Rådasand 0,33 og 0,17 -kan jeg bruke disse?

Trenger noen råd fra dere som bruker sand i akvariene deres:

Jeg har biltemasand i alle mine kar (husker ikke størrelsen). Er veldig fornøyd med denne, men det er lenge siden jeg fylte sand i karene, og de har nå behov for påfyll.

Har funnet to typer sand i butikken, rådasand 0,33 og 0,17. Skulle jeg valgt etter utseeende ville jeg valgt 0,17, for den er lik på farge med sanden den skal blandes med.

Noen som har en eller begge disse typene i sine kar og kan si hva de synes?

Jeg har for øvrig masse sandsnegler i karene mine, og planter som trives veldig godt i den fine biltemasanden. Tenkte altså å kjøpe en 25-kilossekk med 0,17 eller 0,33 rådasandsand og fylle på i alle kar, og da hadde det vært greit å fått sanden "godkjent" av noen som allerede bruker den først.

Jeg husker ikke kornstørelse men jeg har kjøpt både den aller fineste rådasanda og den nest fineste. Helt sikkert de størelsene du snakker om. Den aller fineste er rett og slett for fin. Har du litt bevegelse i vannet vil den sanda bare flytte seg. Jeg er kjempefornøyd med den nest fineste rådasanda. Den er også litt mørkere.
jeg har 0.33 rådasand i ett kar, og det var en periode det på en måte "stivnet" så jeg måtte rote i det for å få løst det opp. sandsnegler og opptødde coryer gjorde susen, men jeg ville ikke valgt den om igjen.
Hvorfor fyller du ikke på med mer Biltemasand da?
Donald: Jeg fyller ikke på med mer biltemasand fordi jeg er tom for det, og her jeg bor er det fryktlig tungvint å komme seg til biltema uten bil. Å ta med 25 kg. sand på bussen er ikke et alternativ

Ok, ut fra svarene her er ikke den fineste sanden et alternativ i alle fall...

Litt varierte meninger om 0,33 ser jeg. Noen flere med synspunkter på denne?
Oki, eg så bare at du bodde i Bergen (skjønte selvfølgelig at du var tom for sanda)
Forøvrig er sekken bare 17 kg.
Ja men 17 kilo er allikevel 17 for mye når det er 20 minutter å gå fra bussen og hjem
turnips
Litt varierte meninger om 0,33 ser jeg. Noen flere med synspunkter på denne?


Jeg brukte den i en 54 liter en gang (ca et par-tre år siden). Det ble bare elendighet. Sanden blir så fin og "tett" at plantenes røtter aldri ville slå rot og trives, ingenting vokste der. Jeg regner med at det er fordi sanden er så finpakket at røttene ikke får oksygen.

Og siden sanden er så fin, virvles stadig småkorn opp og dras inn i filteret. Svampen på filteret var til stadighet pakket med sandkorn, slik at svampen ikke ble særlig god for filterbakterier å trives i. Jeg måtte ta den ut og vaske den hele tiden for å få vekk sand.
Jeg slet med å få klart vann i det karet, og til slutt ga jeg opp og flyttet alt til et annet kar. Så kastet jeg sanda. Har fremdeles resten av sekken stående ubrukt i boden...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap