Cryptocoryne wendtii "tropica" smelter

Jeg har kjøpt en Cryptocoryne wendtii "Tropica", og allerede dagen etter jeg plantet den har den begynt å smelte. What to do?

Jeg leste om den i plantebasen før jeg gjor noe som helst med den, og behandlet den mer eller mindre som fisk (sakte tilvenning i pose osv) for å unngå "feilbehandling". Allikevel, så har den begynt å smelte bort.

Kan jeg klippe bort bladene og la roten stå igjen? Vil den komme tilbake senere med nye fine skudd? Tar det da evt lang tid?
Litt tålmodighet trenger du nok, men komme gjør den nokså sikkert. Planter fra butikk har ofte vokst med bladene over vann under produksjon, og disse vil visne uansett. En dag var raskt, men så lenge røttene er friske og fine tar de seg opp igjen. Jeg somlet med å få på plass noen småplanter så lenge at til og med røttene så tuslete ut, men jeg mistet bare en. Gled deg til flott plante!
Det er helt normalt at Cryptocoryne kan finne på å smelte vekk. Spesielt når de flyttes. Bare fjern de døde bladene og la rota stå så kommer den ganske garantert igjen
Stikk gjerne ned en laterittkule ved rota så den har litt ekstra næring når den skal begynne å vokse igjen
6 dager siden jeg opprettet denne tråden. Jeg tok å klipte bort alle visne blader og blader med hull i. Planten fikk ved innsetning en gjødselkule ved roten. Ser det har kommet masse nye skudd og blader nede ved roten av planten som er på vei til å vokse opp
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap