Råd om inredning

Hei.
Er helt ny i dette aqua faget. Har et 110l Juwel kar som eg har begynt og lage en bakgrunn til i stein. Har vasket godt karet og renset det med azeton. Kappet steinene på flisekutter for og få en glatt fin bakgrun mot glasset. Har vert og plukket stein rundtomkring, Steinen er kokt i 3 timer førlimt på glasset. Har også lakket utsiden på 3 sider av karet. Ble så fristet av alle desse fine karene her inne, Går jo og få kjøpt mange fine bakgrunner også men de er som regel ganske dyre, Så er det jo litt gøyere og ha gjort det selv da. Så får vi se hvordan det går. Om steinen er giftig for fisker, om eg har ødelagt karet eller ikke. karet skal få god tid til og kjøre seg inn. Vist ikke vann verdiene er tilfredstillende så vil det ikke komme fisk oppi. Kanskje en litt dyr lærepenge men man blir en erfaring rikere.

Her er ett bilde av karet liggende med bakveggen ned mens silikonen tørker. tyngdekraft kan være en fin ting..

http://i52.tinypic.com/s4nm78.jpg
Setter veldig stor pris på inspill her. Positive og negative. Som sagt ny i faget.

Lyst på en del grønne fine planter og noen skarpe røde. Fin kontrast.
Hvilken grus ville dere hatt i bunn her.

Selv tenker eg på en blåsesand. Sort og polert. med noen hvite litt grovere grus over ikke mye men for fargen sin del. Og litt i en dyp rød farge som litt glassaktig stein.

Fisker eg kunne tenkt meg er 1 oskar sort/rød. 1ildål. Black Ghost. 1 krabbe og en kulefisk. Og selvfølgelig noen ryddere på bun.
Mangler det et tall på oppført antall liter, eller er det riktig at du bare har 110L??
Har du lest om de fiskene du ønsker deg? Dette er fisk som krever mye mer plass en du kan tilby.

Mens du innreder karet bør du lese om fiskene i basen her og bruke litt tid på å finne ut hva slags fisk du kan ha i et så lite kar.
Vil også anbefale deg om å lese denne artikkelen før du skaffer deg fisk.

Nå spør du jo om innredning og det kan bli litt rotete og skarpe kontraster hvis du skal ha sort og hvit sand/grus. Tar gjerne fokus vekk fra fiskene. En nøytral og naturlig farge på sanda kan kanskje virke kjedelig, men det tar seg alltid bra ut.
Jeg tror heller ikke du kan bruke den sorte biltemasanda. Det er mange tråder om hvilken biltemasand det er man kan bruke

Ja er riktig att det bare er ett 110 l kar. Nei det er ikke Biltema sand eg tenker på. har fått med meg att det er olivin i sanden der. Eg såg en sand i ett kar på en fiskebutikk. Den var helt sort ganske finkornet. Den virket som den var slipt. Hadde polerte glatte kanter som nesten glinset litt. Fikk beskjed de ikke hadde den inne, men kunne bestilles. Og når det gjelder fiskene så fikk eg beskjed att det ikke var noe problem siden eg skulle bare ha 1 av hver. + en liten stim med neon. Og den hvite grusen er bare snakk om en håndfull spredd utover og bare en halv håndfull med de røde. Blir sikkert vanskelig og forklare. Skal legge inn bilde når ferdig. Men hva synest dere om steinene eg har limt fast her. De er plukket i ett vann her som det går mye ørret og ål i.
Nils Rong
Ja er riktig att det bare er ett 110 l kar. Nei det er ikke Biltema sand eg tenker på. har fått med meg att det er olivin i sanden der. Eg såg en sand i ett kar på en fiskebutikk. Den var helt sort ganske finkornet. Den virket som den var slipt. Hadde polerte glatte kanter som nesten glinset litt. Fikk beskjed de ikke hadde den inne, men kunne bestilles. Og når det gjelder fiskene så fikk eg beskjed att det ikke var noe problem siden eg skulle bare ha 1 av hver. + en liten stim med neon. Og den hvite grusen er bare snakk om en håndfull spredd utover og bare en halv håndfull med de røde. Blir sikkert vanskelig og forklare. Skal legge inn bilde når ferdig. Men hva synest dere om steinene eg har limt fast her. De er plukket i ett vann her som det går mye ørret og ål i.


I blåsesanden på biltema er det olivin. Dette er fordi de har byttet navn på den forrige blåsesanden som alle brukte i akvariet til bare sand. De gjorde det fordi den sanden var for fin og rund til blåsesand.
Så den sanda de har på biltema som du kan skjøpe er den det står sand på. Står også at den kan brukes i akvarier. Husk å kjøpe den groveste hvis du skal ha, for den fineste er så lett at den blir å sveve inn i pumpa og rundt i akvariet. Men som sagt så velger du selv hva du vil ha


Ellers så må jeg si at ingen av de fiskene/dyrene du vil ha passer i akvariet, eller sammen. Krabbe passer muligens, men den må ha landdel, og da blir det mindre enn 110 liter. Pluss at de er vanskelig å ha med andre småfisk siden de kan bli spist av krabben.

Likte steinene som er limt på bakglasset. Ville nok hatt sånne steiner i grusen også, og gått for et veldig naturlig og røft landskap. Synes det hørtes veldig rotete ut med de røffe grå steinene på bakgrunnen, sort sand (der må du være obs på at mange typer sort sand kan påvirke vannverdiene, så test i en bøtte først om de forandrer på vannverdiene), hvite grus, og rød grus. Ofte så vil grusen forsvinne ned i sanden hvis det er lite grus (vet ikke hvor store gruskornene dine er).
Oscar kan bli 45 cm, er kjøtteter og trenger minst 4-500 liter.
Black goast kan bli 50 cm lang, er alteter og trenger minst 700 liter.
Ildål kan bli 100 cm lang(!). kan være vanskelig og holde, og trenger minst 700 liter.
Kulefisk finnes det mange av, men de er ikke anbefalt og holde sammen med andre. De kan være rimelig sære, det var iallefall min.
Disse fiskene kan bli alt fra 3 cm til over 40 cm, avhengig av hvilken art. Disse er også kjøttetere. Og ikke alle passer sammen med tanke på vanntyper(ferskvann og brakkvann)

Dette var korte utdrag fra profilene deres her på AF, og som du ser, så krever de mer enn du kan gi dem av plass. Kulefisken kan gå så lenge du velger rett art. Men vær obs på at den da kan ta livet av andre fisker den blir satt sammen med. Derfor er kulefiskene anbefalt og holdes i artskar(for seg selv). For noen går de fint sammen med andre fisker, men disse småtassene har hver sin personlighet som bestemmer om de liker Hr. Neon som nabo eller middag.

Det er maaange andre kule og flotte fisker du kan holde, bare ta deg tid til å lese om dem så du ikke blir så fort lei. Selv har jeg en fasinasjon for sør-amerikanske ciklider og kampfisker. Og ikke ta alt du hører på dyrebutikken for fakta.
De er som regel kun ute etter og selge, og dessverre har så altfor mange nygebynnere lagt akvariet på hylla fordi det de fikk opplyst om i butikken var og ble feil.
Men er du heldig og finner en ansatt som virkelig kan og bryr seg om fiskene, så er du heldig.
Her i byen har vi heldigvis en sånn butikk.. Handler bare der jeg nå

Så mitt råd er: styr unna de store fiskene til du har råd til å gi dem den plassen de trenger.
Bruk tiden det tar og kjøre inn karet på å lese, spørre å lære så blir ting lettere og finne ut av med tanke på sykdom, vannverdier og alt det andre.
Finn fisker som du liker og som passer til ditt akvarium. Du kan bli overrasket over mange av de artene du har å velge mellom.

Og til slutt, velkommen til en fantastisk hobby
Takker for tips. Det blir nok den grove sanden fra biltema eg kommer til og bruke. Fisker har eg ikke helt bestemt meg for enda. Holder på med karet nå. Så skal jo det kjøres inn, så har god tid til lese og finne ut hva som passer..
Nils Rong
Og når det gjelder fiskene så fikk eg beskjed att det ikke var noe problem siden eg skulle bare ha 1 av hver. + en liten stim med neon.


Hjelpe meg, er det rart nybegynnere får problemer når dyrebutikken gir sånne råd. Virkelig ille. Å ha en av hver hjelper ikke det skvett, fiskene blir ikke mindre av den grunn. Og neontetraene blir garantert mat for de store fiskene -dyyyr mat

Men nå har du sagt du skal bruke tiden til å finne ut hva slags fisk som passer i ditt kar, veldig bra

Lykke til!
Takker så mye for råd. Koser meg med innredning nå. Sitter og leser her inne om fisker planter og andres erfaringer. Så regner med eg ikke blir noe fast kunde i butikken eg var i. Hadde ett kar tidligere ( samme kar men annen løsning med fisk og inredning. Der fikk eg hjelp fra midtun zoo på midtun. Var veldig fornøyd med service og hjelp derfra så holder meg der fremover. Grunnen til eg prøvde en annen zoo var det var mye kortere og kjøre, men også mye kortere vei til ødelagt kar skjønner eg.

Men en ting eg lurte på er Rot må eg ha det i for fiskenes trivsel eller er det for pynten sin del. Når siliconen har herdet nå så skal eg lage litt huler i div størrelser. Tenkte på utvendig pumpe og filter for og få litt ekstra plass i karet, er dette noe som er veldig kostbart. Har i dag det originale som fulgte med juwel 110. Sort boks i hjørnet.

Mye gøyere og lese her inne når en får gode råd og ikke bare ris når en har tenkt/gjort noe feil.

Takker for all hjelp..

Nils
hvis du skal hna malle så er det greit med en rot, for de spiser på den for å fordøye maten, hvis de ikke har tilgang på det får de forstoppelse. men er ikke alle maller som trenger det.
lyke til med innreding, blir sikkert kjempe bra
Om du trenger røtter i karet kommer jo an på hva slags fisk du kommer til å ha der. Men det er veldig mange fisk som bør ha gode gjemmeplasser for å føle seg trygge og da er røtter et helt ypperlig valg. Det er jo også veldig pent med røtter i akvariet

Hvis du bestemmer deg for å ha røtter i karet kan du like godt skaffe deg det med en gang. Røtter bruker litt tid på å synke så skaffer du deg det nå og legger i en bøtte med vann (med en tung stein eller noe som lodd oppå) har du rota klar til bruk når du skal begynne å sette inn fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap