gammel Korall i tropisk ferskvann?

for noen uker siden fikk jeg en korall fra en slekting av meg.
Korallen har hun selv plukket opp fra havets dyp, og den har ligget på land i flere år.
så jeg regner med at den er helt død!! :P

hun vil at jeg skal ha den i akvariet, å jeg tror nok det ville blitt fint, selv om en korall strengt tatt ikke hører hjemme i tropisk ferskvann i det hele tatt.

så det jeg lurer på er; kan jeg ha korallen i akvariet eller ikke??
det er skrubba skinnende hvit og koket omhyggelig, meg jeg tenkte det kanskje kan ha innvirkning på hardheten osv i vannet?
ville det være en god eller dum idè å putte den oppi?
kan jeg regne med massedød eller noe?

Korallen er jo ett utmerket gjemmested for noen av fiskene mine! ^^

Korall = CaCo3 = Økt Kh = Økt Ph Jo mere syrer i karet, f.eks Co2, jo mer utskillelse av Co3 vil du oppleve.

Jeg ville derfor vært forsiktig med dette, CaCo3 kan med glans øke Ph til over 9.
Om den kjennes meget hard\ fast ut, vil den påvirke mindre enn om den er porøs. Kokingen din har garantert gjort den mer porøs en den normalt sett ville vært.
Koking er slett ikke alltid det som er mest egnet. Sier dette igjen; hvorfor koke alt som skal i karet? Hvor mye av det en finner i naturen, har vært i gryta først :p?
hm.. ok. så du mener jeg bør droppe den?? :-S

jeg har hatt "kokkelurer" oppi tidligere (og kokt dem) å synes det har gått bra, men det blir kanskje ikke det samme?
Om du bruker den, bør du i alle fall følge meget nøye med på utviklingen med tanke på Ph, Kh og Gh i minst 2 måneder. Mål minst en gang pr uke i denne tiden, de første 3 ukene bør du måle annen hver dag.
hmm.. jeg har også en korall i mitt ferskvann... det går fint... men det er ikke så fint da, for min er helt hvit...
jeg droppet korallen. (min var forresten også helt hvit) men la til to nye kokkelurer istede.
jeg går ut ifra at kokkelurene også kan gjøre vannet hardere, så jeg har tenkt å følge med Ph osv uansett! ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap