Nybegynner trenger hjelp til plantegjødsling!

Jeg har et kar på 63 liter, startet opp for 3 uker siden. Jeg har følgende planter:

1 stk Anubias Anubias barteri "nana 'Petite'"
1 stk Hornblad Ceratophyllum demersum
1 stk Echinodorus macrophyllus
1 stk Hygrophila corymbosa "Compact"
2 stk Javabregne Microsorum pteropus

Jeg har ikke gjødslet med noe enda, men karet har fisk (kjøpte det brukt, med fisk, så hadde ikke noe annet valg enn å innføre fisk med en gang -men har foret sparsomt og det har gått bra så langt

Noen som kan hjelpe meg med hva jeg trenger som en "basispakke" for å legge forholdene til rette for god plantevekst? Vil gjerne slippe å kjøpe et titalls forskjellige remedier, så er takknemlig om noen har tips om noen prisvennlige kombinasjonsalternativer. Substratet er så vidt jeg vet ikke gjødslet fra før.

Jeg har dessverre ingen testresultater mht næringsinnhold i vannet pr. i dag, men bor i Trondheim by, hvis noen skulle ha kjennskap til typiske forhold i vannet der.

Tar også gjerne i mot tips om hvilke nettbutikker (norske) som er billigst og best.

Takk for hjelpen!
Mie Gjeten
1 stk Anubias Anubias barteri "nana 'Petite'" 1 stk Hornblad Ceratophyllum demersum 1 stk Hygrophila corymbosa "Compact" 2 stk Javabregne Microsorum pteropus

Disse gir du flytende gjødsel, de tar næring fra vannet. Det fins mange typer flytende gjødsel, men jeg er veldig fornøyd med Happy Life sin

Mie Gjeten

Denne tar næring via bunnen, til denne type planter bruker jeg laterittkuler som jeg stikker ned ved røttene

Lys er også viktig. Hvis du har overtatt et brukt akvarium, vet du når lysrøret ble byttet? De bør byttes en gang i året for å gi full effekt til plantene. Hvor mange liter er akvariet på og hvor mange lysrør har du? På hvor mange W?
Inaktiv bruker
Jeg har aldri brukt noe plantenæring i mine karr, og plantene vokser som bare det, og javamosen også. De får vel lit næring via fiskeavføring etc?
Anbefaler bunnsubstrat for planter; f.eks. denne. Da slipper du mye tilsetningsstoffer direkte i vannet, noe som øker sannsynligheten for alger. Om du kombinerer dette med varmekabler så gir du plantene gode vilkår.

Litt jobb selvsagt, når du har satt opp karet, men verdt det etter min mening.
Joakim
Anbefaler bunnsubstrat for planter; [URLBLOCK1]. Da slipper du mye tilsetningsstoffer direkte i vannet, noe som øker sannsynligheten for alger. Om du kombinerer dette med varmekabler så gir du plantene gode vilkår. Litt jobb selvsagt, når du har satt opp karet, men verdt det etter min mening.

Jeg bruker Tropica sin plantesubstrat når jeg setter opp nytt kar. Har du erfaring med Tropica sin, er den du lenket til bedre? Har ikke sett den før.

Jeg har også lagt i torv sammen med plantesubstratet, det liker feks cryptocoryne veldig godt å vokse på

Når det har gått et års tid begynner jeg å ettergjødsle med flytende og laterittkuler
Lisbeth
[QUOTE=Mie Gjeten] 1 stk Anubias Anubias barteri "nana 'Petite'" 1 stk Hornblad Ceratophyllum demersum 1 stk Hygrophila corymbosa "Compact" 2 stk Javabregne Microsorum pteropus

Disse gir du flytende gjødsel, de tar næring fra vannet. Det fins mange typer flytende gjødsel, men jeg er veldig fornøyd med Happy Life sin

Mie Gjeten

Denne tar næring via bunnen, til denne type planter bruker jeg laterittkuler som jeg stikker ned ved røttene

Lys er også viktig. Hvis du har overtatt et brukt akvarium, vet du når lysrøret ble byttet? De bør byttes en gang i året for å gi full effekt til plantene. Hvor mange liter er akvariet på og hvor mange lysrør har du? På hvor mange W?

Takk for gode og enkle tips!

Du spør om belysning og kommer dermed inn på noe annet jeg har lurt litt på. Med akvariet fulgte det med det eksternt lysarmatur (til å legge på dekkglass) og forrige eier hadde brukt to "komfyrpærer" som avga veldig mye varme. Disse tok jeg sjansen på å bytte ut med to LED-pærer av denne typen:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152279410

I mine øyne ser det ut som det er nok lys (og armaturet er nærmest kaldt å ta på!), men aner jo egentlig ikke hvordan det fungerer for plantene. Akvariet er på 63 liter.

Hva tror du/dere om dette?
Takk for gode råd alle sammen!

Men til dere som anbefaler plante/bunnsubstrat som ideelt sett skulle vært blandet inn fra oppstarten; har dere noen praktiske råd til hvordan jeg jeg får brukt dette nå som akvariet er fullt av grus, røtter og planter? Må jeg røske opp alt sammen og blande det inn? Da må jeg innrømme at jeg synes det høres en del greiere ut med de "stikkpillene"..

Det plantesubstratet jeg lenket til skal legges under sanda. Ikke blandes. Det er viktig å ha et godt lag med sand over substratet for å unngå at det kommer opp i vannet. Det er leire i substratet og det ser ikke spesielt bra ut når det kommer ut i vannet. Da må du altså tømme karet helt og starte på nytt
Det bør heller ikke være vått på bunnen når du legger det i.

Jeg kjenner ikke til det substratet Joakim lenket til
Lisbeth
Det plantesubstratet jeg lenket til skal legges [I]under[/I] sanda. [B]Ikke[/B] blandes. Det er viktig å ha et godt lag med sand over substratet for å unngå at det kommer opp i vannet. Det er leire i substratet og det ser ikke spesielt bra ut når det kommer ut i vannet. Da må du altså tømme karet helt og starte på nytt :) Det bør heller ikke være vått på bunnen når du legger det i. Jeg kjenner ikke til det substratet Joakim lenket til

Okei.. men da tror jeg kanskje plantesubstrat utgår i denne omgang. Er ikke så gira på å starte opp alt sammen helt på nytt. Ikke vet jeg hvordan jeg skulle fått det til rent praktisk heller. Men skal ta med meg rådet til neste gang jeg skal starte opp et kar. Kan jo være det blir flere etterhvert
Lisbeth
Det plantesubstratet jeg lenket til skal legges [I]under[/I] sanda.

Sannelig har ikke dette blitt aktuelt! Det tok ikke så lang tid før et nytt kar er under planlegging Men Lisbeth, evt. andre; kan dette brukes med biltema/rådasand? Hvor mye sand bør i så fall legges oppå? Jeg tenker å ha en liten gruppe corydoras og et par ancistrus, så det blir jo litt bevegelse i bunnlaget. Vil nødig ha altfor mye grums ut i vannet..

Hvis dette ikke er egnet til sand; finnes det noe annet smart bunnlagssubstrat / næring som jeg kan bruke under sanda?

Det gjelder å søke litt ;)
Der fant jeg faktisk en tråd der du svarer på spørsmålet mitt, Lisbeth, så da har jeg fått svar
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap