Redde oppspiste planter

Hei.

Jeg har noen planter i et akvarie med en som spiser både animalsk og vegitabilsk, og plantene begynner å bli ganske oppspist!

Jeg har en Anubias batteri nana som for det meste kun har røtter og stilker igjenn, jeg hår også Salvinia minima. Salviniaen formerte seg og trivdes de første ukene "så godt at jeg måtte luke", men så ble den sett på som mat. Nå blir de nye små bladene spist fortere en de vokser og mengden minsker fort.

Det jeg lurer på da er om det finnes en veldig enkel og billig måte til å lage en form for vekst tank som de kunne gro i før jeg satte de tilbake i akvariet? Det enkleste hadde jo vært å bruke en balje uten noe mere fancy og bare fylle på med noen liter vann fra akvariet hver dag. Da skulle plantene hatt en del næring, og hvis jeg bytter mye av vannet daglig så ville det vel ikke blitt alt for mye alger.

Noen som har prøvd på noe liknende eller som har noen gode ideer?
Synes det ser litt mer naturlig ut i akvariet med levende planter, så det hadde vært fint og finne en måte jeg kunne "gjennopplive" de når det trengs.
Ja, du kan lett ha et rent planteakvariet! Enten sett opp et lite akvarie (20 liter, 30, 40, hva enn du vil ha), putt inn litt sand eller grus (noen mener planter liker seg bedre i grus enn sand, selv syns jeg ikke det er så stor forskjell, men det kommer nok ann på planten kanskje.)

Hvis du har mulighet, så kryst litt av filteret fra ditt nåværende akvarie i plantekaret (best med pumpe her også, ikke vits å la være om du har en ekstra) og la det skure og gå. Det er også lurt å ha et bra lys her, hvis du vil at plantene skal vokse fort og kose seg.

For planter som tar næring fra røttene kan du sette ned slike gjødningskuler i gruse/sanden, eller bruke flytende næring til de som tar næring via blader og slikt.

Du kan sikkert også bare ha de i en balje også, men det blir da vel litt "stillestående" vann, som jeg selv syns er litt småekkelt, og uten lys så taper de seg en del.
Hmm. Det var jo en god ide

Hadde først tenkt bare på en balje, men et lite plante oppsett er jo ikke for dyrt.

Gjorde et lite søk og fandt noe som kanskje kunne funket.

Wromak 45 liter

Dekosand 2 liter Dette gir en dybde på 1.33 cm. Burte vel holde ?

Lampe
og
Lyspære

Så har jeg fra før et lite luftdrevet 3 i 1 filter og en gammel varmekolbe i glass på 100w. Den har ikke justerbar temperatur, men tror den skal holde rundt 24-25C

Holdt på å glemme at jeg trenger en luftpumpe, men jeg kan bruke en litt rimeligere en til dette oppsetet. For eksempel Newa Air 2

Kommer på 1100,- Noe som ikke er alt for dyrt for et komplett oppsett. Kunne kanskje hatt en litt svakere / rimeligere luftpumpe og funnet et lysarmatur uten nattlys hvis jeg vil spare inn litt

Er det noe jeg trenger som jeg har glemt?
For å være helt ærlig tror jeg heller det ville vært rimeligere med en sånn startpakke noen dyrebutikker selger. Ser ofte at, ihvertfall her, så får man et startsett på 45liter (eller 54) med plastlokk med lysarmatur og filterpumpe til rundt 700, 800 kr. Da har man alt man trenger, foruten om grus/sand. (noen selger også med en liten pose grus)

Med mindre du har det veldig kaldt der akvarie skal stå, så trenger du ikke varmekolbe i et planteakvarie. Hvis du har rundt 20 grader i rommet, og du bruker et lysrør så varmer dette også litt. Men det kan være kjekt å ha hvis det plutselig blir veldig kaldt i rommet!

Du kan også se om du finner noe brukt. Ekke så uvanlig å finne et brukt lite akvariet til maks et par hundrelapper, type 200, 300 kr og da får man som regel med lysarmatur og greier. Hvis man vet å lete, hehe. Trål lokale kjøp-og-salg grupper, "gratis ting"-grupper, akvariegrupper osv på facebook.

Jeg hadde en 54 liter en gang, uten fungerene armatur, (men glassplate) så jeg dro til Biltema og kjøpte et billig lysarmatur med to kjempebillige lysrør (ca 30,- pr stk), de er kjempeflotte å bruke til akvarier, og planter gror godt til de.

Såklart, hvis du selv syns 1100 er en fin pris, så kjør på! Jeg har en tendens til å ville spare der jeg kan og få alt til billigst pris. :P
Ser at dn lampen jeg valgte var veldig dyr.

Hvis jeg bytter den med noe jeg finner bruk eller på biltema til ca 50,- så ender det på ca 700,- noe som høres litt bedre ut.

Tror uansett det er lurt å vente til helligdagene er over.

Takk for tipsene i alle fall
Storauksjon i Oslo om en snau mnd., der får du garantert akvarium og utstyr til en brøkdel av prisen du må betale for nytt.
Joakim
Storauksjon i Oslo om en snau mnd., der får du garantert akvarium og utstyr til en brøkdel av prisen du må betale for nytt. ;)

Takk for tipset
Nå har jeg sett litt rundt, både på nye starter sett og noe brukt.

Det jeg har funnet ut er at det er lampa som er dyr! Akvarium og resten jeg trenger kommer på rundt 650,- nytt, som jeg ikke synes er for ille, men den lampen jeg så på kostet over 450,-

Nå er det jo litt forskjell på hvor man kjøper lampa. Jeg har en aluminium klemmelampe som jeg bruker som nattlys i det store akvariet mitt, men det er jo en annen type pære. Kunne jeg brukt den lampen med solar lux pæren? eller må den pæren installeres horisontalt?
Jeg kunne jo eventuellt brukt en compact top men er mer fan av "lamper" enn sånne armaturer som ligger oppå.

Er nokk litt for utolmodig, eller gira til å vente en måneds tid Hadde vært fint å få installert allt før studiene begynner igjenn. Tror heller ikke anubiasen har så mange ukene igjenn før den er borte, så hvis jeg skal redde den så må jeg være litt rask.
Da er det løst

787,- totalt. Allt helt nytt og tror det kommet til å fungere fint til formålet. Mange av disse nano akvariene ser jo ut som om et helt team av designere har siklet over det i måneder, og det blir jo dyrt!.

Jeg gikk bort fra disse nanoakvarie lyspærene, og lampene og går for noe som egentlig er lagd for terrarier og vivarier. Endte da med å få både lampe og pære til 260,- i stedet for 195 for pæra og 435 for lampa. Nesten 400 kr kun på å velge litt mer utradisjonelt lys. Tror nesten ikke det hadde blitt noe bedre pris hvis jeg valgte lysrør fra biltema

Kan hende att jeg hadde tjent noen kroner ved å gå på auksjon, men under 800,- for hele pakka er ikke dårlig. Trenger ikke redde så veldig mange planter før det lønner seg og så får jeg noen planter å se på når jeg jobber med studiene.

Hadde blitt 720,- uten plante gjøssel, men tenkte det var greit å ta med.

Kan hende jeg tar meg en tur på auksjonen uansett for jeg har i baktankene å lage en sump til 300 literen

Takk for hjelpen. Det er altid hyggelig når folk kommer med tips!

Hvis noen synes det er interessant så ligger huskelisten på Webzoo
Da har det nye planteoppsettet stått og gått en uke+

Ser ut som om Salvinia minima(ene) som jeg puttet oppi har begynnt å øke i antall, men jeg lurer på om det er litt for sent til å redde den oppspite Anubiasen.

Er det noe jeg burte gjøre med den for at den skal ha bedre sjans?
Burte jeg klippe bort halvspiste blader og døde stilker? Har engentlig ikke så peil på disse plante greiene. Har hatt oppi noe plantegjøssel. "Tropica plant growth premium fertiliser" Den er for planter som tar næring fra vannet, og det gjør jo de plantene jeg har.

Legger ved bilde av Anubiasen

[External Image]
Inaktiv bruker
Ved et rent planteakvarium vil jeg anbefale deg å tilføre CO2 siden det vil hjelpe på veksten. Du kan lage dette selv for en billig penge, mange videoer om dette på Youtube.
Ok.

Det jeg har tenkt litt på er om jeg skal ha noen Ancistrus eller noen andre maller der. Er bare litt usikker på om det filteret jeg har bygd er bra nokk til å ha fisk og?

Det er litt viktig for meg at det ikke blir så mye ekstraarbeid med dett nye lille akvariet. Jeg studerer og må bruke mye tid på det, og jeg har jo tross alt ikke litersyken.... tror jeg

Anubiasen og Salviniaen har jo klart seg bra hittil uten noe ekstra co2 i et akvarie med en Ansitrus og en liten trekjølskilpadde, men det hadde jo vært gøy å lage et rent planteakvarie med div utstyr og glade planter

Men viktigst av alt, burte jeg beskjære den skamspiste Anubiasen nå, eller skal jeg bare la den klare seg selv og heller passe på vannkvaliteten?
Å sette inn Ancistrus er i alle fall ingen god ide, de har absolutt ikke noe som helst i et planteakvarium å gjøre, plantespisere som de er. Fatter ikke hvor de har fått dette ufortjente algespiser-ryktet fra, satt ut av planteforhandlere antagelig. Dessuten er de nokså filterbelastende og liker fart i vannet...

Anubiasen kan komme seg igjen, men den vokser fryktelig sakte, uten blader og med fint lite røtter kan det fort gå noen måneder før du ser framgang, så bare la dem være i fred så lenge. Hva med å bruke reker som ryddehjelp? Dersom du velger en av de enkle artene er det ikke mye bryderi med sånne. Små levendefødere er også flinke til å holde det rent rundt seg
Ok, takker.

Som du skjønner så har jeg ikke helt peil, men det er jo derfor det er fint med forum
Har hørt før at Anubiasen vokser sakte, så jeg får smøre meg med litt tolmodighet. Skal google litt rundt DIY CO2 og se om det er løsningen.

Reker er jo kule de og, men jeg kan "foreløpig" ingen ting om de
Jeg tenker at det er fint og ikke haste, så lenge jeg ikke gjør noe som dreper plantene nå, så kan jeg bruke litt tid på å få det perfekt.
Kommer du på auksjonen og vi finner hverandre kan jeg ta med en liten studentpakke med lukerusk og utsorterte sakurareker (som da er "kirsebær", Neocaridina heteropoda, fortsatt fine men ikke super-røde)), så risikerer du ingenting, og innen den tid er karet ikke livsfarlig umodent for hardhauser.

Det morsomme med planter er at de ikke kan lese, så her i huset gror ting som ikke skulle klart seg mens mye "alle" får til ender som kompost. Det er jo så spennende! Å ta det i små porsjoner er nok en god ide, best å ha helt selvgående kar i eksamenstider og studielånpauser, bratte læringskurver passer ikke da

Nå når Anubiasen står der og sturer kan det være en ide å skygge for lyset så de ikke blir alt for algebefengt, Hydrocotyle leucocephala er kinderegg der. Vokser fort, lett å holde styr på og så varsler den ved å bli lysegrønn dersom det blir for lite næring. Det finnes i det hele tatt mange flotte planter som ikke må ha spesialforpleining, bedre med velstelte hverdagsplanter enn sturende skjønnheter, og så kan man kaste seg over de mer krevende når tid, lyst, lommebok og erfaring strekker til.

Sparetips: Diana Walstad anbefalte siesta, lyset på 8-12, av 12-16, på igjen 16-20. Da tror plantene det er to døgn i døgnet og produserer CO2 nok til de siste timene med lys helt uten gjær og sukker. Et annet tips er næring daglig, da kan du dele ukedosen på syv og så på tre-fire og unngå algefest.
Med "auksjonen" mener du da 24-26/10-14 i Sørmarka?
Det er jo en liten stund til

Rakk ikke å se på det med co2 i går, men når du sier sukker og gjær så gikk det opp et lite lys. Har akkurat lagd 25L eplecider på 7-8% vol med ettergjæring på flaske med dextrose for å få kullsyre "co2". Da er det er sikkert noe av teorien der som kan vidreføres.

Neocaridina heteropoda rekene så fine ut de, og det som var oppført som krav for vannverdier så ut som om det var innenfor rekkevidde. Selv med hjemmelagd filter.

Har bare en anlog timer på dette akvariet, så jeg får ikke lagd noen fancy tidsinstillinger. Kommer vel til å trenge fler av de digitale uansett så kunne jo kjøpt et par på biltema. Ukesdosen med den plantenæringen jeg bruker nå og størrelsen på akvariet tilsvarer 4 sprut fra flasken i uken, så jeg kunne jo bare tatt et sprut annenhver dag foreløpig
Storauksjon i Oslo 25. januar, mente noen nevnte den tidligere i tråden så jeg var litt slurvete der. Oktober er vel 85årsjubileet tror jeg...
Da ser det ut som om jeg ikke får muligheten til å dra på auksjon, dessverre.

Men har et par spørsmål til.

Jeg har brukt tipset om å dele opp ukesdosen av planteneringen til dagsdoser og har dette bio luftdrevne filteret stående. Anubiasen har fått to nye blader så den lever! Det som er situasjonen nå er at jeg har fått litt alger. Vannet er helt klart, men det fester seg alger på glasset "blir seendes litt matt ut" og de hvite bioringene i filteret ser ut som om noen har sprayet litt med grønn sprayboks.

Vannverdiene sist jeg målte var:

PH 8, KH 3, CO2 1.0, GH 9 , NH3 0, NO2

Burte jeg bruke mindre av planteneringen, eller prøve å ta vann fra det andre akvariet neste gang jeg skal bytte noe vann?

Har lest ett sted at det ikke er nødvendig å bytte noe av vannet når det bare er planter, men skader vel ikke å bytte litt innimellom?

Har skaffet meg en digital timer fra biltema, så jeg kan jo prøve med denne 12-16 siestaen for å se om det blir bedre co2 verdier.
Litt grønt støv er nesten ikke til å unngå, algeskraper litt hist og pist her også, men mye skal det ikke være, da kan andre alger også se sitt snitt. Nå vil nok Salviniaen din ta av og sørge for lysdemping helt av seg selv, men fram til det kan du enten minske gjødslingen bittelitt eller minske lystiden eller påspandere deg en hurtigvoksende plante i bunnen. Algeveksten fjernes enkelt med litt filtervatt eller skuresvamp med hvit flate.

Er det noe å hente i springvannet forsyner jo plantene seg av det, men du har verdier som tilsier at det slett ikke er nødvendig med vannskift.

Rekker visst ikke Osloauksjonen jeg heller forøvrig...
Nå har det skjedd noen ting med oppsettet mitt.

1. Jeg kjøpte 12-15 Enlers yngel http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15055 av en som bodde rett ved meg. Han har annonse her på forumet.

2. Jeg fikk med en håndfull Pistia http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1102 som har kommet med nye mini "poder" i løpet av det siste døgnet

3. Jeg har byttet ut kaldnes k3 mediet i det lille moving bed filteret mitt med k1, så det faktisk er bevegelse.

Ellers så har jeg skrapt bot alger "og fanget opp avskrapet med en hov". Anubiasen har nå 3 nye og fine blader "1 pr. 'pode'" og det har ikke kommet nye alger det siste døgnet. Jeg har heller ikke gitt noe mer plantegjøssel et par døgn. Doseringen jeg fulgte passet til antall liter, men var for et "vel beplantet" akvarie. Min oppspiste anubias og en håndfull salvinia klarte ikke bruke opp erneringen, så det ble alger.

Har også sendt mail til en på forumet som annonserer 7 kirsebærreker og en neve javamose til 50 kr.

Nå har jeg i mellomtid fått mye nye spørsmål om co2, og lurer på om jeg skal starte en tråd om det.

Lurer på bla.

* Hvis du tilfører oksigen med luftsten i et akvarie. Senker du da co2 nivået eller kan begge deler eksistere side om side.

* Hvis ddu har 60 liter med en ansictrus og en "luftpuster" og flyteplanter "salvinia" som vokser veldig sakte, er det da greit med co2 eller vil fisken slite med det?

* På den samme noten, hvis du har et 50l akvarium med et par never flyteplanter en 3 delt anubias og 15 "guppy" + 7 reker. Vil da dyrene skape nokk co2 til at det ikke er nødvendig å tilføre mer?

Har sett rund på nettet og kombinert med mine tidligere bryggekunskaper kan jeg lett bygge et co2 system, men er ikke 100% sikker på når og om det trengs.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap