Er det mulig å bruke andemat fra et vann i nærheten?

jeg har letet etter flyteplanter i dyrebutikker ganske lenge nå og har funnet ut at de sjelden får det inn. Men noen av dyrebutikkene har andemat. så jeg tenkte at istedenfor å kjøpe, går det ann å bare plukke det fra ett vann i nærheten. Men jeg vil jo ikke at fiskene mine skal dø fordi jeg ikke tenkte meg om og bare puttet det oppi akvariet...
tror dere at det hadde godt fint, eller burde jeg ikke ta en sånn sjangse?
Er du sikker på at du vil ha andemat inn i karet ditt?? De fleste får dette ugresset med når de kjøper planter/fisk, men svært få setter den inn med vilje. En helt forferdelig flyteplante spør du meg! Den tetter igjen overflata på karet på veldig kort tid, slipper ikke ned lys til plantene under. Tetter filterinnsug osv. "umulig" å bli kvitt når du først har fått den inn i karet

Jeg skyller alltid planter nøye før jeg har dem i akvariene. Er pinlig nøye for å unngå smitte av andemat!

Det fins så mange andre flotte flyteplanter som er mulig å holde i sjakk. Kan ikke dyresjappa ta det inn til deg finner du jevnlig billige flyteplanter solgt av oss forumsbrukere. Har funnet mange godbiter til en billig penge på rubrikk her inne
takk for svar hadde bare tenkt å ha andemat som en midlertidig flyteplante til jeg fikk tak i noe annet. selv foretrekker jeg flyteplanter med større blad. men om du sier det er vanskelig å bli kvitt, kommer jeg ikke til å gjøre det
Jeg har masse litt større flyteplanter som er lette og kontrollere om du er interessert?
Viilde
takk for svar :-) hadde bare tenkt å ha andemat som en midlertidig flyteplante til jeg fikk tak i noe annet. selv foretrekker jeg flyteplanter med større blad. men om du sier det er vanskelig å bli kvitt, kommer jeg ikke til å gjøre det :)

Ja, du kan bruke andemat fra hjemlige vann, men som andre har vært inne på: Tenk deg godt om. Den er lett å innføre, men SVÆRT vanskelig å bli kvitt. Om du fjerner "alt", og det bare en del av en enkelt plante igjen, så er det ikke lenge før overflaten er dekket...

Viilde
takk for svar :-) hadde bare tenkt å ha andemat som en midlertidig flyteplante til jeg fikk tak i noe annet. selv foretrekker jeg flyteplanter med større blad. men om du sier det er vanskelig å bli kvitt, kommer jeg ikke til å gjøre det :)

hehe, ja nei denne flytaplanta fungerer sjelden som midlertidig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap