Bytte ut bunnlaget, hvilken næring bør jeg velge?

Det nærmer seg at jeg skal flytte over fisk og planter fra 275 l. til 325. Alt annet enn bunnlaget, som skal følge 275 l når jeg selger det.
Plantene trives godt der de er nå, og jeg er bekymret for hvordan det vil gå med de når de kommer over i nytt bunnlag. Det nye bunnlaget blir grov biltemasand, muligens iblandet noe litt grovere.
Tenkte å bruke gjødselkuler, men hvilke skal jeg velge? Ser at det er mange som bruker JBL gjødselkuler. Men er det ikke veldig lite innhold i de eskene? Kommer vel til å trenge veldig mange esker da? Tenker da på denne evt denne.
Er det noen som har noe annet å anbefale? Kommer til å bruke flytende næring og co² i tillegg.
Plantene er lotus, vallisneria, Barclaya longifolia og cryptocoryne i bunnlaget, og kanskje noe mer etter hvert som jeg ser hva jeg får plass til. (I tillegg blir det noen javabregner og gaffelmose)
Som bunnlagsnæring bruker jeg torvplater og plantesubstrat. Leirkulene bruker jeg kun for å ettergjødsle med. Det holder med bare plantesubstrat, men skal du ha cryptocoryne setter de stor pris på torv. Mine vokser som bare det på denne blandinga av plantesubstrat og torvplater. Du kan også bruke vanlig ugjødsla torv fra hagesenteret, evt denne ekspanderende torva her. Det som er med de platene er at planterøttene kan gro skikkelig fast i de etterhvert. Kan være vanskelig å flytte plantene feks

Legger inn et par bilder av hvor godt min 450L gror med dette som bunnsubstrat Før og etter luking!

[External Image]

[External Image]
Fint kar!
Jeg tenkte først på å ha plantesubstrat i bunn, men så leste jeg at det var flere som fikk problemer med at det lekket ut i vannet ved f.eks flytting av planter så derfor tenkte jeg at jeg kanskje skulle prøve å klare meg uten. Men jeg satser jo på planter i dette karet, så kanskje jeg burde gå for dette likevel og så lesse på med et tykt lag med sand over. Kanskje det er det som er trikset for å unngå "lekasje". Men må plantesubstratet skiftes ut etter noen år eller kan det bare ligge der og så kompenserer man med kuler etter hvert?
Hvor mange torvplater er det i en sånn pakke da?
Jeg har vel ca 5 cm med sand oppå. Når jeg luker og drar planter opp med røttene kommer det litt leire opp i vannet, men det er ikke mye. Jeg opplever det ikke som plagsomt i det hele tatt. Du kan selvfølgelig velge å bare bruke torv under sanda og supplere med leirkuler som du stikker til plantene etter at de er planta. Men jeg syns det er mere søl med de leirekulene enn substratet jeg da

Du skal ikke behøve å skifte ut bunnsubstratet, bare etterfylle med leirkuler feks. Det står på lenken jeg ga deg at det er 3 plater i pakka. Du trenger ikke så mange, men legg dem gjerne der du vet det skal stå planter og spesielt der cryptocorynene skal stå
Oida, jeg leste teksten til torvplatene men tydeligvis ikke overskriften.
Tror jammen jeg må hive meg rundt og bestille. Fristende å prøve, har lyst å satse skikkelig nå når jeg får ta det fra grunnen av. Var meningen å prøve og få satt opp karet på søndag, men må vel drøye det litt til nå da. Takk for rådene.
Inaktiv bruker
Slenger meg på med noen spørsmål
Lisbeth
Jeg har vel ca 5 cm med sand oppå. Når jeg luker og drar planter opp med røttene kommer det litt leire opp i vannet, men det er ikke mye. Jeg opplever det ikke som plagsomt i det hele tatt. Du kan selvfølgelig velge å bare bruke torv under sanda og supplere med leirkuler som du stikker til plantene etter at de er planta. Men jeg syns det er mere søl med de leirekulene enn substratet jeg da ;)

jeg har byttet akvarie, og skal fylle det nye opp med vann i dag. Skal nedover å kjøpe plantesubstrat, skal se om jeg får tak i torvplater også. Legger du substrat og torv over hele akvariet? Og legger du torvplatene oppå substratet, eller er det omvendt?
En ting som er viktig å merke seg:
husk at torvplatene kan senke ph, spesielt i starten.

Jeg brukte noen slike torvplater i en 85 liter en gang, og noen få dager etter oppsettet var ferdig testet jeg ph. Den var på 5....! Ooops. Det var derfor fiskene var så bleke, ja....

Det måtte en del vannskift til før vannet kom på et mer behagelig ph-nivå, men torvplatene hadde ganske lang effekt på ph-verdien i karet. Var vanskelig å holde den oppe.

Det spiller selvsagt en rolle hvor stort akvariet er. Jo mere vann, jo mindre påvirkning har torvplatene. Men i større kar så bruker man jo også flere torvplater for å dekke bunnarealet som trengs, så det går kanskje opp i opp :p

Inaktiv bruker
ok, da bruker jeg bare plantesubstrat, event kanskje noen få torvplater der plantene skal stå, hvis det funker?
majan
ok, da bruker jeg bare plantesubstrat, event kanskje noen få torvplater der plantene skal stå, hvis det funker?

Det er nettopp det jeg gjør. Jeg legger ikke torvplater tett over hele bunnen, bare der det skal stå planter. Så strør jeg bare med plantesubstrat sånn ca rundt omkring platene. Jeg har brukt torvplater i 4 akvarier til nå og aldri opplevd at PH har sunket. Jeg har faktisk ønsket å oppnå en lavere ph ved bruk av disse platene, men den gang ei. Men det har nok å gjøre at jeg ikke bruker mange plater. Det er sikkert forskjell på merkene også. Jeg har bare brukt HOBBY torvplater til nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap