Speil til bakgrunn?

Går det an og bruke speil/speil på rull til bakgrunn?
Det er ikke å anbefale, da fisken kan se rivaler i speilbildet sitt og det kan føre til stress og så får du sykdom.

Det er totalt uegnet. Speil hører ikke hjemme i et akvarium. Fisken blir direkte stresset ved å se sitt eget speilbilde. Tenk deg fisk som forsvarer et revir og så kommer det en konkurrent som ikke gir seg uansett hvor mye fisken prøver å forsvare reviret.
Hva om man har stimfisk i akvariet? Vil ikke stimen virke dobbelt så stor da? Jo større stimen er, jo tryggere føler enkeltindividene seg
I tillegg til å stresse fiskene...
Et speil vil jo også reflektere rommet som akvariet står i.... Sikker på at det blir særlig dekorativt?
Speil
Ja tenkte meg nesten det, men måtte bare høre andre sine erfaringer..Takker for svar
Angående det med at fisken blir stresset av speilbildet sitt: Vanlig glass får vel også ofte speileffekt? Når jeg ser gjennom frontruta i karet ser jeg iallfall siderutene ut som speil i visse vinkler, men det virker kanskje ikke sånn for fiskene inni?
Nei, det er ikke sånn innenfra...
Inaktiv bruker
Hva med sort bakgrunn da?
Det blir jo fort samme effekten som speil.
Den lille havfruen
Hva med sort bakgrunn da? Det blir jo fort samme effekten som speil.

Jeg har ikke noe gjenskinn\ speileffekt der jeg har sorte glass bak i karet. Har, tro det eller ei, stukket hue nedi å skjekket Greit nok var det heller dårlig med plass til normalt lys, men uansett
Og nei, det var ikke fisk i karet da :p
Hei=)
Jeg kjøpte et akvarium hvor det var med speil som bakrund.. Hva skal jeg gjøre da? Er kun yngler oppi...
Det er ikke mye å gjøre. Enten er det å sette inn innvendig bakgrunn, eller så man man bytte glasset.

Eller rett å slett la dette være der, og velge arter som ikke stresser seg med å se "artsfrender i hvitøyet"
Ok, takk for svar ;D
Blir guppy og platy stresset av dette?

Ser ikke sånn ut, men ?
Noen blir det, andre forholder seg rolige til sitt eget speilbilde
speilbilde
det vil alltid oppstå et speilbilde i vannflaten og i veggene dersom innfallsvinkelen til blikket blir stor nok (i forhold til normalen til flaten). men når fisken ser rett på vil den ikke se speilbilde. lyset forander vinkel når det går fra et stoff til et annet, (har kanskje sett "knekken en pinne får dersom du stikker den halveis nedi vann) og blir vinkelen stor nok så reflekteres lyset altså.. men er ikke sikker på hvor klart dette speilbildet vil bli..

Såg et program på tv forresten om noen fisker i sør amerika som hoppet for å spise insekt, de hadde tatt denne vinkelen med i berekningen når de siktet på maten.. fasinerende verden..
trygghet for Tetra?
for noen arter vil det vel også være en trygghets følelse å se speilbildet sitt?
eks Tetra, Barber og andre stimfiskarter?
speilbildet får jo flokken til å virke dobbelt så stor, å det vil vel få fisken til å føle seg tryggere? for jo større stimen er, jo bedre!
i tilegg vil vel også akvariet virke en tanke større?
jeg ville ihvertfall satt noen tetra oppi.
dersom karet er stort nok da..
heh! Oi-da!
Dogster har jo alt skrevet akkurat det samme som meg! :P
*flau* sorry!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap