Lite akvarie innredning :)

hei har planer om å kjøpe 35 l akvarium..
noen tips til innredning? er gått tom for ideer

- hva slags planter?
- hva slags fisk?
- hva slags grus? osv..
Planter: Hva med en Anuabis Barteri Nana. Trenger ikke så mye lys og vokser relativt sakte. Hornblad vosker fort og kan hjelpe med å holde nitratnivået lavt. Den må klippes ofte i så lite akvarium.

Grus: Kommer ann på fiskevalg.

Fisk/dyr. Hva med viftereker og snegler? Artig å se på. Alternativt kan ha ett par Otto, og en liten stim med Neontetra eller små rasbora.


-Tim
Takk for svar
men tror ikke jeg skal ha en snegle stim oppi der, kanskje et par
er ikke noen ekspert på planter så skal søke i plantebasen og se på de. takk!
Jeg skrev da heller ikke sneglestim.......



-Tim
nei, det skrev jeg!
mente ikke at du skrev det
Inaktiv bruker
Anubias, og hornblad (som allerede navnt) Javamose, gaffelmose, javabregne, dvergsverdplanter, Limnophila sessiliflora ( som må klippes i når den blir for høy), Echinodorus uruguayensis..


Ville ikke hatt fisk i et så lite kar. Kjøp heller noen reker
Når det gjelder fisk kan du jo se her og her


Anubias er jo en flott plante som er ganske hardfør, men litt dyrere. Jeg ville først ha funnet ut hvilken fisk jeg ev vil ha før jeg har tenkt på planter og sand.
Det finnes fisk som trives helt fint i et kar på den størrelsen, så et er ikke noe problem, bare det ikke overbefolkes. Tror ikke jeg ville hatt mer enn en enkelt art, og så kanskje noen reker eller et par eplesnegler (eller andre snegler du liker).

I et lite kar blir det fort rotete, så jeg ville ikke brukt mer enn en eller to typer planter, og heller bruke flere av hver.
takk for alle svar.
tenkte vel litt på kardinaltetra, et par snegler og evnt 3-4 otto?
høres det greit ut?
Det tror jeg blir trangt. Har du sett i fiskebasen på de?

Jeg tror heller jeg ville ha valgt en av de mindre artene jeg har linket til lengre nede.

Otto
og kardinaltetra
nå var det jo de jeg mente da
men hvor mange bør jeg ha av ottoene, og hvor mange av kardinaltetra?
Maren mente at du ikke bør ha disse i karet, og linket til de slik at du kunne lese hvor stort akvarium de trenger.

Såpass stor stimfisk som kardinaltetra trenger nok mer plass enn en 35 liter

Tidligere i tråden har hun linket til tråder som diskuterer fisk som kan gå i små kar. Ta en titt der og se om du finner noe du liker
MarenB
Det tror jeg blir trangt. Har du sett i fiskebasen på de? Jeg tror heller jeg ville ha valgt en av de mindre artene jeg har linket til [I]lengre nede. [/I] [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2]


Min skyld. Ikke lenere nede, men oppe
Jeg ville heller gått for killier eller bettaer i et så lite kar, og kun en art. Som algespiser kan du ha en eplesnegle, hvis det er behov.
MarenB
[QUOTE=MarenB]Det tror jeg blir trangt. Har du sett i fiskebasen på de? Jeg tror heller jeg ville ha valgt en av de mindre artene jeg har linket til [I]lengre nede. [/I] [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2]


Min skyld. Ikke lenere nede, men oppe

Hehe
Hva med kampfisk? Har sett mange har hatt det i et slikt akvarie?
faktisk flere som ha nevnt neonttra oppi der...
Inaktiv bruker
Kampfisk kan du ha, men da blir det bare kampfisk. De spiser nemlig reker, og mener å ha hørt at de kan plage eplesnegler?

Neontetra trenger litt større plass
Da jeg var helt fersk innen dette, hadde jeg 10stk neontetra i et kar på 33liter.. De svømte ikke noe, og spiste nesten ikke. Alle døde, og jeg tror de døde av plassmangel.
Eini Brox
Kampfisk kan du ha, men da blir det bare kampfisk. De spiser nemlig reker, og mener å ha hørt at de kan plage eplesnegler? Neontetra trenger litt større plass :) Da jeg var helt fersk innen dette, hadde jeg 10stk neontetra i et kar på 33liter.. De svømte ikke noe, og spiste nesten ikke. Alle døde, og jeg tror de døde av plassmangel.



Neppe plassmangel. Mest sannsynlig ble de forgiftet av nitritt. 10 Neontetra i 33 liter burde gå bra.


-Tim
Inaktiv bruker
Det er også en mulighet, men nå var også karet stappet med plater og små røtter, så det var ikke så mye svømmeplass. Karte var også høyere enn det var bredt. Så det er siste gangen jeg kjøper et overdrevet høyt kar! ;o
Men uansett, 33 liter er for lite til en stim på 10stk neontetra! Med mindre karet er veldig langt. Nede på dyrebutikken er det en stor stim neontetra i et kar jeg vil tippe på er 200l. Fiskene piiler fram og tilbake, og ser ut til å stortrives sammenlignet med min stim... nei, jeg synes at Neontetra burde ha minst 50 liter!
Jeg ville absolutt ikke ha puttet neontetra i dette karet. En liten stim mikrorasbora kan gå.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap