- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Plantenæring til potteplanter
Plantenæring til potteplanter
Postet 28.09.10 kl 14:21
Postet 28.09.10 kl 15:06
Postet 28.09.10 kl 15:18
Postet 28.09.10 kl 17:11
Hei Rutta89
Jeg bruker vanlig fullgjødsel til potteplanter fra Hydroflor i karet. Planen var å lage gjødsel etter oppskrift her inne, men det var så plundrete å få tak i kjemikaliene.
Jeg sjekket litt rundt og fant ut at produktet fra Hydroflor inneholdt nesten det samme som det jeg selv ville ha rørt sammen.
Jeg tilsetter ca 5 milliliter av en mettet vannløsning til mitt 70l kar ved hvert vannbytte. Jeg bytter ut ca 25% til 30% en til to ganger i uken. I tillegge tilsetter jeg litt jern.
Opplegget fungere aldeles utmerket hos meg. Jeg ser ingen tegn til mistrivsel hos fiskene og planten stortrives.
Men jeg understreker på det sterkeste at dette er ingen anbefaling, bare et svar på spørsmålet. Husk at jeg kun har testet dette ut på et begrenset antall arter, så den som velger å følge mitt eksempel gjør det på eget ansvar.
Jeg bruker vanlig fullgjødsel til potteplanter fra Hydroflor i karet. Planen var å lage gjødsel etter oppskrift her inne, men det var så plundrete å få tak i kjemikaliene.
Jeg sjekket litt rundt og fant ut at produktet fra Hydroflor inneholdt nesten det samme som det jeg selv ville ha rørt sammen.
Jeg tilsetter ca 5 milliliter av en mettet vannløsning til mitt 70l kar ved hvert vannbytte. Jeg bytter ut ca 25% til 30% en til to ganger i uken. I tillegge tilsetter jeg litt jern.
Opplegget fungere aldeles utmerket hos meg. Jeg ser ingen tegn til mistrivsel hos fiskene og planten stortrives.
Men jeg understreker på det sterkeste at dette er ingen anbefaling, bare et svar på spørsmålet. Husk at jeg kun har testet dette ut på et begrenset antall arter, så den som velger å følge mitt eksempel gjør det på eget ansvar.
Postet 28.09.10 kl 20:34
Endret: 28.09.10 kl 20:35
Postet 29.09.10 kl 17:42
Postet 29.09.10 kl 17:57
elwaroJeg antar at Ever-Green Potteplante Superex er flytende gjødsel som opptas gjennom bladverket? Har du/dere noe tilsvarende smart for de som må ha gjødsel via rotsystemet?
Bruker substral gjødningspinner fra dagligvarebutikken. Men er litt usikker på om den fungerer så bra. Tror det ville blitt bra i kombinasjon med kuler av leire. Leiren kjøper du i nærmeste hagesenter i form av en spade. Leire finnes "villt" de fleste steder i Norge.
Lag kuler av leiren, tørk dem, og gi dem et par timer i steikeovnen på et par hundre grader. Da vil de ikke løse seg opp så lett, og det blir mindre griseri.
Postet 29.09.10 kl 18:14
Postet 29.09.10 kl 19:01
Postet 30.09.10 kl 08:24
Postet 30.09.10 kl 08:27
elwaroOg hva er så Leca, Lisbeth?
Ja, leca er laget av leire, men du kan ikke bruke det som plantenæring i et akvarie. De flyter og skiller nok ikke ut noe næring i og med at de ikke løses opp i vann. Det Trygve ga deg oppskrift på var leirekuler som man lager av fersk leire. Var bare det jeg prøvde å gi deg info om
Postet 30.09.10 kl 11:53
elwaroTrygve, dette må du forklarer litt; kuler? Leca? Som gjødsel? Holder dette som rotgjødsel alene isåfall?
Ikke leca, men leire som nevnt i tråden. Leiren finner du i naturen og behandler selv. Tørkingen/varmebehandlingen er ikke for å "brenne" dem så de blir til keramikk, men å få dem til å holde formen lengre når de blir puttet på plass. Våt leire vil løse seg opp med en gang du putter dem i vannet, og du rekker ikke å få dem ned i bunnlaget.
Kulene som er blitt ordentlig tørket og varmebehndlet litt, vil holde formen ganske bra i lengre tid.
Leiren inneholder mye jern og en masse annen næring.
De kan evt kombineres med gjødselspinner.
Postet 30.09.10 kl 12:18
Postet 30.09.10 kl 15:01
Endret: 30.09.10 kl 15:04
Skal du bruke noe annet enn det som er beregnet for akvarie, må du prøve deg frem og evt sammenligne med produkter beregnet for akvarie. Er ingen heksekunst og du lærer li i prosessen.
Tror ikke du finner jern av riktig type på rema, men skal ikke se bort ifra at jerntabletter fra vitaminhyllen kan brukes. Men siden jern ikke bare er jern, og finnes i forskjellige former, ville jeg kjøpt det i akvariebutikk om det skal i vannsøylen. (Plantene skal ha FE3 også kallt ferogan.)
Tror ikke du finner jern av riktig type på rema, men skal ikke se bort ifra at jerntabletter fra vitaminhyllen kan brukes. Men siden jern ikke bare er jern, og finnes i forskjellige former, ville jeg kjøpt det i akvariebutikk om det skal i vannsøylen. (Plantene skal ha FE3 også kallt ferogan.)
Postet 30.09.10 kl 23:33
Postet 01.10.10 kl 01:20
Postet 24.10.10 kl 18:50
Jeg jobber som kunst og håndtverkslærer og har derfor god tilgang på leire, noe vi også bruker på keramikk er jernoksyd.
Er det noen her inne som har prøvd å kna inn jernoksyd i leire for å lage "gjødselkuler" Snakket med Kyrre/Akvariekjelleren i Porsgund om det, han trodde det kunne funke fint.....
Er det noen her inne som har prøvd å kna inn jernoksyd i leire for å lage "gjødselkuler" Snakket med Kyrre/Akvariekjelleren i Porsgund om det, han trodde det kunne funke fint.....
Postet 19.02.14 kl 16:59
Postet 19.02.14 kl 21:16
Fant ihvertfall en oppskrift på gjødsel-kuler her.
Postet 19.02.14 kl 23:31