Alternativ til biltemasanden

Jeg har denne sanden i to kar, men skulle gjerne hatt sand i siste 200L som kom ihus.. Siden biltemasanden er blitt vanskelig å få tak i, så lurer jeg på hva som er et godt alternativ?
Er rådasanden like fin og bruke eller er den grovere?
Har en del cory(og planer om flere) så vil ikke ha den for grov heller..
Plussmedlem
Det finnes flere størrelser av Rådasand.
De tre minste typene går greit til corydoras.
Jeg bruker Rådasand med korn str. 0.4 - 0.8 mm i alle mine akvarier. Den er fin nok til at mallene kan sile den gjennom gjellene og rote rundt i den. Anbefales Den må ofte bestilles, men det tar ikke mange dagene å få tak i den. Bestiller på f.eks. tirsdag, og henter den fredag (her i min lokale zoosjappe). Det er den sanden og kornstørrelsen jeg har brukt de siste årene, og både planter og fisk stortrives med den


Ikke bruk den Rådasanden som er enda finere, dvs korn str. 0.33 mm! Den er ment for burfugl og chinchilla, og den er altfor fin til akvariebruk! Den blir kompakt og vanskelig å ha med og gjøre i vann. Filteret suger den opp også, og det tetter porene i filtersvampene (noe som resulterer i filtertrøbbel og problemer med vannkvaliteten). Planter får ikke feste i den og røttene deres trives ikke i så fin sand. Jeg ga opp, og byttet til 0.4-0.8 mm igjen, for det var bare problemer i det karet jeg brukte 0.33 mm.
mona o
Ikke bruk den Rådasanden som er enda finere, dvs korn str. 0.33 mm! Den er ment for burfugl og chinchilla, og den er [I]altfor[/I] fin til akvariebruk! Den blir kompakt og vanskelig å ha med og gjøre i vann. Filteret suger den opp også, og det tetter porene i filtersvampene (noe som resulterer i filtertrøbbel og problemer med vannkvaliteten). Planter får ikke feste i den og røttene deres trives ikke i så fin sand. Jeg ga opp, og byttet til 0.4-0.8 mm igjen, for det var bare problemer i det karet jeg brukte 0.33 mm.


Jeg har denne sanda i 2 kar og har en helt annen erfaring enn deg tydeligvis. Opplever ingen problemer med den, er faktisk mest fornøyd med den i forhold til de andre typene jeg har. Plantene gror som et uvær og kuhliiene siler sand hele tiden, virker veldig fonøyd med denne sanda de også
Ja helt enig med deg Lisbeth har byttet til den sanden i alle mine kar og er kjempe fornøyd.
Kjenner ikke igjen beskrivelsen av Mona her vokser plantene og fiskene siler og grafser i sanda som bare det.
[QUOTE=mona o]Jeg bruker Rådasand med korn str. 0.4 - 0.8 mm i alle mine akvarier. Den er fin nok til at mallene kan sile den gjennom gjellene og rote rundt i den. Anbefales Den må ofte bestilles, men det tar ikke mange dagene å få tak i den. Bestiller på f.eks. tirsdag, og henter den fredag (her i min lokale zoosjappe). Det er den sanden og kornstørrelsen jeg har brukt de siste årene, og både planter og fisk stortrives med den


Dette er vel mye likt størrelsen som biltemasanden har? Husker ikke helt.. Har kikket i butikkene her, men det var bare grus de hadde.. Så skal se om jeg får bestillt meg slik sand.
Vet du ca pris på en slik sekk, å hvor stor er den?
Har et kar på ca 220L og et kar på ca 160L (skal måle når jeg får det i hus imorgen).. Hvor mye vil jeg isåfall trenge. Tenker mest på 220litringen i første omgang....
bunnmål på største karet er 110 x 45 cm.
bunnmål på minste er 100 x 40 cm.

Hvor mye sand trenger jeg da?

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap