Hvordan få til bekk i paludarium?

Jeg har nettopp fattet interesse for paludarium og lurer litt på hvordan man får til bekk og foss?

Har man en pumpe ned i den delen med vann som igjen har et rør opp til dit man vil at bekken skal begynne? Det gav mening i min verden i alle fall, men jeg er ikke sikker på om det fungerer :P Hvilke pumper bruker man i så fall?

All annen nyttig info om paludarium tas også imot med takk
Skal du kun transportere vannet kan du bruke en sirkulasjonspumpe. Du kan også bruke et vanlig utvendig filter.

Du kan jo se litt på dette paludariumet, den har en bekk. Går sikkert an å spørre hvordan han har gjort det?

Ellers så har du denne tråden til tante Astrid om hennes oppsett av paludarium. Kanskje du får noen gode råd der
Okei, det høres jo enkelt og greit ut det.

Ja, det er nettopp det palidariumet med bekk som gjorde at jeg fikk øynene opp for hvor kult man kan innrede et palidarium! Lav vannstand har jeg siklet litt etter helt siden jeg så hvor fint Astrid hadde fått det

Flere akvarium har jeg ikke plass til og jeg har ikke lyst å bytte ut klorekene mine med min planlagte krabbe riktig ennå, så nå driver jeg bare å samler opp informasjon til jeg får såpass mye at jeg bare MÅ ha palidarium :P

Litt usikker på hvordan hele land/vann fordelingen skal gjøres.. Jeg har ikke helt lyst å begynne styre med glass osv for fordelingen, men jeg forstår det slik at det blir vanskelig å få et bra skille uten?
Jeg har selv lekt med tanken på å lage et skikkelig paludarium, fikk låne en tysk bok på dyrebutikken og der sto det feks hvordan man gjorde det med vann for å få det til å renne.
Det sto om oppbygging med røtter, hvilke planter man kunne bruke osv osv.
Masse interesant, nå hukser jeg ikke navnet på boka eller noe sånt. Forsto ikke så mye av teksten siden det var på tysk, men jeg husker bildene

Så hør med din akvariebutikk om de kanskje vet om noe.
Skal du ha noen andre former for liv oppi der enn fisk?
Kanskje jeg skulle tatt meg en tur på biblioteket eller noe ja. Tviler litt på at de har noen bøker, men det hadde jo vært litt morsomt å funnet noen!

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ha noe fisk oppi, kanskje et par guppyer. Hovedfokuset er en krabbe. Gjerne en rød mangrovekrabbe tenkte jeg. Vet ikke helt om jeg har så mange andre alternativer heller egentlig..
fikk litt lyst til å lage sånn selv Googlet det og fant masse bilder til inspirasjon og oppsett og hvordan gjøre ditt og datt.. har du begynt med ditt enda? Legg ut noen bilder da
Hva annet kan man ha oppi der ettersom det ikke er lov med amfibier i Norge..?
Sterud
Hva annet kan man ha oppi der ettersom det ikke er lov med amfibier i Norge..?


Da må man nøye seg med å pynte veggene med masse fine tillandsia og orkideer

Har du ikke for dyp vanndel kan du jo ha eremittkreps :)
Lete litt rundt skal jeg når jeg bare er ferdig med alle eksamener og faktisk har tid til slikt noe igjen Jeg har så vidt vært innom et par sider og det er utrolig hva folk får til!

Jeg har ikke begynt på det ennå nei, det må nok pent vente Jeg heller mest mot krabbe selv om jeg også har lyst på eremittkreps eller slamkryper. Usikker på om det er noe mer man har lov å plassere oppi der..

Lisbeth: kan man ha orkideer i palidarium?? Jeg trodde de var giftige eller noe slikt jeg? Sikkert bare noe jeg innbiller meg da.. Og vil de trives? Jeg elsker orkideer så det hadde jo vært megakult om man kunne putte det oppi! Selv om det ikke helt passer inn med stilen jeg så for meg :P
Tinelise
Lisbeth: kan man ha orkideer i palidarium?? Jeg trodde de var giftige eller noe slikt jeg? Sikkert bare noe jeg innbiller meg da.. Og vil de trives? Jeg elsker orkideer så det hadde jo vært megakult om man kunne putte det oppi! Selv om det ikke helt passer inn med stilen jeg så for meg :P


Orkideer giftig? Det tror jeg da ikke. Men er jo ingen som skal spise dem uansett i et paludarium? Orkide er en av de typiske plantene å ha som kan vokse på en rot eller korkvegg. trenger ikke jord. Det er sånn de lever i det fri. Lang oppi tretoppene. Kan være vanskelig å få plassert de store som selges som stueplante, men du får tak i små som passer til mindre paludarium.
Mener ikke å kapre tråden din nå, men jeg ble skikkelig gira selv:P - Hva tror du om å ha pinnedyr oppi der også? Hadde ikke det vært litt kult?
Hvor mange liter har du planer om å bygge?
Nei da så Bare jeg som innbiller meg at stueplantene er giftige skjønner jeg :P

Skal du ha pinnedyr må du i alle fall være sikker på at du ikke har noen åpninger i det hele tatt. Jeg har hørt at de visstnok formerer seg verre enn kaniner og at babypinnedyr er kjempesmå og kommer seg ut overalt! Som igjen fører til at du finner pinnedyr i hele huset etter en stund :P

Om de trives med såpass masse vann vet jeg ikke.. Kanskje de kan drukne?

Bare kapre tråden min ivei! Det er bare hyggelig Kjekt å utveksle litt informasjon.

Jeg hadde tenkt å bruke mitt 54 literen min til det, men skulle helst sett at jeg kunne hatt litt større. Dessverre har jeg egentlig ikke lov å ha akvarium der jeg leier, men jeg har fått unntak som huseieren så fint kalte det for 54 literen :P Sneket inn et 12 liter har jeg også, hehe :P Mer akvarium har jeg ikke plass til og heller ikke lov til, så større får pent vente.

54 liter er nok ikke for lite for hva jeg har planlagt å putte oppi. Krabben min skulle klare seg fint. Problemet er jo at jeg gjerne skulle hatt større plass til bekken min. Ser for meg at bekken skal begynne fint med et lite fall fra en sten. Paludariumet er hvertfall veldig pent i hodet mitt :P Men jeg har aldri testet å dekorere noe så spesifikt noen gang. Går som regel i "jaaa og så putter jeg en rot sånn ca her og plantene får stå litt rundt om kring heeer sånn ca". Skal bli spennende!

Du vet du må legge ut bilder dersom du begynner Sterud!?
Jeg mener å ha sett et program på tv en gang hvor et pinnedyr faktisk dykket under vann å svømte. Husker jeg ble helt sjokkert, men det kan jo være jeg har drømt da. (men tror ikke det altså)
Så iallefal ingen fare for at pinnedyret skal drukne, det er verre med eremittkreps. Du kan fint ha en krabbe oppi der, kanskje oxo noen bitte små fisk?

Det med steinen, vann og bekk finner du ut av, bare fantasien som setter grenser vettu. ;D
Svømmende pinnedyr hadde jeg ikke sett for meg :P Fant en side der de sa man måtte passe på at pinnedyret hadde masse vann, så ja.. De drukner vel ikke :P Eremittkrepsen kan jo drukne ja, så han passer ikke inn i planene mine hvertfall. Er vel vanskelig å få til noe bekk uten at jeg har en del vann å ta av til bekken.

Jeg har god til på å planlegge så da burde det bli bra
Galemor
Jeg mener å ha sett et program på tv en gang hvor et pinnedyr faktisk dykket under vann å svømte. Husker jeg ble helt sjokkert, men det kan jo være jeg har drømt da. ;) (men tror ikke det altså) Så iallefal ingen fare for at pinnedyret skal drukne, det er verre med eremittkreps. Du kan fint ha en krabbe oppi der, kanskje oxo noen bitte små fisk? Det med steinen, vann og bekk finner du ut av, bare fantasien som setter grenser vettu. ;D


Jaaa!

Jeg har også sett det, men jeg finner det ikke på nett. Det var visst en egen type pinnedyr.. tror jeg. Men pinne var det, og dykka og fanga mat under vann gjorde den..
"Stick insects also spend much of their time hunting prey under the water."
Nemlig, men jeg mener det var vanlig pinnedyr som man gjerne får kjøpt i dyrebutikker.
Det var iallefal litt sjokk da jeg så hvor fint den dykket under og svømte avgårde før den satte seg ned på jakt.

Blir moro og følge med hvordan du løser bekk problemmet ditt
Ett år etter: Jeg er ferdig! Hva med deg tinelise? Ble planene lagt på is?

Ble ikke så mye til bekk og foss her i gården, mer litt vann som så vidt sildrer over kanten på bakgrunnen og masse planter og lianer:P og en terra-fogger for å få en tøff effekt^^,
Sterud
Ble ikke så mye til bekk og foss her i gården, mer litt vann som så vidt sildrer over kanten på bakgrunnen og masse planter og lianer:P og en terra-fogger for å få en tøff effekt^^,


Bilder?? Video??
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap