Plantevekst i sand ?

Inaktiv bruker
Noen tips om hvilken planter som kan trives i finkornet sand?
hmm startet nettopp opp en nano med sand selv, har aldri hørt om planter som har kriteriaer til sanden (bortsett ifra anubias og andre planter som skal festes til steiner og røtter), så hvis det er problematisk for noen planter som gror i grus å gro i sand, så vil jeg gjerne vite også
Inaktiv bruker
I akvarie med litt grov grus har jeg aldri noe problem med plantevekst... Men når jeg forsøker å plante noe i karet med finkornet sand (biltemasand) så råttner røttene. ....
Plussmedlem
Kanskje veldig lite næring i det nye bunnlaget?
apropo næring i grunnlaget, kjøpte meg noe substrat man legger under grusen/sanden i akvariumet

(lignet litt på en økologisk frokostblanding eller noe, som man sprer over hele bunnen før man legger inn grus, ikke sånne som man stikker ned i røttene rundt plantene altså)

-men når det kom til å legge i sand så gikk jeg amok og akvariet har nå et lag med sand som varierer mellom 5-15cm i dybde... vil plantene egentlig da være istand til å dra noe nytte av substratet jeg la i først? Må de nå ned til substratet med røttene eller vil det frigjør næringsstoffer som går gjennom sanden til røttene på plantene?
Jeg har aldri noe problem med planter og sand, men så har jeg både torv og plantesubstrat under sanda. Har også noen sandsnegler. Hva slags planter er det som råtner?
Tilfeldig bekjentskap
© Maria Brox
Reklame for plussmedlemskap