- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Ominnredning av 110-liter. idéer?
Ominnredning av 110-liter. idéer?
Hei
Holder på å ominnrede 110-literen på stua. La merke til at noen solstråler på avveie kom inn gjennom den venstre kortveggen. Bestemte meg derfor for å tømme hele karet og sette inn juwel strukturbakgrunn på bakveggen og den impliserte kortveggen.
Har holdt på med dette i timesvis i dag (var mest jobb å tømme karet :p).
Bildet viser status per akkurat nå. Plukket noen stein ved Mjøskanten i dag, håper de ser greie ut?
Har lagt en bit liggeunderlag der for å hindre punktbelastning, og redmoor rota sitter fast i bunnglasset med sugekopp.
Skal fylle på biltema sanda igjen når silikonen er tørr (holder det med 24 timer tro?), samt vann.
Har to anubias og to sverdplanter som jeg tenkte kunne plantes til venstre for rota.
Noen idéer eller kommentarer?
Alt tas imot med takk. Til og med forslag til fisk jeg kan ha :p
Holder på å ominnrede 110-literen på stua. La merke til at noen solstråler på avveie kom inn gjennom den venstre kortveggen. Bestemte meg derfor for å tømme hele karet og sette inn juwel strukturbakgrunn på bakveggen og den impliserte kortveggen.
Har holdt på med dette i timesvis i dag (var mest jobb å tømme karet :p).
Bildet viser status per akkurat nå. Plukket noen stein ved Mjøskanten i dag, håper de ser greie ut?
Har lagt en bit liggeunderlag der for å hindre punktbelastning, og redmoor rota sitter fast i bunnglasset med sugekopp.
Skal fylle på biltema sanda igjen når silikonen er tørr (holder det med 24 timer tro?), samt vann.
Har to anubias og to sverdplanter som jeg tenkte kunne plantes til venstre for rota.
Noen idéer eller kommentarer?
Alt tas imot med takk. Til og med forslag til fisk jeg kan ha :p
Postet 12.04.08 kl 22:38
Endret: 12.04.08 kl 22:39
Dette ser ut som ett akvarium som kan bli veldig fint bare med noen få planter.
jeg liker måten du har satt steinene.
jeg ville plantet den største sverdplanten bak i venstre hjørne, og den andre i høyre hjørne. (Hvis dette går for steinene)
Anubiasen kan kanskje festes på rota?
Jeg har ihvertfall begynt å feste planter på alle mine røtter nå.
Diverse anubias, javamose og javabregner.
Den siste anubiasen kan kanskje plantes litt i forgrunn, hvis ikke du får den på rota også.
(BTW brukte du bare ett vanlig sitteunderlag? Skal innrede en 400L med stein selv snart, og har funnet noen store fine steiner!)
jeg liker måten du har satt steinene.
jeg ville plantet den største sverdplanten bak i venstre hjørne, og den andre i høyre hjørne. (Hvis dette går for steinene)
Anubiasen kan kanskje festes på rota?
Jeg har ihvertfall begynt å feste planter på alle mine røtter nå.
Diverse anubias, javamose og javabregner.
Den siste anubiasen kan kanskje plantes litt i forgrunn, hvis ikke du får den på rota også.
(BTW brukte du bare ett vanlig sitteunderlag? Skal innrede en 400L med stein selv snart, og har funnet noen store fine steiner!)
Postet 14.04.08 kl 10:32
Hei og takk for svar!
Bakgrunnen er jo veldig simpel, men alt lommeboka vil gå med på. Dessuten slår det svart, teipet søppelsekk på kortveggen Grunnen var jo løpske solstråler hehe.
Snudde alt 180 grader, tenkte at det er bedre med stein der det er bakgrunn på begge sider, så er det ikke noe glass de kan slå mot.
Teite redmoor løsnet fra glassbunnen etter at jeg hadde hatt i sanda, og da ble jeg lettere irritert og dro frem den gamle rota mi. Synes kanskje det ble ganske fint, eller?
Noen forslag til å flytte rundt så det blir mer ryddig? Jeg er så dårlig på dette, og ser så mange fine akvarier rundt her, både små og store
Ja, jeg brukte et helt alminnelig liggeunderlag som har vært "pensjonert" lenge og har ligget i skapet. Har sett andre bruke både liggeunderlag og sitteunderlag og antar at det er trygt
EDIT:
innsug og varmekolbe er skjult av vallisineriaen til høyre. Utblåset er oppe i venstre hjørne. Fikk problemer med å feste utblåsen, fordi bakgrunnen ble litt for høy. Irriterende det også, men dette funker da. Blir også en litt stille sone til høyre for rota i tilfelle jeg flytter dvergguramiene tilbake.
