Hva skjer hvis man har sand uten snegler eller varmekabler

Har forstått det slik at man bør ha snegler eller varmekabler for å få vanngjenomstrømning når man har sand....

Hva skjer om man ikke har snegler eller varmekabler. vil dette stoppe vanngjenomstrømningen helt eller delvis??

Hvor fin sand er det snakk om før man må/bør ha dette?

Har kjøpt meg biltema sin groveste sand og skal nok ha dette i allefall ett kar om ikke 2, ikke bestemt enda... sekken står her så planleggingen kan begynne
Når man har sand, kan det danne seg gasslommer, som fra tid til annen kan sprekke. Disse gasslommene inneholder stoffer som ikke fiskene er så begeistret for (bla. gasser som dannes av matrester og avføring). Har et inntrykk av at disse gasslommene er en smule overdrevet, og at de ikke oppstår så lett som man får inntrykk av...

Sandsnegler forhindrer at det dannes slike gasslommer, fordi de graver i sanden og "letter på trykket". Varmekolbene (litt usikker her) varmer opp slik at det blir en eller annen gjennomstrømning tror jeg..... men det får nesten en annen svare på!

Jo finere sand, jo mer kompakt blir den, og jo mer trengs den å rotes i for å få bort gasslommene.


jeg har veldig fin sand i flere av karene mine.
aldri har gassen vært ett problem. roter bare litt nedi sanden med fingrene innimellom å problemet er løst.
er enig med Snuffeline. det er nok LITT overdrevet det med de gassene.
jeg elsker biltema sanden.
det er bare to små minus med den, mener jeg.
det er det at den siger litt sammen etter en stund, (det er ikke verre enn at du bare har litt mer sand oppi) å at det virker som om plantene trives litt bedre i litt grovere sand.
men jeg tror det er bra du valgte den groveste typen.
da er det ikke sikkert det med plantene blir ett problem.
Gasslommene er siste grunn til at jeg trenker på noe som romsterer i bunnlaget, enten det er sneiler, eller framtvunget vannbevegelse fra varmekabler.

Det som er mest "farlig" med å ha ett bunnlag som får pakke seg tett, er at plantene ikke trives. Det sier seg selv, er bunnlaget som betong, er det ikke lett for dem å verken strekke på røttene, eller suge opp næringsstoffer.

I tillegg er det av rene biologiske grunner kjekt om bunnlaget har kontakt med bevegelig vann, enten dette skyldes at sneilene snur og vender på dette, eller at vannet tvinges gjennom på grunn av temperaturforskjeller. Bunnlaget vil da ha en vis effekt på den biologiske nedbrytingen av avfall i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap