Næring til planter!

hva trenger planter til akvarie til stell og til nærimg?
Holder på å bestille ting på nette til akvariumet!
Jeg bruker flytende plantenæring i mine akvarier, tetra plantamin heter den jeg har. Men har også vurdert tabeletter til noen av plantene, de legger man i sanden ved røttene til planten tror jeg.
Noen velger å bruke midler som skal fungere som plantegjødsel, andre bruker nærings-sticks som dyttes ned i sanden. Noen velger å ikke bruke noe i det hele tatt, og får det til å vokse og gro uten større problemer...

Velger du førstnevnte må du være forberedt på å kunne ende opp med en alge-eksplosjon, og ikke det fine frodige karet du i første omgang forestilte deg.
Lykke til
Plantenæring er så mangt. Noe kommer helt av seg selv når det er fisk i karet, men uten tilskudd av sporstoffer klarer ikke plantene å nyttiggjøre seg det, og så kommer algene. Selv har jeg næringssubstrat, bruker jerntabletter til sverdplantene, og bruker flytende jern og mikronæring til hurtigvoksende planter som tar næring fra vannet.

Kort fortalt: Planter med kraftige røtter som sverdplanter og Cryptocoryne trenger næring fra bunnlaget i form av næringssubstrat eller kuler, mens hurtigvoksende planter og planter som vokser på noe (Anubias, Javabregner og moser bl.a) henter næring fra vannet og trenger tilskudd der.

I karet uten næringssubstrat bruker jeg JBL 7 kugeln og jerntabletter under røttene, i alle karene tilsetter jeg flytende jern + Happy plant ved vannskift. Det vokser som bare det. Har alger i ett av karene nå, fordi jeg gjemte å tilsette flytende næring...

Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap