Vurderer større tank...

Har 2 slørhaler som etterhvert har blitt ganske så store, sammen med en algespiser (ancistrus hunn) i en 40 liter.

Tenker å la de få nytt større hjem og vurderer i den forbindelse denne 200 literen=

Vil lime inn en bakgrunn i den og kjøpe en god utvendig pumpe, som f.eks denne som jeg har lest skyt om, billig er den også=
http://tinyurl.com/6xkkry

Noen som har noen synspunkter?
Selfsit
Noen som har noen synspunkter? :)


Jupp.

Karet er nok ok, men om du har tenkt å ha noe særlig planter i karet tror jeg det blir for lite lys. 2x30w står det. Antakelig T8, siden det ikke står noe annet? Det blir ikke det store plantekaret av slikt, men det er kanskje heller ikke planen?

Filteret er godt, men for lite etter min mening. Jeg ville godt for ett hakk høyere, og lagt på de 400,- det er opp til EX 1200.
Hei! Jeg vet ingenting om det akvariet du har sett på, men til en 200L kan Tettratec ex 700 bli i minste laget. Selv har jeg Tetratec ex 1200 i en 180L og den er IKKE for stor til dette karet. Du vil erfare at du skaffer flere fisk når du får større kar, så kjøp likegodt stort nok filter med en gang. Tetratec-filteret er stillegående, og et godt filter til en rimelig pris.
Du kan også ta et søk på Tetratec filter, og lese andres erfaringer med det. Jeg er i allefall fornøyd med det så langt. (En måneds drift). Lykke til.
Takk for det. Mener dere pumpen blir for liten altså...det blir jo kun 3 fisker, selv om slørhalene nok blir store etterhvert og etterlater seg en del avfall. Blir ikke kjøpt flere fisker.

Ja, jeg tenkte litt på dette med lys...men hva mener du her, at jeg skal bytte ut de 2 rørene som følger med til noen andre/bedre som passer inn i de originale sokklene, eller bytte hele armaturet?

Når det gjelder planter har jeg prøvd mange typer...men problemet er at den største slørhalen river dem opp igjen samme hvor godt jeg har platet/festet de. Har vært hobbyen hans på alle planter utenom anubias barteri som han ikke rører.

Så jeg tenkte å plante fullt med anubias barteri varianter...og de trenger vel ikke så mye lys?
Det er helt riktig, Selfsit. Anubias er seige planter, og spises nok ikke av slørhalene, og de tåler også ganske dårlig lys. Du kan derfor sikkert beholde lyset som det er, og likevel sette inn mange planter av Anubias. Fest dem på røtter med fisketråd så blir det dekorativt.
Med plantespisende fisk er det ingen vits å oppgradere lyset ettersom man aldri får tid til å dyrke opp plantene før de er enten revet opp eller spist likevel. Det blir bare alger av for mye lys, så jeg ville bare latt det være som det er. Lyset over akvariet er egentlig mest for vår skyld, og eventuelt plantene, fiskene trives fint i ganske dunkel belysning.

Hvis du er helt sikker på at du neppe vil øke fiskebestanden, og kun ha de tre fiskene, ser jeg ingen grunn til "å skyte spurv med kanoner" og ha noe særlig større filter enn det du foreslår, Tetra EX 700. Da går det nok fint. Filteret er mer enn stort nok til tre fisker, selv om det er slørhaler som kan bli ganske store. Vær flink til å slamsuge jevnlig, så burde det gå helt fint.
Takk for den Mona O. Da tror jeg jeg går for det. Takk for alle svar. Skal legge ut bilder når de har flyttet så dere får se resultatet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap