Sverdplante mister fargen i bladene

Sverdplantenemine har begynt å miste fargen ytterst på bladene. Bladene blir gjennomsiktig.
Alle vannverdiene er ok og jeg har i gjødsel til plantene 1 gang pr uke.

Hva er dette?
Inaktiv bruker
Det er kanskje litt enklere med en bilde?

Kanskje den visner, jeg har ikke noe erfaring med planter. Men kanskje du gjødsler litt for ofte?
Hva slags fisk har du i karet? -og ja, bilde ville hjelpe..
Plussmedlem
Tror neppe at du gjødsler for ofte er et problem. Det vil heller bare skape alger..
har ikke mulighet til å ta bilde, men bladene blir helt gjennomsiktige. Jeg har kan. rdinaltetra, ansistrus x 2 og mollyer. Har fått noen ottoer, men problemet startet før ddette begynte.

Ser ut som bladene mister grønnfargen. Det startet ytterst på bladene, men sprer seg sakte innover
Når du sier du gjødsler en gang i uken, så vil jeg tro at det bare er flytende.
Sverdplanter tar ikke opp noe særlig av flytende gjødsel. Det du burde invistere i er gjødsel i bunnlaget. Leirkuler er veldig bra(kan anbefale JBL sine gjødselkuler). Etter at jeg skafet dette til min sverdplante, som ikke ville vokse og bladene ble helt gjennomsiktige på, så vokste det plutselig som ugress. Den ble faktisk for stor for 180literen min, da den tok opp over halve akvariet:P
Men hva gjør man med de stygge bladene på sverdplanta? Bare å klippe av nede ved rota?
Da jeg slet som maks og hadde vurdert å gi opp hele dritten, men skulle ta et siste forsøk så:
Tok jeg opp planten. Rev av de ødelagte bladene nede ved rota. Er best for da blir det finere, og jeg klippet røtterne ned slik at de var 2cm lange. Dette blir anbefalt for alle planter som skal plantes i akvariet, da planten ofte bruker altfor mye næring på røttene istedet for å sende det opp i stilken/bladene. Så la jeg ei gjødselkule ved roten der hvor jeg plantet sverdplanten på nytt.

PS: Måtte faktisk selge sverdplanten min siden den ble for stor. Syntes den måtte få komme til et godt hjem siden jeg hadde brukt så mye av min tid å frustrasjon på den, og at jeg til slutt fikk ei praktfull plante
Anders Kaste
Tror neppe at du gjødsler for ofte er et problem. Det vil heller bare skape alger..

Det er veldig mange som tror at hvis man gjødsler for mye, blir det mye alger. Dette er feil. Ved å tilsette et kar med alger mer gjødsel, vil algene forsvinne.

Fordi når du gjødsler får plantene mer næring, vokser mer og dermed utkonkurerer det algene om næringsstoffene i vannet.

Algene tar opp hovedsakelig nitrat og fosfat mens plantene tar ALLE stoffene i gjødselen.

Så ved å gjødsle mer, forvinner algene, og dette har jeg testet ut i en 25 liter med mye skjeggalger.
Du gjør neppe noe feil. Har skjedd med ett av bladene mine nå. En sverdplante krever ikke, men bør lukes når bladene begynner å bli slitte. Er som vanlige planter, bladene "visner" etter hvert og da må man luke
Ancistrus har en vane av å spise på planter med store blader.
Dette har skjedd med meg mange ganger og jeg bare luker ut de bladene som er stygge.
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Martinussen
Reklame for plussmedlemskap