Sandbunn

Jeg har nylig tatt en storrenovering av karet mitt. Fikk ut bakgrunnen, røsket opp i endel forvoksteplanter, og byttet ut fra sten til sand. Valgte biltemasand, og er fornøyd med den, utseendemessig i hvertfall.

Nå har jeg fått høre at når man har slik sand, så må den "løftes" på med jevne mellomrom. Stemmer dette, og hvorfor?

En annen ting er at jeg etter dette skiftet har mistet to ancistruser. Da sistemann døde i går kveld, så fikk jeg litt hetta...er sand skadelig for enkelte fisker? Begge de jeg mistet har sett friske og raske ut, og den i går kveld svømte så fint omkring på ettermiddagen, og så lå han plutselig død. Har ikke annen fisk som synlig har vært slem med dem.

Jeg ser vel også muligheten for at det kan ha vært endel stress til fiskene da jeg gjorde om, og at dette vel kan ha en betydning. Det er to uker siden omgjøringen nå.

Har ikke tatt noen tester av vannet, da jeg ikke har utstyr til dette i hus.
Inaktiv bruker
Det er en grunn for at jeg aldri kjøper noe fra en BILforretning til å ha i akvariene mine Kanskje du kjøpte en type sand som ikke er bra for fiskene? Det er vel ulike merker og størrelser på den biltemasanden vil jeg tro, og den sanden er jo egentlig beregnet til noe helt annet enn akvarier.

Jeg har skiftet fra grus til AKVARIEsand i flere akvarier uten å oppleve noe fiskedød.
Sanden skal man ikke løfte på, om du har et tykt lag på ca 10 cm skal det visstnok være veldig bra, men man skal ikke løfte på den eller virvle opp guffa som er nede i sanden. Om man slamsuger så trenger man ikke slamsuge av andre grunner enn at man selv vil fjerne synlige rester av mat og avføring. Nede i selve sanden trenger man altså egentlig ikke slamsuge eller fjerne møkk, da dette tvertimot er positivt både for planteveksten og et tykt nok sandlag kan i teorien fungere som et slags filter også. Det dannes gode bakterier nede i sanden. Jeg tror ikke man skal drive på og røre i den sanden unødvendig.

Jeg hadde et 12 cm sandlag i et av mine akvarier og opplevde aldri å måtte slamsuge eller noe som helst i det. Det var nesten litt merkelig at det aldri var slam og guffe å se noe sted, siden slangene på min utvendige Eheimpumpe gikk tette hver 5e dag eller noe i den dur.
Det er veldig mange som bruker biltemasand og det er veldig mange tråder om emnet. Let litt gjennom de så finner du hvilken type du kan bruke til akvarium.

At sanda selges i en butikk der de selger utstyr til biler er ikke noe å være redd for.
Husker ikke betegnelser og størrelse på sanden nå, men det er den som "alle" kjøper, og som er anbefalt til akvariebruk.
Da skal du ikke miste noen fisk pga sanda i alle fall. Er nok veldig tilfeldig at det skjedde akkurat da
BILTEMAsanden er en av de aller beste sandtypene man kan få til et akvarium i motsetning til enkelte typer rekedrepende sand/grus man får kjøpt i AKVARIEbutikker.

Så lenge man har litt kunnskap og er litt kritisk, kan man fint bruke endel ting fra biltema og andre steder til akvarie.
Selv bruker jeg bl.a. rengjøringsmiddel beregnet på klær mm til algefjerning.

Har en misstanke om at du også tok en god rengjøring av filteret, i så fall er nok det grunnen
Nei, filteret lot jeg være, faktisk. La svampene over i en beholder med akvarievann mens jeg styrte på her.

Men så klart...det ble nok et altfor rent miljø til fiskene etter omgjøringen, selv om jeg lot filteret være og ca 1/3 av vannet. (skulle fått mer av vannet, men manglet beholdere).

Så jeg er velogså der at jeg tenker at det ble for rent, og at det er årsaken ja. Får håpe det stabiliserer seg nå.
Det er ikke allverdens bakterier i vannet. Da tror jeg heller det var grusen som gjorde utslaget. Den inneholder jo også masse bakterier.
Dersom du reduserte mengden med planter, kan det også ha medvirket. Plantene tar opp og "låser" ammonium.

På den annen side, kan det være at akvarievannet hadde ganske andre vannverdier enn springvannet om det hadde stått slik uten vannbytte en tid.

Vet at enkelte ved slike store rengfjøringer/flyttinger har hatt endel gus over i nettingstrømper eller lignende for å beholde bakteriene. Deretter har strømpene blitt tatt ut igjen etter noen uker.

Høres ut som at filteret ditt kan være litt i underkant av hva du burde ha hatt til det akvariet. Kanskje du skal vurdere supplering/bytte?

Du burde være ekstra påpasselig med vannbytte femmover.
Du burde også skaffe deg vanntester. Det er veldig bra å ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap