Strand sand

Jeg har sett det er mange som har strand sand i akvariet. Jeg har tenkt litt på om jeg skal få meg det, men følger ikke sanden med når du slamsuger akvariet???
dersom du kjører heverten langt nedi sanda så gjør den det.
Men stort sett så lander jo dritten OPPÅ sanda, derfor er det bare å være forsiktig. ett å annet korn følger natruligvis med, men ikke så mye at du merker det.

BTW bruker vi Biltema sand kjøpt i 25kg sekker på Biltema for 50 kr.
IKKE den svarte sanda.
Slamsuging
Har du nok sirkulasjon trenger du trolig ikke slamsuge i det hele tatt.
Har selv hatt mitt 540 liter malawi med biltemasand oppe i et år nå, og ikke slamsugd en eneste gang. Sandsnegler er jo også gode hjelpere, og fjerner i hvertfall matrester fra sanden
Jeg leser at flere sier at de slipper å suge opp dritt fra sandbunnen fordi de har god sirkulasjon. Jeg skjønner ikke helt hvor god sirkulasjonen skal bli før sand begynner å virvles opp og flytte på seg, slik at man slipper "slamsuging". Ett lite mysterium...
Hva ville dere anbefalt av sand og grus???
Hvis du tenker i forhold til renhold, så ville jeg helt klart gått for sand. Men det forusetter som sagt at man har god sirkulasjon, og gjerne et innsug ikke så altfor langt over bunnen.
Er jo også endel fiskearter som må ha fint bunnsubstrat, for eksempel malawi.
Jeg synes dessuten at sand er finere enn de fleste typene grus man kan få tak i, men det er jo bare min personlige mening
Sahara
har noen kg sand fra sahara lurer på om eg kan bruke den?
Må eg vaske den vist eg kan bruke den?
Jeg tror nok du kan bruke sahara sanden men du må nok vaske den/koke den
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap