Hornblad mistet "blader"

Heisann, kjøpte en god klase med hornblad i går. Men vips i dag hadde alle "bladene" eller hva man skal kalle det falt av. Har en god dose salt i vannet siden jeg har slitt litt med sykdom, men skal dette ha betydning for at bladene faller av? Kan det være fisken som har nappet av bladene? Synes det var litt merkelig siden alle sa det var en lett plante. Nå er det nesten bare stilkene igjen, vil det vokse ut nye blader på stilken? Nå er det fult av bladavfall på bunnen og over alt i akvariet, litt synd, siden jeg nettopp har renset karet og føler jeg har stresset fiskene nok de siste dagene med omøblering osv...

Mvh Lauritz
Hvor varmt har du det i karet? Og hva slags fisker?
Har prøvd meg flere ganger på Hornblad i Discuskaret uten hell.
Hadde da 31*c. Etter at jeg satte ned til 29*c vokser de så du omtrent kan se det!
Utover det skal de, som du sier, være meget lette å få vekst på.

Har du kjøpt dem i butikk eller fått dem i posten, forresten?
Tenker om de kan ha fått frost...
Hornblad er den værste planta du kan utsette for kulde. Skal bare noen få minutter til så har du kverka planta, og den kaster alle "nålene". Så hvis ikke den var pakka godt når du fraktet den er svaret der. Elles er den hardfør som fy
Jeg får ikke til Hornblad. Har forsøkt gjentatte ganger i flere kar, den bare fnyser, drysser og blir borte. Vanskelige planter vokser og trives, men "den enkleste i verden" får jeg rett og slett ikke til. Lisbeths tips om temperatur kan kanskje være forklaringen, den ligger på 23-25. Heldigvis finnes det mye annet som trives med det :o)

Nå bare antar jeg ut fra hvordan andre planter oppfører seg og fordi den er "frittsvømmende", så lenge det er liv i rosetten i tuppen burde det være håp!
Hmm, jeg kan sette ned tempen litt i akvariet, har ca 27-28 grader nå. Dusjet planten i lunkent vann i springen før jeg satt den i akvariet. Har ikke vært noe problem å gjøre dette med andre planter... lar stilkene ligge igjen for å se om bladene vokser ut igjen...
Hos meg tror jeg hydrocotylen ar utkonkurert hornbladen. Sistnevnte blir ihvertfall borte...
men den blir vel ikke utkonkurrert på en dag....Må være noe med temp eller annet som gjør det....satt ned tempen nå, så får se hva som skjer=)
Lauritz K. Andersen
men den blir vel ikke utkonkurrert på en dag....Må være noe med temp eller annet som gjør det....satt ned tempen nå, så får se hva som skjer=)

Helt klart ikke på en dag nei. Mente bare å advare om at det kan være vanskelig å ha de i samme kar
Min vokser som gale nå på 29*c,
så jeg tror kanskje ikke det er tempen i vannet ditt som gjør dette.
Jeg heller også mer til at den har fått temperatursjokk på et eller annet tidspunkt.

Min erfaring er at har den begynt å "drysse" så ryker hele stengelen.
Ved tengn til slikt går de rett i søpla nå!
Har ikke fått de fram igjen etter at de har sluppet hele bladene.

Prøvde disse i Tanganyikakaret, men der daua de så kjapt at du omrtent kunne se det.
Både de og vasspesten.
Men du har vel ikke så ekstreme vannverdier, vel?

Kan heller ikke se at du har svart på hva slags fisk du har.
Noen arter spiser jo det meste av grønt, vet du!
Mine gullfisk og slørhaler får stengler jeg ikke skal bruke som kosttilskudd!
Hadde noen blackmolly, har 3 stk glødebånds tetra, 1 dverg gurami, 2 palettciklider, 8 ancistrus, og noen corydora og en guppy... Tror kanskje på teorien om tempratursjokk kan stemme i mitt tilfelle...
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap