Grus og renhold

Hei, jeg har lagt merke til at når jeg snur på grusen for å forme akvariet til et nytt design så gir det fra seg en del dritt.

Er det slik at man burde vaske grusen?
Kanskje ikke like ofte som vannbytte, men er det vits i å gjøre det?

Kanskje grusskifte er smartere, hvis det blir for skittent inn under grusen?

Det er ikke noe problem når karet står uberørt, bare noen jeg snur og vender litt for mye på grusen.
For og renske opp i grusen brukes en hevert. Den får du kjøpt på dyrebutikken.

Eller om du syns dem er dyre kan du lage en selv ut av en tom halvliters vannflaske eller en liters vannflaske.

1. Kutt da av bunnen på flasken
2. Fest en passe lang vannslange på den tynne enden(der korken satt) pass på at denne koblingen/skjøtten er tett

Det og bytte ut eller vaske grusen vil bare være til dels ødeleggende for bakteriekulturen som er kommet i vannet.
Når du bruker grus vil rusk, rask og fiskebæsj trenge seg ned i grusen. For å holde den nogenlunde ren bruker du hevert som nevnt i innlegget ovenfor. Dytt heverten også ned i grusen for å få opp dritt der.

Om du tar ut noe grus og vasker den er ikke noe problem for bakteriefloraen. Har du innkjørt filter er det der de viktige bakteriene befinner seg. Men har du planter vil du selvfølgelig forstyrre dem veldig ved å ta opp all grus for vask. Fiskene dine vil nok heller ikke like at du jevnlig tar opp all grus, det kan stresse dem.

Jeg bruker sand i mine kar. Møkka blir liggende oppå sanda, bare å suge forsiktig opp med en slange
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap