- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Terrasse
Terrasse
Falt for fristelsen av en brukt Juwel 54-L her i går, og har brukt natten til å pønske ut hva jeg skal gjøre med den...Har lyst til å gjøre litt ut av karet, selv om det ikke er så stort. Fant disse terrasse-byggerne, og falt for dem. Har også bestilt en liten bakgrunn samt en mallehule. Planen var å lage hull i terrassen til hulen, og la selve hulen være under grusen i den øverste terrassen (tror jeg har sett dette gjort her inne en gang). Er det noen som har prøvd disse terrasseskillerne? Fester man dem med silikon?
Tenkte jeg skulle ha grus bak skillet, så plantene blir "glade", og så sand foran, så jeg evt kan ha et apisto-par eller en gjeng med små coryer eller noe sånt... Tror dere dette vil funke? Litt i tvil på om jeg skal dele karet rett over eller sette terrassen litt på skrå med hulen inn mot hjørnet. Meninger her??
Tenkte jeg skulle ha grus bak skillet, så plantene blir "glade", og så sand foran, så jeg evt kan ha et apisto-par eller en gjeng med små coryer eller noe sånt... Tror dere dette vil funke? Litt i tvil på om jeg skal dele karet rett over eller sette terrassen litt på skrå med hulen inn mot hjørnet. Meninger her??
Postet 02.04.07 kl 13:19
Postet 03.04.07 kl 21:45
Tydeligvis ikke.
Men jeg syns planen hørtes god ut.
Om du er nøyaktig med å kutte terassen i rett størrelse, tror jeg i grunn ikke du trenger å feste den med noe som helst. Grusen kan kasnkje holde den på plass.
Om du er nøyaktig med å kutte terassen i rett størrelse, tror jeg i grunn ikke du trenger å feste den med noe som helst. Grusen kan kasnkje holde den på plass.
Postet 03.04.07 kl 23:02
Postet 03.04.07 kl 23:35
Terrasseskilleren er 60 cm lang, og karet er 60cm, så noe skjæring er ikke nødvendig. Tror det er lurt å feste den godt dersom grus/sandskillet skal fungere. Har noe rådasand (2-3 mm) stående, så det blir nok det...Hvis jeg har nok da. Og biltemasand i front. Håper jeg. Var nemlig der for å kjøpe i dag, men måtte gå uten sand. Hadde ikke?? Joda! Men jeg fant fort ut at jeg ikke var i stand til å løfte sandsekken. Men fikk jeg noe hjelp av de tre (!) mannlige ansatte jeg spurte??? Neeeida! Og jeg som trodde det hjalp m en halvmeter lyse lokker Snakk om å føle seg hjelpesløs da
Venter foreløpig på terrassesaken (+ sand), men skal prøve å ta noen bilder når det er ferdig.
Venter foreløpig på terrassesaken (+ sand), men skal prøve å ta noen bilder når det er ferdig.
Postet 03.04.07 kl 23:47
Postet 04.04.07 kl 00:50
Geir KristiansenDen terasseskilleren er 13 cm høy og jeg vet ikke helt hvor lurt det er å fylle hele tomrommet med biltemasand. Denne sanden blir meget kompakt og det vil bli lite sirkulasjon i bunn med såpass tykkelse.
Tenkte å ha grus bak skillet, altså 13 cm grus bak, og vanlig tykkelse sand foran. Dersom jeg får festet den godt både i bunn og side, bør vel dette være mulig uten "søl"?
Postet 04.04.07 kl 09:11
Jeg kikket på innlegget ditt da du skrev det, og tenkte litt på dette med terrasse. Jeg tenkte at en 54 liter egentlig er litt liten til å dele opp sånn. Jeg har hatt "terrasse" i en 250 liter, og det tar en del plass av bunnarealet. I en 54 liter har man bare 60 x 30 cm å ta av, og jeg mistenker at det vil kunne bli litt rart.
Som andre nevner, blir det et utrolig tjukt lag med sand eller grus bak der, for å fylle opp til kanten. Greit nok at du velger grus, men 13 cm tjukt lag er mye likevel. Helt underst i dette tjukke laget vil det kanskje bli ganske stillestående og råttent etterhvert, av ting som synker ned mellom gruskornene og havnet nederst etterhvert. Med så tjukt lag grus over, blir det ingen sirkulasjon eller utskifting av vannet nederst. Jeg vet ikke helt, men det kan bli sånn.
Men, hvis du deler opp med terrasse, ville jeg valgt et hjørne å gjøre det på. Det blir nok finest.
Du får holde oss oppdatert, og legge ut bilder
Som andre nevner, blir det et utrolig tjukt lag med sand eller grus bak der, for å fylle opp til kanten. Greit nok at du velger grus, men 13 cm tjukt lag er mye likevel. Helt underst i dette tjukke laget vil det kanskje bli ganske stillestående og råttent etterhvert, av ting som synker ned mellom gruskornene og havnet nederst etterhvert. Med så tjukt lag grus over, blir det ingen sirkulasjon eller utskifting av vannet nederst. Jeg vet ikke helt, men det kan bli sånn.
Men, hvis du deler opp med terrasse, ville jeg valgt et hjørne å gjøre det på. Det blir nok finest.
Du får holde oss oppdatert, og legge ut bilder
Postet 04.04.07 kl 09:42
mona oHelt underst i dette tjukke laget vil det kanskje bli ganske stillestående og råttent etterhvert, av ting som synker ned mellom gruskornene og havnet nederst etterhvert.
Fillern, det har jeg ikke tenkt på! Men sånn vil det vel bli uansett hvor stort kar man lager en slik terrasse i? Hmmm....må kanskje revurdere dette. Får se litt hvordan det ser ut også, når jeg får terrassen.
Postet 04.04.07 kl 14:15