Vallisneria

Hvordan trimmer jeg Vallisneriaen når den blir for lang? Prøvde å klippe rett av med en vanlig saks, men da blir bladene bare brune..
Jeg har gjort det samme, ikke opplevd at de blir brune, vokser ut igjen
Vallisneria trimmes ved å fjerne hele blader, ikke ved å klippe bladene.
Alle mine vallisneria har blitt trimmet med saks der jeg følte det trengtes.. Har ikke hatt noe problemer med brune eller døde blader..
StigS
Vallisneria trimmes ved å fjerne hele blader, ikke ved å klippe bladene.

Jeg har klippet av lengden på blader som har blitt over metern lange. Måtte kappe ned en hel skog av vallisneria fordi de la seg som et tykt teppe på vannflata og tettet igjen for sirkulasjon.

I en sånn skog (i en 450L) har du ikke mulighet til å klippe et og et blad ved bladrota -bare å kappe der du kommer til. Som sagt ble ingen av bladene gule/brune, de bare vokser ut igjen
Jeg gjør akkurat det samme! Jeg bare klipper den lengen jeg vil ha. De blir heller ikke gule eller brune hos meg.
kan man plante det man klipper av igjen eller funker det dårlig? skal snart trimme mine litt.
ok, jeg bare gjengir tropica katalogen... men det er vel som regel slik at når apex - bladets vekstpunkt - fjernes, visner det resterende av bladet? .. I det minste opplever jeg det, men det tar jo ofte lang tid før bladet dør. Fjerning av gamle blad, gjør at flere nye vokser opp.
anders86
kan man plante det man klipper av igjen eller funker det dårlig? skal snart trimme mine litt.

Nei et avkappet blad vil ikke slå røtter. Vallisneria formerer seg ved å sette sideskudd. Og det blir det mange av etterhvert!
Jeg hadde problemer med at de ble brune før, men det var pga gammelt lysrør og sløvsaks. Da jeg byttet dette, ble de grønne når de vokste ut.

[External Image]

Slik så de ut før de ble klipt(ned til 10 cm), etter skifte av lysrør
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap