21 liter. tips?

Hei og hå =)

Nå har jeg fått meg et lite avkarie på 21liter =)

Har ennå ikke hatt noe vann i det. Har bare noe grus, pumpe og varmekolbe for øyeblikket.

Poenget er at jeg tenkte å vente litt, å se om jeg fikk noen glupe ideer av andre flinke avkarister der ute om hva jeg skal innrede med.

Jeg har noen plastikkplanter for akvarium, men liker egentlig ikke plastikkplanter i akvarium. SÅ det er egentlig lite aktuelt.

Så ja, da er det bare å pøse på med ideer om hva jeg kan putte inni der. Itillegg til hva slags fisk,reker,snegler jeg kan ha =)?!?!

Håper på mange gode tilbakemeldinger =D

PS: Skal overføre noen bilder straks å legge inn her så dere kan se akvariet slik det står nå.
Inaktiv bruker
Hei. vi har hatt en kar på 22 liter. strevde veldig for å holde vannverdiene i sjakk.. fisk som døde en etter en.. Derfor kvitta vi oss med det ganske fort.. Men hva slags fisk vil du ha? Vi hadde noen tetra, men det var egentlig ikke ideelt. de krever større plass..Men en slørhale eller en kampfisk går vel ann? Du kan jo ha reker da.. de krever ikke så stor plass..
Hei hei =)

Jeg har tenkt litt på kampfisk, men er ikke helt sikker egentlig. Må vel først innrede det hvertfall for nå er det virkelig tomt der=P. Kan nok hende jeg også får litersjuken men da må jeg nok flytte ut hehe =P Har bare et pitte lite rom med tre akvarium allerede (A).

Legger ved et bilde av akvariet!
Inaktiv bruker
ja. literssyken veit jeg alt om.. har 5 stk her nå! hehe
Vi hadde en kampfisk i 22 litern! Det fungerte egentlig veldig bra! er jo bedre å ha en kampfisk i et akvarium enn i en knøttliten bolle!
for at vannverdiene skulle være nogenlunde stabile hos oss, så skylte vi filteret en gang i uka i litt akvarievann, og så tok vi vannbytte 3 hver uke.. etter råd fra en dyrebutikk vi har her.. Det fungerte egentlig veldig bra! hadde ikke noe tull etter vi starta med det..
hm, det er sant at det er bedre å ha en kampfisk i et akvarie men litt stusselig å bare ha en fisk å titte på hehe. Men de er jo veldig flotte også!
Det der er ikke 21 liter.
Har akkurat samme.
Det er 18 liter
Personlig så synes jeg det blir for lite til en kampfisk. Synes 30 liter er et absolutt minimum til den arten, men det er nå min mening. Forslag om gullfisk (slørhale) liker jeg enda dårligere. Les her om gullfisk og legg spesielt merke til hvor stor den kan bli :b

I motsetning til stian&line så synes jeg vannbytte hver 3. uke er altfor sjelden. Det anbefalte er rundt 30% ukentlig. Filter som krever rens hver uke er antagelig for lite til belastningen. Innvendige filter skal ikke renses før gjennomstrømmingen er betraktelig redusert og da bare krystes i litt akvarievann. Må det gjøres rent oftere enn 3-4 uker så spørs det altså om det er for lite til den belastningen det blir utsatt for. Nå man skal kjøpe filter så anbefales det å velge et som takler dobbelt så stort kar (ifølge produsenten). Dvs at til en 20 liter så bør det velges et filter som takler rundt 40 liter (igjen i følge produsenten).

Her er resultat etter søk på hvilke fisk som kan holdes i 20 liter, men det kan i grunnen være like fornøyelig å bare holde reker og/eller snegler. Det er utrolig mange fine typer å velge i, bare se her. Sørg bare for at karet er skikkelig innkjørt før disse blir kjøpt inn. Mange reker er nemlig mer ømtåelige enn fisk.

Når det gjelder forslag til innredning så kan du kikke litt på medlemmenes akvarier på samme størrelse. [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?orderby=image&path=&size_to=25&thumbs=1&aquariumtype_id=&size_from=15&]Her[/URL] finner du noen eksempler.

Anbefaler også at du får med deg artiklene i Akvarieskolen. Spesielt den om vannverdier og den om oppstart av akvariet gir utrolig viktig informasjon for en fersk akvarist.

Ellers så får jeg bare ønske deg lykke til med en fantastisk inspirerende hobby
Heisann =)

Takk for laangt svar =) mye nyttig å ta tak i der =). Er heldigvis ikke første akvariet mitt. Men bare tenkte at det var litt spennende å se om noen hadde glupe ideer til innredning som kunne bli fint =)

Okei. Tok visst litt av der

Det er uansett masse inspirasjon å finne i medlemsakvariene jeg linket til.

Kan forresten tipse om at det lønner seg å velge planter som ikke vokser så fort, hvis ikke så må du luke hele tiden. Det kan også være smart å velge planter med små blad, da virker karet større enn med storbladede planter.
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Personlig så synes jeg det blir for lite til en kampfisk. Synes 30 liter er et absolutt minimum til den arten, men det er nå min mening. Forslag om gullfisk (slørhale) liker jeg enda dårligere. Les her om [URLBLOCK1] og legg spesielt merke til hvor stor den kan bli :b I motsetning til stian&line så synes jeg vannbytte hver 3. uke er altfor sjelden. Det anbefalte er rundt 30% ukentlig. Filter som krever rens hver uke er antagelig for lite til belastningen. Innvendige filter skal ikke renses før gjennomstrømmingen er betraktelig redusert og da bare krystes i litt akvarievann. Må det gjøres rent oftere enn 3-4 uker så spørs det altså om det er for lite til den belastningen det blir utsatt for. Nå man skal kjøpe filter så anbefales det å velge et som takler dobbelt så stort kar (ifølge produsenten). Dvs at til en 20 liter så bør det velges et filter som takler rundt 40 liter (igjen i følge produsenten). [URLBLOCK2] er resultat etter søk på hvilke fisk som kan holdes i 20 liter, men det kan i grunnen være like fornøyelig å bare holde reker og/eller snegler. Det er utrolig mange fine typer å velge i, bare se [URLBLOCK3]. Sørg bare for at karet er skikkelig innkjørt før disse blir kjøpt inn. Mange reker er nemlig mer ømtåelige enn fisk. Når det gjelder forslag til innredning så kan du kikke litt på medlemmenes akvarier på samme størrelse. [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?orderby=image&path=&size_to=25&thumbs=1&aquariumtype_id=&size_from=15&]Her[/URL] finner du noen eksempler. Anbefaler også at du får med deg artiklene i [URLBLOCK4]. Spesielt den om vannverdier og den om oppstart av akvariet gir utrolig viktig informasjon for en fersk akvarist. Ellers så får jeg bare ønske deg lykke til med en fantastisk inspirerende hobby :)


Det jeg mente var for å holde vannverdier i sjakk.. Det ble veldig ustabil pH og Gh ved vannbytte ukentlig.. Etter vi startet med det hver tredje uke ble det veldig stabilt og bra, ikke utslag på nitritt/nitrat heller.. så det funka for oss.. Ikke dermed sagt at det funker for andre..
Vil tro det er større sannsynlighet for svingninger i ph om vannbytter foretas sjeldnere. For eksempel så vil mye planter og røtter samt avfall fra fiskene surgjøre vannet over tid om det ikke er høy nok kh. Det vil da være større forskjeller mellom vannet i karet og vannet som fylles på jo lenger det står uten vannskift. Sånn sett så skulle man tro at daglige små vannbytter vil holde verdiene mest stabile. Uansett så må man se til at vannet ved vannbytter ikke skiller seg for mye fra akvarievannet om det byttes daglig, ukentlig eller sjeldnere.

Kan egentlig ikke forstå hvorfor dere skulle få større svingninger i vannverdiene ved ukentlige vannbytter enn ved vannbytter hver 3. uke.
Jeg har både en 15 liter og 2 22 litere, og har ingen problemer med svingninger i vannverdier eller frafall av fisk. Hvis du har problem ,ed vannverdiene, er det sannsynligvis fordi enten forandrer kranvannet verdier når det blir luftet en stund, eller så har du noe i karet som påvirker vannverdiene og hver gang du tilsette vann fra kranen forandrer du vannverdiene.

Hvis det er førstnevnte som er problemet løses det ved å la vannet lufte seg til vannverdiene er de samme som i karet (1-2 døgn), og hvis det er sistnevnte som er problemet kan du løse det ved å enten fjerne det i karet som påvirker verdiene eller du kan justere vannverdiene i før du tilsetter vannet. Da blir det ingen svingninger.

Det var en liten avsporing

I alle små karene mine har jeg tett beplantning langs bakveggen og sidene, og en slags hule i midten. Små kar blir veldig lett kaotiske, så jeg synes de blir mye penere dersom man holder seg til en eller to plantearter. Hulen kan også byttes ut med en liten rot. I tillegg har jeg javamose som fiskene elsker å gjemme seg i.

Jeg synes killier er veldige artige og pene fisker, og du kan lett ha 3-5 stk (avhengig av art) i et lite kar.
21 liter kan være like fint som et større akvarium om du bare innreder det riktig
Kanskje noen fine blomster på midten av akvariet? Feks Javaplanter synes jeg er fint da... :P

Lykke til.
Hei,
dette blir vel kanskje et litt sent tips, men kanskje noen leser det senere allikevel.. I nano vil jeg bare anbefale planter som er små i størrelsen, og det samme når det gjelder fisk. Selv har jeg et 28 liter tett beplantet med cuba, moser, kort gress og riccia. Av dyr har jeg stjernedanio, dario dario og kirsebærreker. Dette får akvariumet til å bli detaljrikt, og det ser ut som en stor liten verden, og dyrene trives. Har lagt ved bilde som jeg fant på internett som inspirasjon
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap