Andemat er ugress. Det finnes bare en måte å unngå å få akvariene "smittet" med det på:
Man må være veldig, veldig nøye når man kjøper enten fisk eller planter; undersøk vannet i posen(e) lenge og grundig for å sjekke om det finnes andemat. Ikke den minste bit må oversees, for da er det gjort og ugresset sprer seg i akvariene! Èn eneste liten etblads-frøplante (nesten ikke synlig) er nok til at det sprer seg.
Jeg tok en skikkelig sjau i noen akvarier for et par år siden, en kampanje mot andemat kan man si og ble med nitidig jobbing kvitt smitt og smule. Fikk rensket ut absolutt alt i løpet av et par uker. Har ikke hatt andemat siden da, siden jeg er så nøye med å granske nye ting.
Kjøpte f.eks. mose privat via annonseforumet for et par mnd siden, og som jeg pleier så la jeg den i en beholder med vann først for å kontrolllere. Og *plopp* der fløyt det opp et par andemat...og så et par til og et par til. Jeg holdt mosen i beholderen i mange dager, mens jeg stadig ristet litt i den for å få eventuelle flere andemater til å flyte opp. Til slutt følte jeg meg trygg på at den var ren, og kunne bruke den i akvariet
Planter må ligge i en bøtte eller beholder i et par dager, for å være sikker på at det ikke dukker opp små andematplanter som har hengt seg fast inni planten(-e).