Tips til forbedringer?

Hei,

Vi har nå om-innredet karet og lurer på om noen har noen synspunkter på hvordan det nå ser ut. Det er for øyeblikket lite fisk i det, men det skal være sør-amerikansk fisk i det etterhvert.

Karet er 110L og har Engelsk sjøstein (3-5mm) og finkornet sand i bunnen.

Av fisk så tenkte vi følgende:

2 stik Ancistrus (i karet nå)
9 stk. Corydoras aeneus (i karet nå)
10 stk. type Tetra
2 Boliviansk sommerfuglciklide
7-8 dverg øksefisk.
x-antall eplesnegler og sandsnegler, evt. noen reker.

Planter i karet kan sees på profilen min Flere bilder av akvariumet kan og sees på profilen min.

Tilbakemeldinger mottas med takk!

MVH

Kent
Synes sammensetningen av fisk ser bra ut. Er også glad for at du har gitt ciklidene og pansermallene sand. Den vil nok blande seg litt med grusen etterhvert, men da får du bare sørge for å fylle på litt mer

Coryene liker veldig godt å ha noe over hodet når de hviler. Vanskelig å se ut fra bildet om du har noe slikt å tilby dem. De foretrekker et lavt innkryp med mer enn en utgang. En liggende rot med litt rom under er ofte tilstrekkelig.

Synes også du trygt kan putte oppi mye mer planter. Spesielt ciklidene liker planter de kan gjemme seg bort i av og til, enten det nå er noe skummelt som foregår utenfor karet eller om partneren er litt plagsom. Mer planter gjør de tryggere og mer avslappet. Er det nok å gjemme seg i så behøver de jo ikke være nervøse
Takk!
Takk for svarene

Regner med at vi må etterfylle litt sand etterhvert... så godt vi har 10-15kg i bakhånd

Det man ikke ser på bildene, er gjemmeplassene som er bak rota og bak båten.. Der er det kokosnøtt-huler. Under rota er det også hullrom som de kan gjemme seg litt i.

Ellers så har det kommet oppi noen eikeløvblader. Litt for å holde PH nede inntil vi får eikebark ekstraktet, og litt for at fisken skal kunne gjemme seg under.

Når det gjelder planter, så kommer vi nok til å putte inn noen flere på mandag tenker jeg... skal være enig at det ser litt "tynt" ut på flere steder.

Sånn ellers så har vi bestemt oss for å droppe dverg øksefisken og heller ha en større tetra stim. Vi har kjøpt oss rødmunntetra og skal til slutt ha en stim på ca. 15 stk.

MVH

-Kent-
Fint kar, dette her.

Lurer på om det kunne vært finest med vallisneriaen på hver sin side; altså ikke ha de langs bakruta, men på venstre og høyre side.
Eplesneglene liker høyere ph og gh enn de fleste sør-amerikanere, som stort sett liker surt og bløtt vann. Jeg vil anbefale å droppe eplesneglene.

15 stk. rødmunnstetra er kanskje litt lite? 30 stk er det litt mer sving over?
Joakim
Fint kar, dette her. Lurer på om det kunne vært finest med vallisneriaen på hver sin side; altså ikke ha de langs bakruta, men på venstre og høyre side. Eplesneglene liker høyere ph og gh enn de fleste sør-amerikanere, som stort sett liker surt og bløtt vann. Jeg vil anbefale å droppe eplesneglene. 15 stk. rødmunnstetra er kanskje litt lite? 30 stk er det litt mer sving over? ;)


Hei, og takk for svar.

Det er kanskje litt vanskelig å se på bildet, men det står noen vallisneria langs sidene også... og det blir vel kanskje puttet inn noen flere der så det blir litt tettere.

Ang. eplesnegler så kan du nok ha rett... Vurderer å se etter noen andre snegler, så de får bare klare seg enn så lenge

Ellers så er jeg litt redd for å "overbefolke" (heter det det når det gjelder fisk og?) karet... som jeg skrev i første innlegget, så har vi planlagt ca. 30 fisk tilsammen... 30 tetra + 13 andre blir kanskje litt mange? Som du sikkert har skjønt, så er jeg rimelig fersk i gamet, så du eller andre kan kanskje gi meg svar på om det blir for mye?

MVH

-Kent-
Enig angående stimen, litt lite med 15stk. Jeg tenkte nok det samme som deg da jeg kjøpte neontetra, kjøpte 10 stk. Tro meg, det ser kjempesnaut ut med bare 10, nå har jeg 30 begynner å se bra ut nå ja, kanskje noen til her hos meg så holder det ) Syns fremdeles det ser lite ut med 30stk :p


Tror nok det går bra med antallet fisk, hvis ikke så hadde det nok ikke blitt foreslått Men ikke dump masse fisk oppi samtidig...
:)
Takk for svar.. Da kan det nok hende det blir flere tetraer etterhvert ja. Men først får vi konsentrere oss om å få inn litt flere planter, samt sjekke at vannverdiene ikke tar helt av etter å ha fått i 10 nye fisk

MVH

-Kent-
Vi har puttet inn litt fler planter nå, nå begynner vi å bli fornøyde.. Fler bilder kommer snart..
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap