Vurderer 325l (med piraya?)

Hei!
Tropehagen Zoo har for tiden 50% på store deler av butikken, så jeg tenkte at jeg skulle prøve det jeg har lurt på lenge.
Når man gjør en sånn investering (for en studerende 16 årings gutterom er dette ruinering) mener jeg at man bør ha ting på stell, så at man ikke angrer seg over kjøpet neste uke.

Er piraya ett bra valg, bør jeg ha andre fisk istedenfor?

Tar mer enn gjerne imot tips! Helst ang. piraya-saken.

Takker... Georg
Piraya er vel en typisk ung-gutt-fisk, he he

Når jeg jobbet i dyresjappe for "100" år siden var det alltid unge gutter som kjøpte piraya. Det eller Oscar! Tøffe fisk liksom!

Jeg vet at de fleste gikk ganske fort lei piraya, den gjør jo ikke så mye ut av seg og er egentlig en ganske utrygg fisk. Det var flere innom butikken som kunne fortelle at de hadde blitt bitt av sine piraya. Ikke fordi den er aggressiv, men fordi den ble redd og stressa når de skulle jobbe oppi akvariet...

Jeg personlig syns piraya er -GJESP...

Siden det er denne type fisk du kunne tenke deg har jeg heller ingen gode forslag. men det får du sikkert massevis av fra de her inne som driver med diverse "monsterfisk"

Lykke til, håper du ender med en kul fisk da!

Piraja er jo en stimfisk som kommer best til sin rett i en større gruppe.. vil ikke 325 bli lite da?
MC Darup
Piraja er jo en stimfisk som kommer best til sin rett i en større gruppe.. vil ikke 325 bli lite da?


Detsyns jeg egentlig også. Jeg stusser veldig over at det står anbefalt 200L i basen her. Piraya blir jo et stort fælt tetrabeist...
Jeg skjønner hva du mener med at de er kjedelige, men rovfisk som piraya er jo ett par hakk tøffere en ciklider. (smak og behag). Oscar er en fisk som bare står der og henger. Det er vel ikke en stimfisk akkurat. Piraya er jo spennende og tøft(?).

De fleste her på forumet har 325 litere for piraya. +/-. Minimum 200L står det. I tillegg er det jo utifra antall (minimum 3), samt at lengde er bedre enn høyde på karret.

Tror jeg skaffer meg karr etterhvert, for å så kjøpe fisk når det er innkjørt.

Takk for svar. Kom gjerne med flere innspill!
Georgfd
Jeg skjønner hva du mener med at de er kjedelige, men rovfisk som piraya er jo ett par hakk tøffere en ciklider. (smak og behag).


*kremt kremt*

Tror du må sette deg litt mer inn i begrepet "ciklider" :P
kjøp deg Piraya og fortell meg hva du synes(litt lyst på selv)

men ser her at man mener Oscar er kjedelig?? hmmm.. mine er meget aktive, og ser ut til å ha lyst til å spise alt som nærmer seg glasset her, må ikke mate de med rohypnol vettu hihi..

el dempsey
kjøp deg Piraya og fortell meg hva du synes(litt lyst på selv) :) men ser her at man mener Oscar er kjedelig?? hmmm.. mine er meget aktive, og ser ut til å ha lyst til å spise alt som nærmer seg glasset her, må ikke mate de med rohypnol vettu;) hihi..


Ingen i denne tråden som har nevnt at oscar er kjedelige???
Inaktiv bruker
Syntes du burde ha malawi..
Du siste her, hvorfor malawi?=)

Og ja, kjære MC darup, jeg har ikke allverden med peiling på ciklider/malawi/etc. emnet, men det er mer fristende å fylle karret med Piraya. Synest jeg

Skal vel slå til på karret, men det får stå å gå til jeg bestemmer meg for fiskene. Oscar og Piraya er jo litt i samme bås? Litt forskjeller, men det virker ikke som "el dempsey" har gått lei av den type veggpryd. Ikke vet jeg hvor lenge han har hatt Oscar-karret sitt, menmen..

Fortsett gjerne med innlegg =D

Synes du uttalte deg temmelig bastant til å ikke ha peiling på ciklider bare Det finnes tusenvis av ulike ciklidearter. Fra temmelig fredelige til rene drapsmaskiner. Fra små på 3- 4 cm til svære!

Men nok om det, ditt kar- du bestemmer
ikke mitt karr enda åpen for innskudd!
Hei det er nok en guttegreie dette med piraya ja.Jeg hadde piraya for et år siden.Og ser du nevner at oscarciklider bare står og henger, men det gjør virkelig piraya også ganske sløve egentlig, dessuten var de ganske nervøse av seg.Men jeg syntes de var ganske kule en stund da, det skal sies.Spesielt i forb med mating, men nå har jeg mye mer igjen for å sitte og kikke på de artige dvergcilklidene mine
har ikke hatt Oscar mer enn halvannet år og er på laaaangt nær lei av de men har som sagt lyst på piraya og har jack dempsey, jaguar cicklider og noe malawi og tanganiyka også, alle har sin sjarm, og jeg ville ikke kvittet meg med noen av de!


Denne lenken var ganske spennende :P tydelig at piraya kan det være hipp som happ med.

Check it out
Det som står i basen anngående piraya må ha 200L er minimum. De bør minst være 3 stk. Det er minimum 70-80L på hver, og minst et kar på 200L. Så skal du ha en stim på 5, trenger du minimum et 400-450 liters kar, helst større.
Piraya er en nervøs og pinglete fisk, som griser veldig.. Denne fisken skaffer deg bare mye arbeid, med vannbytter.
Har hatt både Chiclider og maller som spiste Piraya til frokost, bokstavelig talt... Så Piraya er veeeeldig oppskrytt. Men det er en flott fisk, som har noe spesielle spisevaner.

Jeg ville ikke hatt P.Nattereri (regner med det er den det er snakk om her) i mindre stim enn ca 10 stk. Da bør da ha minst 600 liter.

Skal du ha rovfisk, kan du ikke ha noe annet i karet uansett.
Se deg litt om etter Amerikanske Chiclider, som ikke blir for store. Så får du fisk med både personlighet og agressivitet. Men du kan ha maks et par i et slikt kar.
Ellers finnes det jo div. arter av Channa. (Ormehoder), for ikke å snakke om kulefisk. Så jeg vil anbefale at du sjekker litt forskjellige arter, og tenker deg godt om hva DU egentlig vil ha.

Lykke til.
Ja takk for tipset! Rødbukpiraya, ja.

Det funker med div maller i karret, om man har piraya. Pleco, f.eks. Dette forutsetter at det ikke blir spart på foret. Det har noen her på forumet praktisert.

I Fiskebasen står det at man bør ha min 3stk, og at min. liter er 200 eller 75 liter per fisk. Så jeg tror ett kar med stor bunnflate, istedenfor høyde, på 325L vil gå bra, jeg tenker på å ha 4-6stk. I Lenken jeg postet ovenfor, var det en kar som hadde 15-20 piraya i en 180L. Menmen, mange fisker som burde hatt så stort karr som mulig. Fiskebasen anslår jo bare minimum.

Eh... disse fiskene blir 25/30 cm... det vil bli veldig trangt, tro meg!!

Folk har gullfisk i boller også, men det er ikke riktig fordet......

Jeg hadde en stim på 8 stk i min 4000 liter, sammen med red tail maller, og store chiclider. Chiclidene og mallene tok rotta på Pirayaene en etter en.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap