Bakgrunn i kvarie

Inaktiv bruker
er det noen som har erfaring i lage en fin og billig bakgrunn?
har sett desse isoporbakgrunnene som di har her på AF, men dette ser vanskelig ut...
vist du har erfaring med dette kan du sei hvordan du gjorde det.
er det andre måter å lage bakgrunn til akvarie?
det skal likne en steinbakgrunn i malawi akvarium, det er berre å kome forslag
Jeg har aldri laget bakgrunn til akvariet mitt selv, men her har du ett par nyttige artikler.
Tror ikke de er vanskelige å lage som de ser ut.
Å har du flere isoporplater så kan du jo prøve å feile ett par ganger også.
Inaktiv bruker
har sett dessa
Bakrund malawi
Hei jeg må si at det å lage bakrun er bare gøy og billig. Du må jo kjøpe noe selvfølgelig som akryl maling. Her kan du jo kjøpe "farge prøveboks" dette er biligere en en liter du trenger maks 3 farger nyansene blander du selv. Lim (tec7) eller akvarie silikon dette funker best. Jeg selv brukker ikke isopor men styroform dette er lettere å jobbe med, å det spretter ikke så mange isopor kuler runt i huset. Jeg brukte en kniv grovt og fint slipe papir. Har du tilgang til en vinkel sliper kan du få gjort mye av gråv arbeidet med den. Fin et bilde som du syntes er fin som et utgangs pungt å la fantasien spille slik du vil ha det. De kan jo se på resultate mitt her
Bakgrunn
Trenger du mer hjelp så kan du jo ringe meg 92469700
Inaktiv bruker
tec7 er akvariesilikon sant?
og styrofoam, kor får jeg kjøpt det?
til slutt spør jeg om jeg trenger å gjøre nåke med akryl malingen?
er akryl maling vannfast? det viste jeg ikke
Tror akrylmalingen skal males på baksiden av glasset, ikke innvendig

Jeg pleier å bruke svart kontaktpapir. Litt vanskelig å få det på helt uten luftbobler, men når man får det til blir det veldig pent og svært billig. Kjøpte en rull for 6 mnd siden som jeg har brukt på 3 kar, og har fremdeles masse igjen.
zantoko
tec7 er akvariesilikon sant? og styrofoam, kor får jeg kjøpt det? til slutt spør jeg om jeg trenger å gjøre nåke med akryl malingen? er akryl maling vannfast? det viste jeg ikke;)


Tec 7 er ikke det samme som akvarie silikon men det er biligere,men jeg anbefaler akvarie silikon dette bør du jo til diverse akvarie reperasjoner også koster ca 200.- kr Akryl maling er vannfast etter den har tørket (koster 65 .-kr per boks). Akryl maling har funket bra for meg det er mange forskjellige løsninger man kan bruke, men jeg syntes dette funket ( har du ansistrus i karet kan den jo gnage litt med det er ikke sjenerende). Styroform plater brukes som isolasjon dette er tåler mer tryk en isopor dette kan du kjøpe på Byggmakker eller lignende. Jeg kjøpte mine på en bygge plas for det var noe som var til overs kostet meg 50.-kr. Som et got tips er å bygge inn innløp og utløp til pumpen. jeg gjorde dette i et hjørne som jeg lagde små hull i ca10,12 mm i diameter dette for å få vannet inn men også for att små ynngel skal ha en plass å gjemme seg på her trives di veldig gått ut blåsingen fra pumpen la jeg på toppen av bakrunnen slik at vannstrømmen sirkulerte rund i karet som en strøm. Denne løsningen er jo kun med utvendig pumpe, det håper jeg du har.

:o)
Inaktiv bruker
Bjørn i Kvelde
Denne løsningen er jo kun med utvendig pumpe, det håper jeg du har. :o)


nei har nok ikke det=(

hvor fikk du takk i det? eller fikk du takk i det til en billig penge?
Inaktiv bruker
går det ann å ha akryl i akvarie då?
som Mvjnz sa...
Bakrunn
Jeg og flere har brukt akryl maling det funker se her Han har laget alle bakrunnene selv med akryl maling på isopor. Du må ikke ha utvendig filter du kan også kamuflere et invendig tenk litt på at det trenger plas å innsug i bunnen å lag til en slange på utblåsingen i toppen så går vel det greit tenker jeg
Hva slags akrylmaling er det du bruker?
Smaken er som baken - delt. Personlig liker jeg en nøytral utvendig bakgrunn best. Som mørkeblå. Det gir et mer naturlig inntrykk og mulighetene for dekorering er ubegrenset. Jeg sier ikke at dette er riktig, men min mening. For ikke å snakke om hvor enkelt det er å holde fritt for alger ved å gå over glasset med filtervatt. Innvendig bakgrunn har en struktur som gjør at alger setter seg lett og er vanskelig å få pusset ren, selv med en kost. Joda, jeg har nå innvendig bakgrunn i 450 literen min, men den ble kjøpt brukt og var allerede montert fast. Her bruker jeg en oppvaskbørste til å skrubbe alger ifbm vannbytte. på 540 literen min valgte jeg bevisst en utvendig bakgrunn, både for å lette arbeidet med å fjerne alger, samt det estetiske (i mitt syn). Da søkte jeg nettet opp og nettet ned for å finne inspirasjon og bestemme meg for hva jeg ville ha. Og her studerte jeg også akvarier fra utenlandske akvarium konkuranser.

Bakgrunnen skal være nøytral i bakgrunnen, ikke stjele oppmerksomheten fra fisk, planter etc. Men det er min mening
Er det i 60 literen du tenker på innvendig bakgrunn? Her har du jo en flott nøytral bakgrunn, men trenger kanskje noen tips og råd om å omplassere røtter og planter. Det kan jeg gi deg, hvis det er dette akvariet du tenker på.
billig akvarie silikon på chlas ohlson.
den heter "akvarie silikon"
Har fått meg ett 35 liters rekeakvarie nå, og der har jeg laget meg en mosevegg som bakgrunn, kjøpte meg javamose og myggnetting på hellvikhus

tar jo litt tid før den blir skikkelig fin, men når den først er "ferdig" tror jeg det blir kjempe fint
iDuddits.
Har fått meg ett 35 liters rekeakvarie nå, og der har jeg laget meg en mosevegg som bakgrunn, kjøpte meg javamose og myggnetting på hellvikhus:) tar jo litt tid før den blir skikkelig fin, men når den først er "ferdig" tror jeg det blir kjempe fint:)


Det blir nok kjempefint. Tar jo "bare" to-tre uker før den fester seg og du kan fjerne myggnettingen, og da er du i gang
hmm litt skeptisk til og kun bruke akrylmaling og ikke noe annet.De fleste sier jo at man skal bruke epoxy til slutt.Vet ikke om jeg tørr og bare male.Har dyre fisk,så utrolig kjedelig om de skulle stryke med pga giftstoffer i vannet..

Er det noen flere som bare har malt?
Mange tanker omkring det å maler med akryl og det er forståelig det. Jeg har selv gjort dette uten noen problem.

Men de akvariene jeg er mest fornøyd med er de som er spraylakkert på utsiden. Jeg har brukt vanlig sort spraylakk og det sitter helt fint. Noen av argumentene som blir brukt mot dette er at det forringer karet i verdi i forhold til evt. salg senere. Da må jeg bare nevne at denne lakken er uhyre enkel å fjerne med malingsskrape. Tok mye kortere tid å fjerne lakken enn å lakkere.

Det finnes utallige andre måter å lage bakgrunn på - men film eller plastpose på baksiden av karene har jeg tilgode å se "et" som har blitt fint.
SolVard
Mange tanker omkring det å maler med akryl og det er forståelig det. Jeg har selv gjort dette uten noen problem. Men de akvariene jeg er mest fornøyd med er de som er spraylakkert på utsiden. Jeg har brukt vanlig sort spraylakk og det sitter helt fint. Noen av argumentene som blir brukt mot dette er at det forringer karet i verdi i forhold til evt. salg senere. Da må jeg bare nevne at denne lakken er uhyre enkel å fjerne med malingsskrape. Tok mye kortere tid å fjerne lakken enn å lakkere. Det finnes utallige andre måter å lage bakgrunn på - men film eller plastpose på baksiden av karene har jeg tilgode å se "et" som har blitt fint.


Plastsekk er jo tragisk. Men du Halvard (solvard, sorry) Du har vært hjemme hos meg og jeg mener du og mr. Larsen var enig om at mitt akvarie var pent. Utover det, er det vel få som har mer erfaring med egenproduserte bakgrunner enn du

Nå er jo dette et malawi kar og krever mye mer utfordringer enn et kar med mye planter og røtter.
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fevang
Reklame for plussmedlemskap