Oppussing

Går med planer om å pusse opp 180l akvariet. Så lurer på hvor hardt eg kan gå til verks uten å flytte fiskene.

Jeg har lyst på et mer naturlig design. Har tenkt på å ha en del med sand og en del med grus.
Har hatt vanskelig for å bygge i høyden og tar gjerne imot noen tips angående dette.

Håper det er noen som kan komme med noen gode råd.
Jeg fjernet plantene og byttet substrat uten å flytte fiskene. Lot det være igjen en plante som fløt i overflaten som de kunne gjemme seg i. Har også flyttet om på alle planter uten å flytte fisk, så du kan nok gå ganske hardt til verks uten å flytte dem.

Jeg lot vannstanden være så høy at filteret kunne stå og gå hele tiden.
Det høres jo greit ut

Har lyst å prøve å omgjøre det til et Malawi biotop kar, tar gjerne imot tips på hvilke planter eg kan bruke.

Så blir eg veldig glad om eg kan få noen tips på hvordan eg skal bygge i høyden, tenker på å ha mer stein oppi lage en slags klippe.

Bare slenger ut hvilke tanker eg har nå...

Ser for meg at venstre hjørne foran blir fylt med sand, deretter går det over til grus i en bukt form. Tenker å ha en liten rot her.
Etterhver som det går mot høyre så blir det mer steinete og tenker den klippeformasjon bak til høyre ved det innvendige pumpehuset.

Dette vil nok ta tid å gjennomføre, og ikke alle forandringene kan skje på en gang.

Tar imot tilbakemeldinger, inspill og råd.
Det er kansje smart å ta ut fiskene slik at de ikke blir så stresset. Hvis de skal være oppi må ikke for mye skje på en gang.

Som planter kan du bruke en Anubias. Av de er det noen å velge i, eller noen av familien Crinum. Husk at det ikke er så mye planter i malawi sjøen.

Håper det kommer bilder
Jeg gjorde nettopp om på min 250L og da fant jeg ut at det ville bli mindre stress for fisken å bli fanget 2 ganger, enn å bli værende i karet der ALT skulle flyttes på.

De fikk gå i en større balje med pumpa, en liten varmekolbe og noen planter som skjul. Da hadde jeg all verdens tid til å styre med det jeg skulle i karet.

Jeg brukte vel et par timer før jeg var fornøyd med det nye oppsettet. Tror fisken ville blitt mye mere stressa av å hysterisk skulle rømme hver gang jeg flyttet på noe...
Så langt kom jeg idag. Bare husk at det er fremdeles arbeid igjen.
Koreeos
Så langt kom jeg idag. Bare husk at det er fremdeles arbeid igjen.


Skal du ha mere planter? Røtter?
Lro
[QUOTE=Koreeos]Så langt kom jeg idag. Bare husk at det er fremdeles arbeid igjen.


Skal du ha mere planter? Røtter?

Nei, tenkte på mer stein. Må bare finne den først. Hva syns dere?
Koreeos
[QUOTE=Lro][QUOTE=Koreeos]Så langt kom jeg idag. Bare husk at det er fremdeles arbeid igjen.


Skal du ha mere planter? Røtter?

Nei, tenkte på mer stein. Må bare finne den først. Hva syns dere?

Jeg syns mere planter og røtter
Uansett hava du kompleterer med, så ha i bakhodet, at lykkelig fisk er fisk som har mange steder å skjule seg / gjemme seg. Personlig ville jeg brukt både røtter og stein, og bukt plantene for å fremheve disse. Så bra ut det du hadde gjort, men virket nokså nakent.

Design av karet vil være avhengig av hvilke fisker du velger å gå for. Hvis du bestemmer deg for malawi, bør både innredning, vannkvalitet og krav til fôr avvike fra et tradisjonelt selskapskar. Det er derfor ikke bra for så ulike fisker å gå sammen.
Synes jeg ser noen mbunas(Zebra) på bildene, og det er klippelevende fisk som skal ha rikelig med steinhuler å gjemme seg i. I Malawisjøen er sanden forholdsvis lys og det er stort sett ingen plantevekst. Røtter er heller ikke så bra i et Malawikar.
Jeg har nok ingen mbunas. Har tenkt på en malawi biotop, men forandringen vil nok skje gradvis. Har foreøpig bare Golden. Tar gjerne imot tips på malawi som går i et 180l kar.
Syns de fleste ser ut til å måtte trenge større kar.

Koreeos
Bare slenger ut hvilke tanker eg har nå... Ser for meg at venstre hjørne foran blir fylt med sand, deretter går det over til grus i en bukt form. Tenker å ha en liten rot her. Etterhver som det går mot høyre så blir det mer steinete og tenker den klippeformasjon bak til høyre ved det innvendige pumpehuset.


Grus og sand vil blande seg med tiden, det vil ende opp som en rotete miks.
Golden (Labidochromis caeruleus) er en mbuna malawi og skal ha mye hardere vann en andre selskapsfisk. Se i fiskebasen: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1772. Her finner du også mange andre fine malawier. Når du skal sette sammen en gruppe bør du holde deg til en gruppe (som: aulonocara, haplocromis eller mbunas), og innenfor denne gruppen bør du velge ulike familier (som: Labidocromis, Pseudotropheus, Melanocromis osv.) Håper det var forståelig..
Ja det var det. Takker for opplysningene, greit å vite at en bør holde seg innenfor en gruppe.

Er usikker på hvor hardt jeg har det nå da eg ikke får en forandring i fargen når eg tester med Tetra Laborett dråpetest.

Har en KH på 2 dH og en PH på 7,5.
Når du har bestemt deg for hva slags fisker du vil holde, kan du lese i fiskebasen hvilke vannkvaliteter som passer for den enkelte. Skulle det være malawi, vil nok springvannet bli for bløtt. I så fall må du tilsette natron eller en saltblanding du får kjøpt på dyrebutikken til å buffre vannet med. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap