- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Hva er galt med plantene mine?
Hva er galt med plantene mine?
Postet 21.08.11 kl 13:44
Ser ut som alger. les om alger
Postet 21.08.11 kl 13:48
Postet 21.08.11 kl 13:50
Postet 21.08.11 kl 14:05
nei, det vet jeg, men burde plantene bli slik etter 3 uker fra vi fylte akvariet med fisk og planter, og burde det ikke vert litt mindre? denne står i yngel akvariet på 15 liter, med en algespiser, burde jeg sette inn en til?
tror algespiseren (Ancistrus) såm står der nå er ca 4 cm, har noen på 2-3 cm jeg kan sette inn hvis det er annbefalt
tror algespiseren (Ancistrus) såm står der nå er ca 4 cm, har noen på 2-3 cm jeg kan sette inn hvis det er annbefalt
Postet 21.08.11 kl 14:15
Er det bare de runde bladene på planten som blir brune?
Jeg synes det ser ut som en Rotala rotundifolia. Den har runde blader når den dyrkes over vann og det er vanlig at plantene kommer inn til butikken med overvannsblad. Når så planten kommer under vann så dukker undervannsblad opp.
Hos R.rotundifolia er undervannsbladene avlange og spisse. De runde overvannsbladene vil råtne bort og blir da ofte angrepet av alger. Ellers så er brunalger ikke uvanlig i oppstartfasen i akvariet, og når det er lite eller feil belysning.
Jeg synes det ser ut som en Rotala rotundifolia. Den har runde blader når den dyrkes over vann og det er vanlig at plantene kommer inn til butikken med overvannsblad. Når så planten kommer under vann så dukker undervannsblad opp.
Hos R.rotundifolia er undervannsbladene avlange og spisse. De runde overvannsbladene vil råtne bort og blir da ofte angrepet av alger. Ellers så er brunalger ikke uvanlig i oppstartfasen i akvariet, og når det er lite eller feil belysning.
Postet 21.08.11 kl 15:06
Tante AstridEr det bare de runde bladene på planten som blir brune? Jeg synes det ser ut som en [URLBLOCK1]. Den har runde blader når den dyrkes over vann og det er vanlig at plantene kommer inn til butikken med overvannsblad. Når så planten kommer under vann så dukker undervannsblad opp. Hos R.rotundifolia er undervannsbladene avlange og spisse. De runde overvannsbladene vil råtne bort og blir da ofte angrepet av alger. Ellers så er brunalger ikke uvanlig i oppstartfasen i akvariet, og når det er lite eller feil belysning.
trodde det var en Lindernia rotundifolia?
Postet 21.08.11 kl 15:19
Var det det den var merket med? Om du kikker på bildene av Lindernia rotundifolia så er nervene på bladene mange, de sprer seg nesten i en vifteform fra bladfestet og er litt lysere enn resten av bladet. Jeg synes ikke jeg ser slikt på bildet av din plante. Den på ditt bilde er veldig lik de Rotala rotifundiaene jeg har hatt før de fikk de lange undervannsbladene sine. Ser ut som de er iferd med å komme på din plante også.
Postet 21.08.11 kl 17:20
Tante AstridVar det det den var merket med? Om du kikker på bildene av Lindernia rotundifolia så er nervene på bladene mange, de sprer seg nesten i en vifteform fra bladfestet og er litt lysere enn resten av bladet. Jeg synes ikke jeg ser slikt på bildet av din plante. Den på ditt bilde er veldig lik de Rotala rotifundiaene jeg har hatt før de fikk de lange undervannsbladene sine. Ser ut som de er iferd med å komme på din plante også.
nei, di var ikke merket med noe, men trodde bare det var den andre typen, men jeg har ikke noe erfaring med denne planten, så er sikkert den du sier.
tusen takk for svar=D
Postet 21.08.11 kl 17:23
Da blir den nok buskete og fin etterhvert som de stygge brune overvannsbladene forsvinner Veldig enkel plante å få til og såpass tettvokst at den blir ett perfekt gjemmested for yngel og reker. Knip av stenglene ett godt stykke ned mot bunnen når de blir for lange og plant den på nytt. Da kommer det nye skudd fra "gamle"-planten som gjør veksten mer tett.
Postet 21.08.11 kl 18:16
Endret: 21.08.11 kl 18:18