Hvor ofte kan man skifte vann,egentlig?Har veldig brunt vann!

Jeg satte opp ett nytt kar her om dagen, brukte ett godt innkjørt filter så det er oppe å går som normalt. Men, i min tankeløshet så slengte jeg nedi ei ny rot uten å gjøre annet enn å skylle den. Er en såkalt mopani rot, tror jeg. Den farger av noe helt j***li! Vannet er mørkebrunt. Jeg har noen få guppy i karet, hvor ofte kan jeg skifte vann uten at jeg ødelegger miljøet og bakteriene?
Vil helst unngå å ta opp rota igjen iom at jeg nøysommelig brukte en times tid på å feste javamose på den over det hele!

Det gjør ingenting at vannet har litt farge med dette er i overkant mye! Ser nesten ikke fisken. :S
Humusfarge
Du bør aldri skifte mer enn 50%, som en tommelfingerregel.
Men prøv med 10-30%, dette skulle gå bra.
At vannet er brunt pga rota, gjør egentlig ingen ting, selv syntes jeg at vann med humusfarge ikke gjør noe, og mange fisker syntes at dette er best.
Men det eneste du skal være obs på er ph verdiene dine. Nye røtter, røtter generelt, er med på å senke p ganske mye, spes i starten.
Så har du en dråpetest, sjekk dette. Guppy er ikke så glad i lav Ph, da de skal ha ph 7-9(fiskebasen)

Rota vil nok slutte å farge over tid, skal du se!

Gi og med at du har et nystartet kar, selv med filter gugge fra godt innkjørt kar, vil det ta litt tid før akvariet ditt er helt stabilt, så følg med verdiene dine nøye i løpet av den månden som kommer!

Lykke til!


Mopani-røtter er sånn. De farger av noe så inni...
Jeg har forsøkt å bruke den type røtter en gang før, men måtte gi opp. Jeg la dem i balje på badet og skiftet vann hver dag i over to uker, tror nesten det var tre uker også. Men like brunt var vannet! Helt utrolig.
Nå er jeg ganske glad i sortvann, og liker at vannet har en viss gyllen tone. Men det ble i meste laget, selv for meg

Det kan godt hende de gir seg etterhvert, men jeg ga opp iallefall. Men på den annen side; jeg ser jo av og til bilder av folks akvarier der Mopanirøtter er brukt. Og vannet er ikke brunt... så det må jo bety at de gir seg en eller annen gang.

Jeg tror du bare får skifte litt vann hver dag, 20% kanskje, og satse på at det gir seg med tiden. Du ødelegger IKKE noen bakterier eller miljøet ved vannbytter (ser du skriver at du tror det...) Det er ikke i vannet, men i filteret de verdifulle bakteriene sitter. Så du kan trygt bytte vann.
Så lenge du ikke har veldig lyskrevende planter, så vil det gå bra selv om vannet er noe bruntonet en periode. Men husk at vann som er farget gyllent av torv eller røtter, slipper dårlig med lys gjennom vannet og ned til plantene. De kan derfor komme til å lide av lysmangel, i verste fall.
Fiskene trenger du ikke bekymre deg for.
Takk for svar!

Da fortsetter jeg med små daglige vannbytter, jeg synes også at vannet kan ha litt gyldent preg med mørkebrunt er i meste laget! Som du sier så blir det så mørkt at lyset ikke slipper til. Har kun javamose i karet festet til rota og den er ikke så lyskrevende, heldigvis!
scnuppa
hvor ofte kan jeg skifte vann uten at jeg ødelegger miljøet og bakteriene?
Hvor ofte gidder du å bytte vann, er vel like passende å spørre

Så lenge Ph\ Gh ikke endres alt for mye av vannbyttene, er det ikke noe problem å bytte 30-40% to ganger i døgnet.
På den andre siden; jeg vil tro at du med å bytte 15-20% daglig vil greie å holde avfargingen i sjakk
oi, ble glad for at jeg svisjet over denne tråden her Gjor samme tingen selv, ny rot. Skyller den i vasken å slenger den oppi, plutselig. BRUNT vann :/ hmm, når vannet endelig ble bedre så tror du ikke jeg gjor de samme på nytt et par mnd senere, jo da. Tenkte at siden det var en lysere rot så ble det ikke det samme, men roten var jo børkebrun under :S dumme meg altså, lærer aldri heller da shø :p ;P he heh men nå begynner vannet å bli bedre igjen gitt )
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap