Akvastabil 720 ltr

Jeg kjøpte meg et 720-liters akvarium jeg skal ha pirayaer i i går, og lurer på om noen har tips til hvilken grus/sant som er best, hvilke planter jeg bør bruke mm.

Skal plantene "plantes" i akvariet, eller skal de stå i potter oppå grusen? Har aldri hatt fisker før.

Generelle tips til innredning tas i mot med stor takk! Jeg trenger jo ikke å finne opp hjulet på nytt .
Du kan jo titte litt på de andre medlemmene sine piraya-akvarier. Kanskje du finner noen innredningetips der?
Plantene skal man ta ut av potten og fjerne steinullen fra røttene.

Dersom plantene har vanlige hvite røtter, kan du klippe disse endel tilbake før du planter. Det fører til at de må gro nye røtter og fester seg raskere og bedre i underlaget.

Du kan fjerne stygge blader før planting.

Jeg foretrekker sand, enten fra dyrebutikkene eller fra Biltema. Det er smart å legge litt jord helt i bunn under sanden. Det vil fungere som et næringsdeponi som plantene kan nå med røttene. Ikke ta jord under sanden der det evt skal være åpne områder, eller så den kommer under større gjenstander. Dersom jorden bare ligger der uten å bli brukt av planter, vil den begynne å lage sumpgass.
Akvariet var en utstillingsmodell, så det fulgte meg en ganske grov grus av runde, brune steiner med en diameter på ca 0.5 cm. Det er jo fint og praktisk ihht. rensing med hevert. Sand er vel så lett at det bare kommer til å bli med i "dragsuget".

Det var dette med planter, da. Kan plantene plantes som du beskriver i grus? All logikk sier meg at det ikke går, men funker det, så funker det. sand kan jeg forstå, i og med at strukturen er mye finere?
Har hatt grov grus, og skiftet til sand. I motsetning til hva man tror, er det enklere å fjerne grums i overflata på sand, men nå er jo ikke piranha nanofisk akkurat. Så kanskje det er lurt å gå for litt kraftige planter? Fisken liker å gjemme seg, står det. Søker du på Echinodorus, finnes det mye som vokser litt i høyden, og de fleste har kraftige røtter. Cryptocoryne er også robuste, Javabregne festes på røtter og stein og fyller godt opp. En bit eller tre med fiskesene på en pinne man stikker i en sugekopp festet på bakveggen, så blir det litt grønt i høyden å gjemme seg under mens de andre plantene gror...

Er helt plantegal, så du får ha meg unnskyldt, hører til dem som mener at alt går så meget bedre i et akvarium hvis plantene får jobbe med sitt. De jeg har nevnt bruker ikke all verden av overskuddsnæring direkte fra vannet, de rydder i grusen der du ikke kommer til, så noen hurtigvoksende storforbrukere kan være lurt, særlig i starten. Litt solide, Shinnersia, kanskje? Den vokser sikkert ut av 720 liter også hvis den først har etablert seg, bare knipe av og stikke nedi igjen hvis den blir strantete eller sjarmørene dine snur seg veldig fort...
Det går helt fint å plante i grus.

Den store forskjellen mellom grus og sand er at grusen bør du bruke slamrenser på, og da må man være forsiktig med næring/gjødsel nedi grusen. På den annen side ser man ikke skiten så lett siden den faller nedimellom kornene.

Med sand vil skiten samle seg på toppen av sanden. Dette betyr at den fortere blir synlig, men det vil som regel samle seg på noen få steder. Dette suges opp med en hevert-slange helst uten å få med sand.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap