Årets planteakvarium ?

Tenkte jeg skulle melde meg på "Årets Planteakvarium" før jeg luker i "Vaskeromsakvariet" ....
Det er en åpen 54 liter med 3x7W spotter over som står i en nordvendt vinduskarm og får morgensol (+ litt kveldssol). Akvariet har fått minimalt stell i løpet av vinteren, men to Sverdplanter har vokst opp over overflaten og Hydrocotyle vokser det nå absolutt overalt. Den dekker også hele overflaten og henger ut over kantene og nå blomstrer den også !
Det er nesten ikke plass til fisk lenger og er nesten umulig å se fisken i det, men et ukjent antall Endlers Guppy og Corydoras napoensis ser ut til å stortrives. Det dukker stadig opp nye yngel og ungfisk av begge arter. I tillegg hjelper en stim av fete Otocinclus, tre unge Ancistrus og et utall "Pestsnegler" til å holde det algefritt.
Stilig! Hva blir tempen på når sola står på?
Kult Hehe!

Men hva er dette rødbrune som vokser opp? (se bildet ditt nedenfor)
Er det fra en Echinodorus (sverdplantefamilien) eller er det fra Hydrocotyle'ne??

[External Image]
Har aldri sjekket temperatursvingningen, men den har normalt ligget på 21-23°C i vinter og jeg tipper den stiger et par-tre grader om morgenen hvis det er pent vær...

Glemte å si at filteret er en Fluval 2+ modifisert med blåfilter som har vært rengjort 2 ganger siden i høst. Vannbytte har stort sett vært påfylling med kaldt vann når jeg hører det sildrer fra pumpeutløpet pga lav vannstand (pga fordampning).
Hei Mona
Det røde bladet er et nytt blad fra en av sverdplantene. Jeg tror det er en Echinodorus grandiflorus (jeg fikk den som en liten avlegger). Den vil antakelig bli altfor stor for en 54 liter så jeg har planer om å sette den i en potte med blomsterjord i vinduskarmen og sette den ut i hagedammen til sommeren.
Dette var sykt, nesten ikke plass til fiskene her (hehe). Det var stilig, plantenen så frisk og fine ut Bruker du noe gjødsel eller co2? Dette var faktisk inspirerende, liker kar der plantene vokser ut.
Eneste gjødsling er at sverdplantene får en kule JBL "De 7+13 kuler" en gang ca hver 3. måned.
Nå kommer det også en blomsterstilk på den ene sverdplanten så jeg har ikke hjerte til å flytte den før jeg får tatt bilde av at den blomstrer.
Ellers kryper nå Hydrocotylen utover bordet akvariet står på....
Skal oppdatere med flere bilder når jeg får tid.
Legg akvariet på din profil slik at det blir mulig å nominere det til månedens akvarium.....

Takk for tipset.
Det ligger på min profil som "Vaskeromsakvariet", men jeg må rydde litt på rundt det og ta noen bedre bilder før jeg oppdaterer det.....
"årets planteakvarium ?" oppdatert
Har nå oppdatert akvarieprofilen med et par nye bilder og oppdatert info.
Dæven døtte, skal si det er bra med planter i det karret!

Har du tenkt til å selge det du luker vekk? Har vært ute etter hydrocotyle en stund nå, hvis du sender og selger så er jeg intr i det du vil selge bort

Hayate
Har sendt deg en e-post...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap