- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Plantene råtner(?)
Plantene råtner(?)
Postet 30.09.11 kl 19:54
Postet 30.09.11 kl 20:32
Endret: 30.09.11 kl 20:33
Har ikke så veldig peiling på planter, og dem var ikke navna på butikken.
Men etter å ha sett igjennom plantebasen innpå her,
så ser det ut som at jeg har:
Crinum calamistratum,
Echinodorus osiris
Arubias barteri
+ to små som jeg ikke klarte å gjennkjenne.
Men det er Vallisneria (americana?)
som ser ut til å ha det værst.
Men etter å ha sett igjennom plantebasen innpå her,
så ser det ut som at jeg har:
Crinum calamistratum,
Echinodorus osiris
Arubias barteri
+ to små som jeg ikke klarte å gjennkjenne.
Men det er Vallisneria (americana?)
som ser ut til å ha det værst.
Postet 01.10.11 kl 00:43
Eg er ingen plante spessialist men kan no prøve og hjelpe deg.
3) 5 typer her.
Anubias skal plantes på en stein eller ei rot.
Hva slags bunnlag har du? sand eller grus?
Alle desse plantene skal klare seg fint i sand og grus
Tetra - Initial Sticks og Sera - Florena har eg ikkje vert borti, sjølv bruker eg Proaquatics plantpro gjødning og har hatt stor framgang med desse kulene.
Har selv en plante som ser dårlig ut og det er vallisneria americana gigantea, men den skal klare seg. i hope
Skal jo vere en enkel plante, men sjølv enkle planter kan vere vanskelig til tider.
Det kan vere at planten har en nedsmeltings periode og kommer seg igjen når den har tilpassa seg forholda i karet?
3) 5 typer her.
Anubias skal plantes på en stein eller ei rot.
Hva slags bunnlag har du? sand eller grus?
Alle desse plantene skal klare seg fint i sand og grus
Tetra - Initial Sticks og Sera - Florena har eg ikkje vert borti, sjølv bruker eg Proaquatics plantpro gjødning og har hatt stor framgang med desse kulene.
Har selv en plante som ser dårlig ut og det er vallisneria americana gigantea, men den skal klare seg. i hope
Skal jo vere en enkel plante, men sjølv enkle planter kan vere vanskelig til tider.
Det kan vere at planten har en nedsmeltings periode og kommer seg igjen når den har tilpassa seg forholda i karet?
Postet 01.10.11 kl 09:53
Ja, får håpe d går seg til.... har jo brukt endel penger på de,
så da er det litt dumt hvis de ikke skal overleve i 2 uker engang. :/
Jeg har både grus, kalksand og lavagrus..
spredd litt på forskjellige områder.
Lavagrusen er hovedsaklig rundt plantene for å holde de på plass.
Jeg får bare være flink med delvann-bytte,
for siden akvariet er nystartet, så kan d jo kanskje hende at det er dårlige vannverdier som gjør det??
så da er det litt dumt hvis de ikke skal overleve i 2 uker engang. :/
Jeg har både grus, kalksand og lavagrus..
spredd litt på forskjellige områder.
Lavagrusen er hovedsaklig rundt plantene for å holde de på plass.
Jeg får bare være flink med delvann-bytte,
for siden akvariet er nystartet, så kan d jo kanskje hende at det er dårlige vannverdier som gjør det??
Postet 02.10.11 kl 17:31
Postet 02.10.11 kl 20:12
Er nok mer enn nok grus/sand vil jeg tro.
Kjøpte lavagrus til å ha rundt plantene fordi damen på dyrebutikken anbefalte d,
slik at de skulle feste seg bedre, så ikke fiskene løsner dem.
Legger ut bilder på hvordan det ser ut.
Arubias barteri med alger(?)
og
Vallisneria som råtner(?), både røttene og bladene.
Har kastet de som så værst ut.
Og når jeg luktet på rota så luktet det forferdelig!!
Kjøpte lavagrus til å ha rundt plantene fordi damen på dyrebutikken anbefalte d,
slik at de skulle feste seg bedre, så ikke fiskene løsner dem.
Legger ut bilder på hvordan det ser ut.
Arubias barteri med alger(?)
og
Vallisneria som råtner(?), både røttene og bladene.
Har kastet de som så værst ut.
Og når jeg luktet på rota så luktet det forferdelig!!
Postet 03.10.11 kl 23:47
Postet 03.10.11 kl 23:50
Postet 04.10.11 kl 00:11
Postet 04.10.11 kl 01:45
Hvis utløpet av pumpa står slik at den blåser masse luft inn i vannet i akvariet, vil den etterhvert lufte ut all CO2en i vannet. Dermed har ikke plantene noe CO2 til og bruke til fotosyntesen.
Men i ett ny oppstartet akvariet er det og lite næring i vannet. Man kan kjøpe næringstilskudd til plantene både i flytende og fast form. Den flytende er til og ha i vannet og den faste er til og ha i grusen nær røttene til plantene. Men man må være veldig forsiktig med denne næringen. Kan føre til total algesuppe. Men vil du prøve så bruk den i fast form til og ha i grusen.
Hva står det på lysrørene ? Lyset er veldig viktig.
Men i ett ny oppstartet akvariet er det og lite næring i vannet. Man kan kjøpe næringstilskudd til plantene både i flytende og fast form. Den flytende er til og ha i vannet og den faste er til og ha i grusen nær røttene til plantene. Men man må være veldig forsiktig med denne næringen. Kan føre til total algesuppe. Men vil du prøve så bruk den i fast form til og ha i grusen.
Hva står det på lysrørene ? Lyset er veldig viktig.
Postet 04.10.11 kl 08:46
Har du et helhetsbilde av vallisneria? På de bildene du la ut ser de alt for stive ut til å være vallisneria.
Jeg tipper det heller er den langbladede varianten av Ophiopogon japonicus. Denne planten blir ofte solgt som vannplante under navnet ciklidegress. Men det er ikke en vannplante og vil råtne under vann
Se på bildene her av den lange varianten, kan det ligne på det du har?
I så fall bør du få dem ut av karet og ta dem tilbake til butikken og kreve og få dem bytta i vannplanter. En god indikasjon på at plantene ikke er vannplanter er at de er stive og at bladene ikke faller sammen over vann. (bortsett fra anubias)
Jeg tipper det heller er den langbladede varianten av Ophiopogon japonicus. Denne planten blir ofte solgt som vannplante under navnet ciklidegress. Men det er ikke en vannplante og vil råtne under vann
Se på bildene her av den lange varianten, kan det ligne på det du har?
I så fall bør du få dem ut av karet og ta dem tilbake til butikken og kreve og få dem bytta i vannplanter. En god indikasjon på at plantene ikke er vannplanter er at de er stive og at bladene ikke faller sammen over vann. (bortsett fra anubias)
Postet 04.10.11 kl 10:31
Legger ut bilder av planten... som dere ser så er det hvite blomster på de.
Finner ikke ut hvilke lysrør det er, ser ikke ut som at det står noe?
Men akvariet heter SM800 og er kjøpt på Tropehagen Zoo.
Kan godt hende at det er lite CO2...
Testa vannet mitt akkurat no, å verdiene er
PH: 7.75
GH: 9
NO2: 0.3 mg
KH: 4
Finner ikke ut hvilke lysrør det er, ser ikke ut som at det står noe?
Men akvariet heter SM800 og er kjøpt på Tropehagen Zoo.
Kan godt hende at det er lite CO2...
Testa vannet mitt akkurat no, å verdiene er
PH: 7.75
GH: 9
NO2: 0.3 mg
KH: 4
Postet 04.10.11 kl 18:07
Endret: 04.10.11 kl 18:13
Heisann.
Har akkurat samme karret her, men det skal ha lite å si for problemet. Dog skal det sies at jeg hadde samme problem selv ei stund, til jeg bytta ut grus med fin biltemasand. Den som heter SAND, ikke Blåsesand. Etter at jeg gjorde det, og bytta ut det medfølgende filteret med et utvendig et, så har plantene trivdes siden. Er vel snakk om fire år nå. Men, det trenger jo ikke være sanda somer problemet. Det kan være, som tidligere nevnt, lite næring i vannet, og utlufting av Co2 pga. for mye lufting.
Har akkurat samme karret her, men det skal ha lite å si for problemet. Dog skal det sies at jeg hadde samme problem selv ei stund, til jeg bytta ut grus med fin biltemasand. Den som heter SAND, ikke Blåsesand. Etter at jeg gjorde det, og bytta ut det medfølgende filteret med et utvendig et, så har plantene trivdes siden. Er vel snakk om fire år nå. Men, det trenger jo ikke være sanda somer problemet. Det kan være, som tidligere nevnt, lite næring i vannet, og utlufting av Co2 pga. for mye lufting.
Postet 04.10.11 kl 18:22
Postet 04.10.11 kl 19:04
Liis83Legger ut bilder av planten... som dere ser så er det hvite blomster på de.
Ser ikke ut som vallisneria, bladene er "myke" på dem. På bildene ser det ut som bladene er stive. Men som sagt, du kan enkelt finne det ut ved å ta dem opp av vannet. Er det vallisneria vil bladene falle helt sammen uten støtte fra vannet. Står bladene av seg selv er det ikke en vannplante og du må få de ut av karet så de ikke fortsetter å forurense vannet
Postet 04.10.11 kl 19:27
Postet 04.10.11 kl 23:32
Det er helt vanlig at mange "potteplanter" blir solgt som akvarieplanter. Søk på forumet så finner du mange tråder angående tema
Veldig ofte er det uvitehet blandt de ansatte. Men du har uansett all rett til å gå tilbake og kreve de byttet til vannplanter. Akvarieplanter er dyrt, og da er det ekstra surt at de dør innen kort tid, ja og til og med forurenser og skaper trøbbel for en stakkar nybegynner!
Veldig ofte er det uvitehet blandt de ansatte. Men du har uansett all rett til å gå tilbake og kreve de byttet til vannplanter. Akvarieplanter er dyrt, og da er det ekstra surt at de dør innen kort tid, ja og til og med forurenser og skaper trøbbel for en stakkar nybegynner!
Postet 05.10.11 kl 08:03
Liis83Er nok mer enn nok grus/sand vil jeg tro. Kjøpte lavagrus til å ha rundt plantene fordi damen på dyrebutikken anbefalte d, slik at de skulle feste seg bedre, så ikke fiskene løsner dem.
Siden du har blitt solgt landplanter til karet ditt, fikk jeg lyst å pirke på dette med lavastein også. Jeg lurer på om du har kommet ut for en ansatt som kanskje ikke kan så mye om akvarium (personen kan sikkert mye om andre dyr)
Har damen i butikken fått vite at du skal ha store gravende fisk? Hvis ikke er det ingen poeng i å feste plantene med noe ekstra for at de ikke skal løsne. Hadde hun solgt deg ekte vannplanter ville disse slått rot og festet seg veldig godt selv i sanda uansett.
De fleste her på forumet holder seg unna lavastein. Lavastein er skarpt ruglete, noen fisk kan skade seg på dem. Spesielt skjelløse fisk som kuhliiål og andre botiaer. Jeg ville heller ikke hatt corydoras på den lavagrusen. De barter rundt på leit etter mat og kan skade bartene sine.
Fin sand, som biltemasand eller den nest fineste rådasanda er det du behøver. Da kan du ha alle typer fisk. 4-5 cm tykt lag med sand, da får plantene skikkelig feste.
Har du forresten anubiasen gravd ned i bunnlaget? Den bør festes på en rot, stein eller noe, liker ikke å stå med røttene begravd
Postet 05.10.11 kl 08:13
Endret: 05.10.11 kl 08:16
En liten kommentar fra meg også.
At planter "visner" ganske kort tid etter at de er plantet er ikke så uvanlig. Mange planter trenger litt tid for å tilpasse seg etter at de kommer i kartet. Ofte kommer de igjen fra rota dersom du har litt tolmodighet. En annen sak er at endel akvarieplanter er dyrket over vann, og skifter bladene når de kommer under vann. Da kan det se ut som om planta visner selv om den i høyeste grad er i live.
Planter med knoller som lotus kan ligge i dvale i bunnlaget over lang tid selv om alle bladene er borte. Plutselig dukker det opp nye blader fra "intet".
Det kan altså lønne seg å se det litt an før man river ut tilsynelatende døde planter. Fjern døde blader, men la rota stå litt for å se om det kommer nye.
At planter "visner" ganske kort tid etter at de er plantet er ikke så uvanlig. Mange planter trenger litt tid for å tilpasse seg etter at de kommer i kartet. Ofte kommer de igjen fra rota dersom du har litt tolmodighet. En annen sak er at endel akvarieplanter er dyrket over vann, og skifter bladene når de kommer under vann. Da kan det se ut som om planta visner selv om den i høyeste grad er i live.
Planter med knoller som lotus kan ligge i dvale i bunnlaget over lang tid selv om alle bladene er borte. Plutselig dukker det opp nye blader fra "intet".
Det kan altså lønne seg å se det litt an før man river ut tilsynelatende døde planter. Fjern døde blader, men la rota stå litt for å se om det kommer nye.
Postet 05.10.11 kl 09:57