- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Pjusk hornblad
Pjusk hornblad
Dagens mysterie: Hornbladen min går i oppløsning...
Jeg fikk meg hornblad for en tid siden for å ha en flyteplante som fylte godt opp i toppen og vokste raskt. Den første måneden (+) vokste de i rakettfart, var grønne og pene, og alt var fryd og gammen.
Så regulerte jeg hastigheten på pumpen litt opp like før påske, og i løpet av 1 og 1/2 dag var store deler av hornbladen rett og slett bare gått i oppløsning og støvet ned hele akvariet. Jeg fikk reddet noen få stilker, sugd opp mesteparten av de døde bladene og ordnet, og etter å ha skrudd sirkulasjonen tilbake til gammelt tempo satte jeg inn hornbladen igjen og krysset fingrene for at de små restene skulle vokse opp igjen.
De vokste tregt, men etter litt tid ble de flotte og pene igjen, men på langt nær så mye som før katastrofen, kanskje halvparten.
Så begynte de plutselig å gå i oppløsning på samme viset i går. Jeg har testet de vannverdiene jeg har tester for (få av dem er nyttige iht. plantehold) og det var ingen endringer i forhold til det som har vært normen i karet siden starten av desember, siste vannskifte (med temperert vann) var tre dager tidligere, og eneste endring som har skjedd de siste 3 ukene er at jeg har satt inn flere ottoer, men de spiser da virkelig ikke hornblad, da burde de 4 som har vært der siden januar ha gnagd hornbladen opp på dag 1.
Noen som vet hva som skjer? Hvordan kan jeg får hornblad til å trives bedre hos meg?
Vannverdier etc.etc.:
pH 6,5
GH: 6
KH: 3
Nitrat ble mål på dyrebutikken for en tid siden og var da helt ok (15) fire dager etter et vannskifte. Hva den er nå kan man bare gjette på, men regner med det er noe av det samme.
Temp: 23-24 grader
Ingen ekstra CO2
Plantegjødsel: 1/2 dosering av Aqua medic floreal og ferreal, brukt siden januar.
Jeg fikk meg hornblad for en tid siden for å ha en flyteplante som fylte godt opp i toppen og vokste raskt. Den første måneden (+) vokste de i rakettfart, var grønne og pene, og alt var fryd og gammen.
Så regulerte jeg hastigheten på pumpen litt opp like før påske, og i løpet av 1 og 1/2 dag var store deler av hornbladen rett og slett bare gått i oppløsning og støvet ned hele akvariet. Jeg fikk reddet noen få stilker, sugd opp mesteparten av de døde bladene og ordnet, og etter å ha skrudd sirkulasjonen tilbake til gammelt tempo satte jeg inn hornbladen igjen og krysset fingrene for at de små restene skulle vokse opp igjen.
De vokste tregt, men etter litt tid ble de flotte og pene igjen, men på langt nær så mye som før katastrofen, kanskje halvparten.
Så begynte de plutselig å gå i oppløsning på samme viset i går. Jeg har testet de vannverdiene jeg har tester for (få av dem er nyttige iht. plantehold) og det var ingen endringer i forhold til det som har vært normen i karet siden starten av desember, siste vannskifte (med temperert vann) var tre dager tidligere, og eneste endring som har skjedd de siste 3 ukene er at jeg har satt inn flere ottoer, men de spiser da virkelig ikke hornblad, da burde de 4 som har vært der siden januar ha gnagd hornbladen opp på dag 1.
Noen som vet hva som skjer? Hvordan kan jeg får hornblad til å trives bedre hos meg?
Vannverdier etc.etc.:
pH 6,5
GH: 6
KH: 3
Nitrat ble mål på dyrebutikken for en tid siden og var da helt ok (15) fire dager etter et vannskifte. Hva den er nå kan man bare gjette på, men regner med det er noe av det samme.
Temp: 23-24 grader
Ingen ekstra CO2
Plantegjødsel: 1/2 dosering av Aqua medic floreal og ferreal, brukt siden januar.
Postet 14.04.10 kl 21:07
Postet 14.04.10 kl 23:16
Postet 14.04.10 kl 23:58
Postet 15.04.10 kl 10:22
MarenBEr du helt sikker på at det er hornblad og ikke en av de andre plantene som ligner? Jeg er ikke så flink med planter, men har opplevd at de som er svært like hornblad plutselig har kastet "nålene", noen i forbindelse med temeraturforandring. Tror det var noe med cuba den het...?
Jeg fikk den ihvertfall fra ohr som hornblad, og den ligner definitivt på hornblad. Jeg er bedre på å artsbestemme planter enn fisk, så jeg er rimelig trygg på at jeg har rett i arten. Dessverre. Det hadde vært en deilig løsning om det var feil plante.
Postet 15.04.10 kl 12:54
Postet 15.04.10 kl 12:57
mona oNår hornblad går i oppløsning kan det tyde på kuldeskader. Fikk du planten tilsendt pr post...?
Nei, jeg hentet den like borti nabolaget (vel og merke p en dag med 25 minusgrader). Men det var i januar/februar, så da burde jeg vel sett det da? Og temperaturen har vært stabil i karet den siste uka, vi har senket innetemperaturen endel i det siste så jeg har glant på termometeret temmelig ofte siden jeg var spent på om det kom til å påvirke temperaturen i akvariet.
Det er i det hele tatt merkelig, for det har ikke vært noen endringer i karet de siste ukene som jeg vet av. En ørliten nitrat-overload etter feilforing i påska, men så snart jeg kom hjem skiftet jeg såpass godt med vann at det var nok ikke noe problem i mer enn noen få dager.
Postet 15.04.10 kl 13:20