringsmangel, og dyttet nedi bunnlaget to kuler til hver sverdplante.

Det kan jo ha vært en kombinasjon av næringsmangel og sultne ancistrus, så det skal bli interessant å følge utviklingen videre.
Jeg fant ingen god nok erstatning for sverdplantene, så jeg håper de fortsetter å være fine. De trenger tydeligvis veldig mye næring.
Ancistrus-gnagemerker på sverdplanteblad (en hel haug med planter så slik ut på ALLE bladene).

[External Image]
mona o
Ancistrus-gnagemerker på sverdplanteblad (en hel haug med planter så slik ut på ALLE bladene).

Veldig illustrativt bilde Ligner mistenkelig på min sverdplante.

Ekstranæring under røttene hjelper veldig godt på sverdplanter. De blir grønnere og frodigere, men om man har for mange ancistrus i forhold til sverdplanter så blir bladene tynnslitte uansett.

I tilfellet med eksempelet ovenfor, så hadde jeg ca 10 sverdplanter i et 98 liters kar. EN ancistrusmalle ble sluppet oppi karet... og innen kort tid hadde den ekspedert alle sverdplantene. Makan til apetitt :p
Hmmm. Da er det ikke rart at sverdplanten min sliter. Jeg har kun en sverdplante i min 720 liter som inneholder et ukjent antall ancistrus i alle størrelser.

Men planten er 9 år gammel og ganske stor selv om jeg har flyttet den en del ganger og redusert rotomfanget.

Den har nok gitt føde til mange kull med ancistrus, så det må kunne sies å være en nytteplante.
[QUOTE=mona o]Ancistrus-gnagemerker på sverdplanteblad (en hel haug med planter så slik ut på ALLE bladene).

evot:
Akkurat sånn så mine sverdplanter ut også, nesten alle bladene, og jeg har bare to store ancistrus, og to store sverdplanter i en 180 liter. Men som sagt, det hjalp med litt ekstra næring.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap