Tenkte jeg fikk mekke en tråd ang det nye karret mitt.

Jeg har kjøpt et ikke veldig pent karr men helt greit og billig, som jeg nå vil innrede til plantekarr. Ikke helt funnet ut alt ennå, annet enn en av plantene jeg vil ha.
Karret har målene 60lx30hx22b og har buet front, så litt over 40l altså.

Kommer til å begynne med næring, så torvplater med litt sand over og til slutt sanda eller grusen jeg bestemmer meg for.

Er bare et lysrør i toppen, så om jeg skal beholde den eller prøve få tak i noe annet.
Kommer ikke til å bruke co2 annet enn i tabelettform evnt flytende. Må tenke litt på om det trengs.

Bare å komme med råd og tips på hvilke planter som kanskje kunne passe og hvordan jeg kan gjøre det med lys, næring osv.

Litt frem og tilbake ang pumpe eller ikke. Kommer til å holde en gruppe med Stjernedanio oppi her, ikke planer om noe annet ennå, men kanskje noen otto eller reker. Time will show.

Noe annet er oxo å ha paludariumstil oppi her.

Så takk til alle for hjelp fremover
Galemor
Jeg har kjøpt et ikke veldig pent karr men helt greit og billig, som jeg nå vil innrede til plantekarr. Er bare et lysrør i toppen, så om jeg skal beholde den eller prøve få tak i noe annet.


Skal du ha det som plantekar ville jeg satset på mere lys ja. Har du plass kan du sette inn et lysrør sett i armaturet ditt
Spennende
Liker planter selv, men er nok å lære foreløpig om jeg ikke skal begi meg på CO2 i tillegg.. men hvor får man tak i CO2 i flytende form?
Hvilken plante er den ene du har bestemt deg for?
Vill nok hatt litt mer lys ja
Jeg tenkte på hairgrass som hovedplante, liker så godt gressfølelsen.

Hva med cuba i front, med pogostemon i midten som deler cuba fra grasset.
Så skal jeg ha en plante som blikkfang litt ut på ene siden, kanskje noen steiner eller noe slikt innimellom.

Plantene er ikke største problemmet, lyset er verre, det og næring.
Satt og leste litt om plantelys, men skjønte ikke en dritt.
Den lista nederst på siden, viser den hvike lys som er best til planter eller??

Glad dette ikke er et prosjekt jeg skal kaste meg inn i slik som jeg pleier. ;D
får du CO2 i væskeform i d hele tatt? eksisterer ikke dette bare i fast form (tørris) og gass?

edit: kom på at man kanskje kan ha stoffer som spalter seg til CO2 når det kommer i kontakt med vann eller noe i den duren :$ :P
Hairgrass har jeg også, liker den
Aner ikke helt men mener easycarbo er flytende co2?
Skal ikke si for sikkert, men tror ikke man får tak i Co2 i flytende form, Co2 er jo en gass. Blir som om du skulle kunne tilført akvariet Oksygen i flytende form.
Vær litt obs hvis du skal ha deg co2 anlegg. Blir mye luking, spesielt hvis du har planter som vokser lett fra før av. Har et kar med Co2, men ikke spesielt bra lys. Må luke en til to ganger i uka. Sverdplanter og Lotus blir enorme.
"Happy-Life Carbo 250ml

Planter har brug for 3 ting til deres fotosyntese. Lys, næring og Co2. Co2 er dyrt og besværligt, men ikke længere. Fra Co2 skal planterne have fat i et kulstof. Dette kulstof kan vi nu tilfører planterne i en flydende form. Genialt!"

Og mener å huske at jeg har sett navnet Easycarbo et eller annet sted ja.
Så gjenstår det jo å se om noen her på forumet bruker det og om det er effektivt.
Kjenner faktisk noen som har det og det skal vist funke. Aldri sett hvordan det funker men, bedre enn å skulle kjøpe dyrt co2 anlegg, eller mekke med masse greier for å bruke sats. *BLÆ*

Har malt andre strøket med svart maling på bakglasset, så da slipper jeg å måtte styre med bakgrunn. Det blir nok oxo finest med svart bakgrunn mot de grønne plantene.

Skal legge svart teip nederst på glasset slik at ikke sand og slikt synes så godt. Det ødelegger litt synes jeg, å se sanda fra siden.

Skal prøve å få tak i sånn MPDD (eller no) som er gjødsel til plantene, det ble solgt masse av det i rubrikker da jeg først ble medlem, men ikke sett noe om det den siste tiden.

Jeg håper det vil bli et delikat karr å hvile øynene på.

Har en sånn rød stein (fossilt treverksgreie) som jeg tenkte å ha i midten med den ene hovedplanta.

Det store spørsmålet er hva skal være hovedplanta, tenkte på crinum, eller kanskje en vannlilje, har jo 4 forskjellige å ta av her hos meg.

Grønn lotus, rød lotus, en rød og en grønn av annen type enn lotus. Må jo bli en rød mot alt det grønne i karret.



Galemor
Skal prøve å få tak i sånn MPDD (eller no) som er gjødsel til plantene, det ble solgt masse av det i rubrikker da jeg først ble medlem, men ikke sett noe om det den siste tiden.


Det er PMDD du mener tenker jeg
PMDD = Poor Mans Dupla Drops

Dupla er et veldig dyrt kvalitetsmerke når det kommer til plantegjødsel innen akvaristikk. Det er veldig bra saker, men som sagt; det koster.
Så de som fant på å blande plantegjødningen selv av diverse stoffer planter trenger for å gro, kalte det for "Fattigmanns Dupla dråper" Hehe
Galemor
Aner ikke helt men mener easycarbo er flytende co2?


Easycarbo er flytende korbon som plantene er avhengig av ja. Slike produkter som dette er gode mot bekjemping av alger, grunnet plantenes økte vekst.

" EasyCarbo is a very powerful and effective source for aquarium plants. A strong growth improvement is noticeable after 1 to 2 weeks. Usable with or without CO2 addition.
Algae will have great difficulties to sustain themselves, due to a better plant growth. Very good to combine with the universal fertilizer ProFito.".

Et annet produkt som er mye det samme er Flourish Excel. Men dette er en del dyrere.

Du nevnte også at du skulle ha en stein med forsteina-tre. Med den ville jeg ha tenkt litt på "Det gyldne snitt". Da vil karet ditt få et fokuseringspunkt og se bedre ut; The Golden Rule of Aquascaping.

For de plantene du skal ha vil jeg også anbefale å sette inn ekstra lys, da vil planteveksten bli bedre.
Takker så mye, masse jeg må finne ut skjønner jeg

PMDD, ikke så langt unna da stammen da.
Håper det er noen som fremdeles har, ønsker ikke å blakke meg på prosjektet heller.

Kjøpte næringssubstrat til plantene idag jeg.
Fertiplant ABF fra aquatic nature, liker det merket, aquatic nature har mat fiskene digger.

Så nå har jeg bunnlagsnæring, så hadde jeg tenkt til å ha torv over, så et tynt lag med sand for å holde torven på plass, så bunnlaget.

Men torven er tre plater, skal disse oppløses i vann før bruk?? Det er såklart ingen bruksanvisning på disse. Det kunne jo lett vært skrevet, må bløtes opp før bruk i akvariet feks. Men neida :P

Så hvordan gjør jeg det??

Noen flere tips til meg nå??
Karret er testet at det holder tett, nå for tiden står det med vann og mose. Får ikke gjort så mye siden jeg er lite hjemme for tiden. Så prosjektet er satt på is imens
Karret står fremdeles på gulvet med vann og mose og nå noen flyteplanter.

Etter å ha sett nøyere etter ser jeg flere slagskader i hjørnene på karret, men det holder tett så jeg er fornøyd likevel jeg.
Lurer på å bytte ut 85l min med dette karret etterhvert, bare vente til auksjonen neste helg er vel overstått.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap