Kampfiskbiotop -how to grow rice in an aquarium?

Eg kom over denne sida: How to grow rice in your garden
Og tenkte umiddelbart på en kampfiskbiotop med ris.... :O

Eg antar at risen må spire før den tilsettes akvariumet, sånn at man unngår en eventuell forgiftningskatastrofe med masse riskorn som råtner.
En annen ting man bør styre unna er å tilsette jord med gjødsel. Egentlig så vil jo fisken produsere gjødning, så en kan vel satse på bare sand?
Ellers er det vel greit å prøve dette?

Eg ser for meg ei stor bolle, eller en 15-20 liters akvarium uten lokk, med et plantelys i pendel over bolla/akvariumet. -Og så risplanter som vokser opp av karet.

Det er jo litt avhengig av om risen kan stå med litt høyere vannstand enn beskrevet i "oppskriften"... Og, ja... Det blir jo et midlertidig oppsett, siden risen kun varer en stund... Men det hadde vært veldig kult å prøve....
To hoder og en tanke...
Wow! Eg kom fram til en side der noen lurer på det samme som meg... Men ingen har svart der heller...
Kanskje tanken var litt for sær?
Forsøket har iallefall starta. Tenker eg prøver uten jord eller sand... Lettere å plukke vekk de som ikkje spirer då...


[External Image]
Så bra at du prøver dette. Er nyskjerrig på det selv. Jeg vet Humunuku sådde noen riskorn, men tror ikke de spiret spesielt godt. Håper han kommer innom og bidrar med sin erfaring
Dette skal jeg også følge med på.
Jeg velger å kalle meg ex-risbonde.

Jeg gjorde to forsøk men økologiske basmatifrø fra en frøbank.
Det ene med en beholder med blomsterjord og noen centimeter vann og et senere forsøk der jeg puttet noen frø rett i et akvarium.
Det første forsøket ble det aldri noe ut av, mens i det andre fikk jeg frøene til å spire, men de visnet/forsvant etter hvert.
Jeg er svært lite generøs med lys og tror at bare 14 watt kan ha noe med at jeg ikke fikk det ti,l da risplanter trenger masse lys.
Spennende å se om du får det til. Hva slags frø bruker du?

Hva med å bare legge riskorna i fuktig bommull og plukke ut de som spirer derifra. Tror jeg spira erter på den måten når jeg var liten. Forhåndsspirte og planta de som spira i fuktig jord
Takker for innspill!
Merket heter Peacock og er markedsført av Scanesia as. Det er Indisk naturris av sorten basmati, altså langkorna ris. (Risposen er på bildet)

Eg aner ikkje om eg får det til å spire, men tenker at nesten samme metode som å lage spirer av bønner vil fungere. Altså at korna ligger i vatn, og så skylling ein gang i døgeret, men uten å tømme sile bort siste skyllevatn.
Hvis eg ikkje får det til på denne måten, så skal eg heilt klart forsøke bomull eller annnet... -Blåsvamp, kanskje?
Hehe, blåsvamp blir kanskje litt vanskelig å få løsna spira fra hvis den får gro litt

Forresten, er den naturrisen med skall? For det må vel være skall for at frøet skal være i stand til å spire?
Lisbeth
Hehe, blåsvamp blir kanskje litt vanskelig å få løsna spira fra hvis den får gro litt ;)

Ja, men då er det jo meininga at svampen skal holde risen på plass nede i karet... Men kanskje et problem dersom det blir mange som ikkje spirer???
Nå etter tre døgn i vatn og daglige vannbytter på riskorna, så har halvparten av dei begynt å få ein liten rotspiss på ca 1 mm.
Foreløpig vil dei ikkje trenge noko lys, men eg må begynne å tenke på ka eg skal gjere med dei.

Skal jo prøve i et lite kar for seg sjøl, men tenkte også eg skulle sleppe noken spirer i 100-literen, bare for å sjekke ka som skjer... For alt eg veit, så blir det bare knask til ancistrusene (dei gjorde kål på ein heil ertebelg her om dagen).

Og så blir det å finne fram eit lite kar som vil passe til kampfisk, samt å mekke til noko belysning. Eg har ein kjøpmannsdisk som eg tenkte å sette ei hylle over. Under hylla kjem eg til å feste lysrør og ei lyslist. På den måten kan eg ha diverse småkar i ein fleksibel løsning der dei har felles belysning. Kanskje det er tid for ein IKEA-tur, snart?
Slapp eit par spirer ned i akvariet for å teste kordan det gikk...
Amanoreker liker visst spirende ris veldig godt.... Så veit eg det... :-/
Spennende tråd aggi Fortsett med bilder.

Spiring hos endel kornsorter fører til en voldsom økning i vitaminer, husker ikke nøyaktig hvilke og hvordan ei heller om dette er relevant for ris. Spiring av korn sto det endel om i undulatbøkene mine som jeg har gitt bort.

Kan du holde oss oppdatert om spiringsprosenten øker? og gjerne måle vannverdier i spirekaret når du tømmer det?

Hilen Ola


Takk!
Eg antar at vannverdiene ikkje er særlig gode (for vannet, som byttes 100% av kvar dag, lukter litt gjær). Det er alltids noken frø som ikkje spirer, og det er nok dei som lager gjærlukta. Vil derfor fraråde på det sterkaste å ikkje drysse uspira ris rett i eit akvarium med fisk.

Dessutan så er vel ikkje fotosyntesa i gang før stilk/bladverk blir skapt?

Eg har mistanke om at det kun er omvendt fotosyntese som skjer når eit frø er nyspira og bare har ein rotspiss.. Iallefall meiner eg at røter på ferdige planter slik. Altså at røtene bruker oksygen og prøduserer co2. Meiner å huske noko slikt frå biologitimene....
Det jeg tenkte på Aggi var om det var verdt å teste spirende ris som ferie/oppvekst for for planteetere, hvor håpet var at uspist mat går over til planter i stedenfor å råtne.

Jeg har funnet bittelitt om risdyrking i boka: Jeg en gård meg bygge vil, Paul Heiney 1998, Borgen forlag.
Her foreskrives å plante spirene i varm matjord som oversvømmes i seks uker, deretter plantes stiklingene i selve rismarken med høyst 3 cm vann, vannnivået økes etterhvert plantene vokser.

Håper dette var til nytte hilsen Ola
Sånn å forstå, ja...
Men uansett ville eg ikkje ha slept nedi uspira frø. Heller la dei spire til stiklinger først. Då burde det ikkje ødelegge for vannkvaliteten lenger...
funker det å bruke slik ris man spiser?
hvis ikke hvor får man tak i slik ris du brukte?
Ja, dette er ris man spiser.
Navn på risen finner du i starten på tråden. Kjøpte den på Safari, men vet ikkje om de har den inne nå.

Det skal funke så lenge risen er ubehandla naturris av god kvalitet. Det skal visst og være en fordel at den er langkorna.

Kan altså ikkje få hurtigris fra uncle bens til å spire... ;D

Men ikkje prøv dette rett i karet. Du vil garantert få dårlig vannkvalitet av det.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap