Mangrove-trær

Er det noen som har erfaring med levende mangrove i akvarium eller paludarium? Fikk en ide i går og endte med å bestille fem frø. Jeg er klar over at de må behandles som bonsai for ikke å bli for store. Jeg har også lest litt om hvordan man får dem til, og det virker ikke avskrekkende.
Mangrovetrær er ikke vanskelige å få til. Det kan ta litt tid før dem "setter" seg og slår skikkelig rot, men når de først har begynt å sette skudd så har du kommet langt allerede.
Avhengig av hva de skal stå i gir rom for forskjellig behandling. Jeg har hatt mine stående rett i veggen i et vivarium, midt mellom kokospanel og xaxim, og jeg har hatt de i åpne paludarier i leire. Begge deler fungerer bra, men i leire så er vekstraten annerledes i forhold til over vann, og det avhenger så klart av hvilken art du evt skal ha.
I vann så strekker stammene seg mer enn over vann (min erfaring) og jeg sørger alltid for at de ikke skal strekke seg etter lyset. Uten om dette så trimmer jeg bare plantene etterhvert som de gror seg til for å gjøre veksten mer komprimert.
Munken
Jeg har hatt mine stående rett i veggen i et vivarium, midt mellom kokospanel og xaxim, og jeg har hatt de i åpne paludarier i leire.

Bilder? )
Takk for flott svar, Munken! Jeg vil også gjerne se bilder.
Jeg har tenkt å ha ett eller to i paludariumet jeg planlegger. Det blir en ganske liten dam med lav vannstand. Har ikke bestemt meg for hva jeg vil ha i bunnen av dammen. Noen råd? Det er rød mangrove jeg har bestilt (det eneste jeg fant til fornuftig pris). Er de avhengige av god sirkulasjon?
jeg tror det ligger noen få bilder på profilen min, med mindre det bare er av et av de "eldre" vivariumene. Jeg skulle gjerne lagt ut langt flere bilder, men det er vanskelig å legge ut bilder uten at det gjerne er noe mer på de bildene...
Skal se om jeg kan få noen til å klippe bildene så skal jeg vel kanskje få lagt ut flere
Tarald
Takk for flott svar, Munken! Jeg vil også gjerne se bilder. Jeg har tenkt å ha ett eller to i paludariumet jeg planlegger. Det blir en ganske liten dam med lav vannstand. Har ikke bestemt meg for hva jeg vil ha i bunnen av dammen. Noen råd? Det er rød mangrove jeg har bestilt (det eneste jeg fant til fornuftig pris). Er de avhengige av god sirkulasjon?

Jeg vet de er glad i sirkulasjon, og de renser bedre i et kar med god sirkulasjon (vil jeg tro da). Rød mangrove satt jeg i et mindre saltvannsakvarie hos en bekjent av meg, og den står 30 cm fra utblåsningspumpen, og foreløpig så ser den ut til å klare seg så langt hvertfall (stått ca 7-8 uker)
Etter det jeg har lest meg til, kan de vokse i ferskvann også. Krysser fingrene for at det går.
Det vil jeg tro skal gå greit, prøvde meg en gang på brakkvann med veldig lav salinitet og det funket veldig greit så lenge jeg holdt fuktigheten oppe rundt dem. Veldig stilig når de begynner å "skille" ut salt da

De fleste jeg har stående nå har jeg hatt med meg selv fra de Nederlandske Antillene, Aruba og Bon Aire.

[External Image]
I dag kom mangrovene! De hadde tålt reisa bra, så nå gjelder det bare å holde liv i dem.
Godt å høre! Kanskje jeg tørr å spørre hvor du har bestilt i fra?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap