- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Pistia stjeler all lyset ned til de andre plantene??
Pistia stjeler all lyset ned til de andre plantene??
Kjøpte Pistia da jeg var på auksjonen i Drammen, og det dekker hele nedre del av akvariet mitt.. Perleguramiene og paradisfisken elsker de, men jeg synes det kanskje har blitt litt mørkt i denne delen av akvariet pistiaen er..... Under pistiaen er det en skog med cabomba og en stor anubias.. Vil pistiaen ta for mye av lyset slik at de andre plantene ikke vokser og trives, eller??? hvordan har dere andre som har pistia og flyteplanter generelt gjort det??
Postet 07.02.11 kl 19:48
Å nei ,å nei , har du kjøpt pista... ;oP
Dette er en plante som sprer seg veldig fort og ja, fjerner en del av lyset for resten.
Det er ikke uten grunn at denne planten kar blitt kalt " en pest og en plage" for den er vanskelig å bli kvitt. (jeg har prøvd forgjeves)
Du må luke ut litt innimellom så det ikke blir så tett. ( og selge på auksjon, hehehe)
Har hørt det er noen fisk som spiser de, så det kan jo bli en løsning.
Dette er en plante som sprer seg veldig fort og ja, fjerner en del av lyset for resten.
Det er ikke uten grunn at denne planten kar blitt kalt " en pest og en plage" for den er vanskelig å bli kvitt. (jeg har prøvd forgjeves)
Du må luke ut litt innimellom så det ikke blir så tett. ( og selge på auksjon, hehehe)
Har hørt det er noen fisk som spiser de, så det kan jo bli en løsning.
Postet 07.02.11 kl 20:16
hehehehe... Jeg blir rik på pistia på auksjoner fremover jeg da :P Synes pistiaen er fin jeg da, og jeg ser jo at fiskene mine liker det.. Mr. paradisfisk ligger under pitiaen og leker konge over akvariet Men jeg får bare prøve å luke så godt jeg kan fremover da Liker godt beplantede akvarier, men det er jo greit om den ikke kveler alle andre plantene mine også... :/ Kjøpte pistia da jeg hørte at jeg burde styre unna andemat. .Så da trodde jeg pistiaen var et godt kjøp.. hehe.. man lærer så lenge man lever :P
Postet 07.02.11 kl 20:20
Postet 07.02.11 kl 20:29
Postet 07.02.11 kl 20:34
Jeg har masse andemat i et av karene mine. (rester fra forrige eier). Jeg likewr litt dunkel belysning, men må jo også tenke litt på resten av plantene. Jeg bruker håven, og tar ut en del andemat innimellom slik at det ikke bli heelt mørkt I et annet kar derimot, har jeg en annen type flyteplanter, husker ikke navn. De blir svære, og vokser ekstremt raskt. De får lange røtter nedover i karet, det er litt kult Poenget er at der har jeg ikke luket på månedsvis (!) Men har ikke så verst plantevekst likevel Men, det spørs selvfølgelig på plantetyper og hvor mye lys de liker. Kikk i plantebasen, så finner du ut mer Den delen i det akvariet med mye av de store flyteplantene i har jeg javamose, og ser nok at den vokser litt bedre der det er godt lys enn der det ikke er det. Må nok luke litt snart, men klarer ikke.. det blir problemet; klarer ikke ta ut planter, det blir så uvant å ikke ha de der...
Postet 07.02.11 kl 20:39
Er det Hydrocotyle leucocephala som du mener? Kjøpte en pose med sånne og javamose på auksjonen på søndag.. Kjempefin den hydrocotylen Javamose hadde jeg fra før av. .Bundet fast i en rot sammen med javabregner. Men denne javamosen la jeg på bunnen. Tenkte den kunne være fin for yngel om coryene mine legger flere egg og jeg greier å få frem yngel
Postet 07.02.11 kl 20:52
Postet 07.02.11 kl 21:01
Postet 07.02.11 kl 21:07
Andemat og pistia er to helt forskjellige planter, pistia er i alle fall mulig å ha kontroll på
Jeg elsker flyteplanter, men de må selvfølgelig begrenses på samme måte som andre planter må klippes eller tynnes. Jeg lar en delpart av karene mine være med flyteplanter. Sjekker hvor filterpumpa plasserer flyteplantene og sørger for at ikke lyskrevende planter settes under flyteplantene
Jeg elsker flyteplanter, men de må selvfølgelig begrenses på samme måte som andre planter må klippes eller tynnes. Jeg lar en delpart av karene mine være med flyteplanter. Sjekker hvor filterpumpa plasserer flyteplantene og sørger for at ikke lyskrevende planter settes under flyteplantene
Postet 07.02.11 kl 21:39