- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Plantene blir gjennomsiktig
Plantene blir gjennomsiktig
Hei!
Jeg kjøpte nye planter til akvariumet mitt for en uke siden. Jeg ville ha noen høye planter og valgte de som er avbildet. I løpet av denne uken så har bladene blitt mer og mer gjennomsiktige og holder på å forsvinne!! Hva er det som er galt? De andre plantene som har vært i akvariet i lengre tid, ser ut som om har det greit foreløpig. Kjøpte også en annen litt mindre og tettere plante som det kan se ut som om det samme holder på å skje med. Små flekker på bladene som blir mer og mer gjennomsiktig.
Jeg hadde med en vannprøve av akvariumet mitt til dyrebutikken samtidig som jeg kjøpte disse plantene, og de var helt fine.
Er det noe jeg gjør galt siden de er så på hell allerede...eller kan det være at plantene fra dyrebutikken rett og slett var dårlige fra før??
Jeg er helt ny på dette og er så usikker!!
Jeg kjøpte nye planter til akvariumet mitt for en uke siden. Jeg ville ha noen høye planter og valgte de som er avbildet. I løpet av denne uken så har bladene blitt mer og mer gjennomsiktige og holder på å forsvinne!! Hva er det som er galt? De andre plantene som har vært i akvariet i lengre tid, ser ut som om har det greit foreløpig. Kjøpte også en annen litt mindre og tettere plante som det kan se ut som om det samme holder på å skje med. Små flekker på bladene som blir mer og mer gjennomsiktig.
Jeg hadde med en vannprøve av akvariumet mitt til dyrebutikken samtidig som jeg kjøpte disse plantene, og de var helt fine.
Er det noe jeg gjør galt siden de er så på hell allerede...eller kan det være at plantene fra dyrebutikken rett og slett var dårlige fra før??
Jeg er helt ny på dette og er så usikker!!
Postet 10.11.10 kl 21:20
Postet 10.11.10 kl 21:26
Ja jeg har to av dem i tanken min, den ene er en Bushymouth catfish, den andre er jeg usikker på hva heter (er orange)
Jeg synes bare det var drastisk at de skulle bli slik på en uke! Har agurk i akvariet som jeg ser de grafser i seg i fulle munn (mulig palettciklidene også tar seg noen munn fulle..hehe)
En plante som du ville anbefale som holder seg bra?
(la forresten et par tabletter ned i grusen ved røttene til disse...men tviler på det er noen håp om å "redde" dem)
Jeg synes bare det var drastisk at de skulle bli slik på en uke! Har agurk i akvariet som jeg ser de grafser i seg i fulle munn (mulig palettciklidene også tar seg noen munn fulle..hehe)
En plante som du ville anbefale som holder seg bra?
(la forresten et par tabletter ned i grusen ved røttene til disse...men tviler på det er noen håp om å "redde" dem)
Postet 10.11.10 kl 21:39
Sverdplanten min har blitt likedan og dette skyldes nok manglende gjødsel via rotsystemet. Jeg har puttet ned ei gjødselskule nå men 2-3 uker uten har gjort mye skade.
Ellers har jeg også gjort et par andre feil ved plantingen av min sverdplante.Kanskje gjelder dette deg også?
Leste nå i ettertid at man skal flekke av noen av de eldste bladene slik at bare 4-5 ferske blader sitter igjen og at man skal "frisere" røttene FØR man planter denne. Dette gjorde jeg heller ikke. Gjorde du?
Min sverdplante skal opp iløpet av helga for frisering,deretter tilbake i grusen med ei ny gjødselkule. Da håper jeg det blir fin igjen.
Ellers har jeg også gjort et par andre feil ved plantingen av min sverdplante.Kanskje gjelder dette deg også?
Leste nå i ettertid at man skal flekke av noen av de eldste bladene slik at bare 4-5 ferske blader sitter igjen og at man skal "frisere" røttene FØR man planter denne. Dette gjorde jeg heller ikke. Gjorde du?
Min sverdplante skal opp iløpet av helga for frisering,deretter tilbake i grusen med ei ny gjødselkule. Da håper jeg det blir fin igjen.
Postet 10.11.10 kl 22:02
Postet 10.11.10 kl 22:13
MargarethDa jeg satte plantene ned i grusen så var det ikke så ufattelig mye røtter å frisere, så vi får se hvordan dette går. Men for fremtiden skal jeg nok huske på å gjøre som du krev i ditt innlegg :-) Tusen takk for svar!
Ta en titt på denne: http://www.youtube.com/watch?v=44cDbR2YvK4
Postet 10.11.10 kl 22:24
Dette er typiske spor etter ancistrusgnag. Jeg vurderte å skifte ut sverdplantene med noe annet, men fikk rådet om ekstra næringstilførsel, og det hjalp så bra at jeg lot dem bli stående. Ancistrusene gnager like mye som før, men plantene vokser også så mye bedre, så jeg kan bare ta vekk de styggeste bladene når jeg steller akvariet. Jeg har 2 store sverdplanter og 2 store ancistruser, og akvariet er på 180 liter. Hver plante får 2 JBL-kuler hver ved røttene ca hver tredje måned.
Ancitrusene vil jeg ikke kvitte meg med, så de får heller gnage. De elsker visst sverdplanter.
Ancitrusene vil jeg ikke kvitte meg med, så de får heller gnage. De elsker visst sverdplanter.
Postet 10.11.10 kl 23:01
Postet 11.11.10 kl 00:16
Samme problem
MargarethHei! Jeg kjøpte nye planter til akvariumet mitt for en uke siden. Jeg ville ha noen høye planter og valgte de som er avbildet. I løpet av denne uken så har bladene blitt mer og mer gjennomsiktige og holder på å forsvinne!! Hva er det som er galt? De andre plantene som har vært i akvariet i lengre tid, ser ut som om har det greit foreløpig. Kjøpte også en annen litt mindre og tettere plante som det kan se ut som om det samme holder på å skje med. Små flekker på bladene som blir mer og mer gjennomsiktig. Jeg hadde med en vannprøve av akvariumet mitt til dyrebutikken samtidig som jeg kjøpte disse plantene, og de var helt fine. Er det noe jeg gjør galt siden de er så på hell allerede...eller kan det være at plantene fra dyrebutikken rett og slett var dårlige fra før?? Jeg er helt ny på dette og er så usikker!!
Jeg har samme problem i mine akvarier men det gjelder alle de plantene jeg har der. Husker dessverre ikke hva de heter. Plantene mister glansen så blir de mer å mer gjennomsiktige til slutt ser man igjennom dem. jeg bruker happy-life happycarbo å plant nutrition fra tropica. Jeg har også tetra plant initial sticks men den bruker jeg ikke. Er det noen som har noen gode råd. De som ikke skjønner hva jeg skriver, hold heller kjeft å la vær å svar. Har dessverre lese å skrive vansker noe som har blitt kommentert på en mindre pen måte i akvaforum.
mvh
jojj
Postet 26.11.10 kl 20:02
Samme problem
Jeg har akkurat samme problem som jojj. Alle plantene bare råtner, visner og blir gjennomsiktige. Hva skal jeg gjøre?
Postet 17.04.11 kl 15:36
Da jeg var hos akvariekjelleren for å kjøpe planter fortalte han meg noe som kanskje kan være nyttig.
Nå vet jeg ikke om dette kan stemme med deres tilfelle, men likevel.
Han sa at ikke alle planter kan gå i sammen, da de driver med "krigføring" med hverandre og til slutt vil begge dø. Og at i starten burde man plante plantene minst 5cm fra hverandre for at de skal rekke å sette seg.
Det kan jo hende dere har hatt noen arter som ikke trives i hop. Spør i butikken. (er kanskej ikke alle i butikkene som har greie på dette men)
Nå vet jeg ikke om dette kan stemme med deres tilfelle, men likevel.
Han sa at ikke alle planter kan gå i sammen, da de driver med "krigføring" med hverandre og til slutt vil begge dø. Og at i starten burde man plante plantene minst 5cm fra hverandre for at de skal rekke å sette seg.
Det kan jo hende dere har hatt noen arter som ikke trives i hop. Spør i butikken. (er kanskej ikke alle i butikkene som har greie på dette men)
Postet 17.04.11 kl 20:02
Hei. jeg var på akvariekjelleren og kjøpte planter.
han fortalte meg noe som kanksje er aktuelt for jojo og fiske-basket-mannen.
Han fortalte meg at ikke alle planter trives sammen. De kan drive "krigføring" med hverandre, og til slutt vil begge dø. Han fortalte også at når man planter nye planter burde disse plantes 5cm fra hverandre.
Vet ikke om dette passer for dere, men tenkte jeg kunne fortelle det likevel.
han fortalte meg noe som kanksje er aktuelt for jojo og fiske-basket-mannen.
Han fortalte meg at ikke alle planter trives sammen. De kan drive "krigføring" med hverandre, og til slutt vil begge dø. Han fortalte også at når man planter nye planter burde disse plantes 5cm fra hverandre.
Vet ikke om dette passer for dere, men tenkte jeg kunne fortelle det likevel.
Postet 17.04.11 kl 20:06
Plantene på bildet til trådstarter er helt sikkert Ancistrusgnagd, ser akkurat ut som "suttekluten" jeg ikke fjerner her, i håp om at de holder seg til den ene.
Når det gjelder akvarieplanter som visner etter planting, er det to ting som faller meg inn. For det første er det en del planter som selges som "akvarieplanter" som heller burde stått i vinduskarmen der de ikke gjør skade på hverken vann eller fisk. For det andre har veldig mange akvarieplanter vokst i med tærne i vann og bladene i luft hos produsenten. Disse vil visne ned, og helt nye og ofte ganske anderledes bladvekst erstatter de stive bladene som har vokst over vann.
Det er synd veldig få selgere opplyser om dette, er helt sikker på at mange helt friske og fine røtter blir revet opp og kastet før de får sjans til å etablere seg. Men butikkene tjener vel en del på det...
Har forøvrig gjort gode kjøp ved å tuske til meg stusselige planter som ikke er salgbare, der røttene er friske og fine. Da sparer jeg hele nedvisningstiden også ;o)
Her er et eksempel, har akkurat plantet en Echinodorus cordifolius (den lave med lysegrønne runde blader) som har sendt ut ett undervannsblad, det litt rødlige som bøyer seg mot venstre.
Og her er lenke til bilde av samme plante slik den skal bli, det tar nok en måneds tid. I mellomtiden lever jeg i spenning, kniper blader etterhvert som de visner og gleder meg til fortsettelsen :o)
Når det gjelder akvarieplanter som visner etter planting, er det to ting som faller meg inn. For det første er det en del planter som selges som "akvarieplanter" som heller burde stått i vinduskarmen der de ikke gjør skade på hverken vann eller fisk. For det andre har veldig mange akvarieplanter vokst i med tærne i vann og bladene i luft hos produsenten. Disse vil visne ned, og helt nye og ofte ganske anderledes bladvekst erstatter de stive bladene som har vokst over vann.
Det er synd veldig få selgere opplyser om dette, er helt sikker på at mange helt friske og fine røtter blir revet opp og kastet før de får sjans til å etablere seg. Men butikkene tjener vel en del på det...
Har forøvrig gjort gode kjøp ved å tuske til meg stusselige planter som ikke er salgbare, der røttene er friske og fine. Da sparer jeg hele nedvisningstiden også ;o)
Her er et eksempel, har akkurat plantet en Echinodorus cordifolius (den lave med lysegrønne runde blader) som har sendt ut ett undervannsblad, det litt rødlige som bøyer seg mot venstre.
Og her er lenke til bilde av samme plante slik den skal bli, det tar nok en måneds tid. I mellomtiden lever jeg i spenning, kniper blader etterhvert som de visner og gleder meg til fortsettelsen :o)
Postet 17.04.11 kl 23:00
Endret: 17.04.11 kl 23:03