Bakgrunnen er jo veldig simpel, men alt lommeboka vil gå med på. Dessuten slår det svart, teipet søppelsekk på kortveggen Grunnen var jo løpske solstråler hehe.
Snudde alt 180 grader, tenkte at det er bedre med stein der det er bakgrunn på begge sider, så er det ikke noe glass de kan slå mot.
Teite redmoor løsnet fra glassbunnen etter at jeg hadde hatt i sanda, og da ble jeg lettere irritert og dro frem den gamle rota mi. Synes kanskje det ble ganske fint, eller?
Noen forslag til å flytte rundt så det blir mer ryddig? Jeg er så dårlig på dette, og ser så mange fine akvarier rundt her, både små og store
Ja, jeg brukte et helt alminnelig liggeunderlag som har vært "pensjonert" lenge og har ligget i skapet. Har sett andre bruke både liggeunderlag og sitteunderlag og antar at det er trygt
EDIT:
innsug og varmekolbe er skjult av vallisineriaen til høyre. Utblåset er oppe i venstre hjørne. Fikk problemer med å feste utblåsen, fordi bakgrunnen ble litt for høy. Irriterende det også, men dette funker da. Blir også en litt stille sone til høyre for rota i tilfelle jeg flytter dvergguramiene tilbake.
Postet 14.04.08 kl 10:54
Endret: 14.04.08 kl 10:57
Postet 14.04.08 kl 11:13
Synes det ser litt nakent ut, men skal kjøpe en plantepakke med litt diverse her på forumet i dag. Og dessuten må man vel anta at plantene vokser seg til litt bedre etterhvert. Sverdplantene har ikke hatt noe bunnæring, så de er litt shabby. Men nå har jeg stukket ned noen næringspiller ved røttene og håper på bedre tider
Takk for svar
Takk for svar
Postet 14.04.08 kl 11:23
NilleSverdplantene har ikke hatt noe bunnæring, så de er litt shabby. Men nå har jeg stukket ned noen næringspiller ved røttene og håper på bedre tider :)
Hvilke næringspiller bruker du?
har noen litt shabby planter sjøl.
Selv bruker jeg bare noe flytende, Produac Flora og det er vel ikke av beste sort.
Postet 14.04.08 kl 11:28
Leste rundt på forumet og fant ut at flytende næring ikke hjelper stort for planter som sverdplanten - den tar opp næringen via røttene.
Så jeg har kjøpt denne. Æsj, nå er de nok tomme ser det ut til, men de får den vel inn igjen. Fant denne via en post fra godeste Frank Angell tror jeg det var. Den skal visst være ganske bra. Og en gang i året passer lille, glemske meg perfekt
EDIT:
Fant tråden også, om du vil se hva som ble sagt
Så jeg har kjøpt denne. Æsj, nå er de nok tomme ser det ut til, men de får den vel inn igjen. Fant denne via en post fra godeste Frank Angell tror jeg det var. Den skal visst være ganske bra. Og en gang i året passer lille, glemske meg perfekt
EDIT:
Fant tråden også, om du vil se hva som ble sagt
Postet 14.04.08 kl 11:37
Endret: 14.04.08 kl 11:39
Postet 14.04.08 kl 12:31
Jeg har også lett, og håper at jeg fant nå. Har full tiltro når Frank sier det er bra!
Jeg leser til øyet blir stort og vått her inne om alt mulig rart... hadde jeg bare lest til eksamen med samme glød og iver....
Kjenner ikke den planten, jeg (er skikkelig dårlig på planter), kanskje den tar opp en del næring gjenom bladene? Jeg vet lite om hvordan dette fungerer, men har skjønt såpass som at enkelte planter primært tar opp næring via røttene, og da er slike tabletter fine, mens andre tar opp næring fra bladene, og da er det flytende næring som er tingen. Stort mer enn det vet jeg ret og slett ikke. Men, siden sverdplanten er av den typen som tar opp via røttene håper jeg at tablettene skal hjelpe.
Det neste blir vel å gjøre noe med lyset.. 2 x 18 watt er vel ikke mye å slå i bordet med. Men det får bli en annen tråd - en annen gang
Jeg leser til øyet blir stort og vått her inne om alt mulig rart... hadde jeg bare lest til eksamen med samme glød og iver....
Kjenner ikke den planten, jeg (er skikkelig dårlig på planter), kanskje den tar opp en del næring gjenom bladene? Jeg vet lite om hvordan dette fungerer, men har skjønt såpass som at enkelte planter primært tar opp næring via røttene, og da er slike tabletter fine, mens andre tar opp næring fra bladene, og da er det flytende næring som er tingen. Stort mer enn det vet jeg ret og slett ikke. Men, siden sverdplanten er av den typen som tar opp via røttene håper jeg at tablettene skal hjelpe.
Det neste blir vel å gjøre noe med lyset.. 2 x 18 watt er vel ikke mye å slå i bordet med. Men det får bli en annen tråd - en annen gang
Postet 14.04.08 kl 12:38
Endret: 14.04.08 kl 12:38
NilleJeg leser til øyet blir stort og vått her inne om alt mulig rart... hadde jeg bare lest til eksamen med samme glød og iver.... ;)
Hahah ja, kjenner meg vel igjen der.
Men så er det også veldig mye mer å finne på denne siden som er av interesse enn i skolebøkene! ;D
Men jeg får prøve det gjødselet! Kan ikke så mye om planter selv, så jeg leser og studerer så mye om det som jeg kan!
Dessuten er du ikke alene om å glemme å gjødsle.
Så èn gang i året høres bra ut.
her er forøvrig gjødselet litt billigere, og de har det på lager.
Postet 14.04.08 kl 13:01
Endret: 14.04.08 kl 13:05
Fint akvarie det der. Om du syns det blir nakent, kan du jo spe på med litt [URL=http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1045 ][/URL] for eksempel, på høyresida av rota, foran sverdplanten. Eventuelt en cryptocoryne, en av de lave rødaktige, bare for å få inn litt andre farger/former. er meget pen og litt annerledes enn de plantene du har nå.
Postet 14.04.08 kl 14:15
Ja, de to der var jo flotte! Synes det vanskelig å få tak i de plantene jeg kunne tenke meg - det er så dårlig utvalg på butikkene her. Og værre skal det visst bli om rytene jeg har hørt er riktige
Har bestilt følgende her på forumet (avleggere, så jeg regner ikke med at de er særlig store):
Hygrophila corymbosa "Stricta"
Vallisneria americana "natans"
Hygrophila polysperma
Har også en annen 110 liter som er litt naken, så plantene skal fordeles. Absolutt ikke sikkert at alt havner i akvariet jeg snakker om i denne tråden!
Skulle også absolutt hatt noen lavere noen i forgrunnen, slik som du linker til, Iron Man. Lurer bare på hvor i alle dager jeg får tak i slikt.
Litt skuffet over at redmooren min løsnet, syntes den gjorde seg bra. Men det er nesten håpløst å flytte unna sand og vann så jeg kommer ned på glasset igjen. Skal riktig lure på hvor lenge disse røttene må ligge i vann før de synker av seg selv! Mine har vel ligget rundt 1 måned nå, og flyter enda. Litt lavere i vannet nå enn i begynnelsen, men de flyter. Grrrr
Har bestilt følgende her på forumet (avleggere, så jeg regner ikke med at de er særlig store):
Hygrophila corymbosa "Stricta"
Vallisneria americana "natans"
Hygrophila polysperma
Har også en annen 110 liter som er litt naken, så plantene skal fordeles. Absolutt ikke sikkert at alt havner i akvariet jeg snakker om i denne tråden!
Skulle også absolutt hatt noen lavere noen i forgrunnen, slik som du linker til, Iron Man. Lurer bare på hvor i alle dager jeg får tak i slikt.
Litt skuffet over at redmooren min løsnet, syntes den gjorde seg bra. Men det er nesten håpløst å flytte unna sand og vann så jeg kommer ned på glasset igjen. Skal riktig lure på hvor lenge disse røttene må ligge i vann før de synker av seg selv! Mine har vel ligget rundt 1 måned nå, og flyter enda. Litt lavere i vannet nå enn i begynnelsen, men de flyter. Grrrr
Postet 14.04.08 kl 14:32
Tja, jeg har nå begge typer, men jeg mistenker at antallet akvariebutikker er litt større her. Med en adresse klarer jeg sikker å sende noen avleggere.Akvarieauksjoner er jo strålende måter å skaffe sånt på.
Er veldig glad i de der hygrophiliaene jeg og.
Send en mail om du er interessert i de avleggerne.
Er veldig glad i de der hygrophiliaene jeg og.
Send en mail om du er interessert i de avleggerne.
Postet 14.04.08 kl 23:50
Endret: 14.04.08 kl 23:54