Sånn er tanken blitt

Lakket 3 sider med svart lakk utvendig. kappet og limt stein invendig med akvariesilicon.

Gruppen med stein i bunn er bare stablet sammen for og få en ide. Men har akurat operert en skulder så blir noen uker til eg får plantet og lagt grus nedi.

Men er utrolig spent på hvordan det vil se ut med litt røtter planter og vann oppi.
Er litt i tvil på hva sand eg skal bruke. Lys fin sand eller litt mer naturlig grus.
Har noen uker til og tenke meg på.. Så er det store spm.. Hvilke fisker ville trivdes i karet mitt. 110 L.. lese lese og lese her i forumet..

Dette er mitt første kar eg har gjort noe slikt med. Mitt forrige var bare noe sand røtter og litt planter.
Ser kult ut det der, men det første jeg tenker er: "Shit!! Hvordan tør du å stable steiner rett på glasset slik som det der?"
De er ikke så store og tunge som ser ut på bildet. Men som sagt første gangen så kan være eg får en våt overraskelse. Får se. Men nå skal det få tid til herde en stund før det kommer en dråpe vann i.

Har fått ide fra andre kar her inne.. Månedens kar denne mnd ser ut som større stein enn hva eg har brukt.

Men når du sier det så begynner eg også lure på hva som skjer når det kommer vann i.. hmm. Er jo litt forseint no så får la det stå til. Men går det adunders så har vi ett eksempel på hvordan ikke gjøre det. Vist ikke så ble det jo litt tøft. hehe
Ja, steinene ser jo ikke så store ut, det har sikkert gått bra. Mente mer selve prosessen med å legge steinene i uten å ha sand på bunnen, siden det virker som de er stablet oppå hverandre. Et lite ras der, så kunne nok fort bunnplata fått seg en trøkk.
Nils Rong
De er ikke så store og tunge som ser ut på bildet. Men som sagt første gangen så kan være eg får en våt overraskelse. Får se. Men nå skal det få tid til herde en stund før det kommer en dråpe vann i. Har fått ide fra andre kar her inne.. Månedens kar denne mnd ser ut som større stein enn hva eg har brukt. Men når du sier det så begynner eg også lure på hva som skjer når det kommer vann i.. hmm. Er jo litt forseint no så får la det stå til. Men går det adunders så har vi ett eksempel på hvordan ikke gjøre det. Vist ikke så ble det jo litt tøft. hehe




Fra spøk til alvor.

Det skal testes først med vann i på vaskerommet.. Uten fisk og sand eller planter..Men ikke før en ukes tid. Min 3 dager herdetid på silikonen. Tror også den herder under vann men tar ikke flere sjangser enn eg må med dette karet..
Hadde blitt veldig tungvint og snu på det og feste steinene til ruten med sand i.. Lot alltid den ruten som skulle limes ligge ned. Tyngdekraften til og holde de på plass. Så de ikke skulle falle noen steder
Det der ser jo både flott og innovativt ut.

Tror ikke det vil være problemer med stein som raser. Men du kan jo forsøke å lime sammen et par steiner om du har flere liggende. Så kan du få sjekket hvor godt silikonen hefter.

Når det er vann i akvariet, blir i praksis steinene "lettere" Faller de ikke ned når det ikke er vann i karet, faller de neppe ned når vannet har kommet i.
Tøft, men er bekymret for steinene selv. Spesielt fordi du har festet dem med silikon. Vil anbefale deg å lese denne tråden om silikon og stein, spesielt innlegg nr. 10 som Loomis har skrevet. Kan også være nyttig å søke litt på "silikon og stein" på forumet og se forskjellige erfaringer, så du vet hva som evt. kan skje.

Vet ikke om du allerede er klar over det, men i akvarier der du planlegger å ha mye steiner eller andre gjenstander som gir stor belastning på et lite område, anbefales det å bruke en plate med isopor e.l. under bunnsubstratet for å jevne ut vekten og unngå tørrfisk på gulvet. Denne silikoneres/limes fast i bunn av akvariet før du fyller på med bunnsubstrat, hvis ikke kan du fort få et ommøblert akvarium og en isoporplate flytende i overflata Dette kan du også finne mye om ved å søke litt på forumet.
No ble eg litt bekymret her. Løp rett ut til karet mitt og kjente på steinene eg har limt. Det er ca 20 timer siden nå. De sitter bom fast. Eg kjøpte Casco sin glass silikon. Den er MTK godkjent. Det er også de som lager casco superfix . Den er utrolig sterke( blir brukt i byggebransjen) Jobber der selv så vet det. Selger denne der.

Her er en link til den eg brukte.
Eg kjøpte denne på clasohlson til 65 kr for 300ml.
http://www.casco.no/_upl/pdf/p3985.pdf

Er sikker på eg kan henge meg etter steinene nå, men prøver ikke på det.. Glasset vil nok ryke da. Men den isoporen i bunn, hva mente du med det. Var det i tilfelle steinene raste ned. og jevne trykket ut fra flaten de er limt på. Mulig eg er blind så det ikke på siden du refererte til. Du vet øynene er det første man blir blind på.
Casco akvarie silikon (clasohlson) 65 kr 300 ml
Her har eg tenkt og utføre ett lite eksperiment. Selv om det er litt for seint for min del siden eg allerede har limt steinene i mitt kar, men de er kappet på en flisekutter og fått en glatt overflate som de steinene i eksperimentet her ikke har.Vil da tro att silikonen har dårligere heft med en ru overflate . Så håper andre kan ta nytte av dette.

Her kommer det 3 bilder. Når silikonen har herdet skal eg prøve og slite de fra hverandre. Skal ligge ut en video link her. Vist det ikke går så vil eg tro steinene henger trykt i karet mitt.. Kanskje noen andre vil gjøre det med andre merker silicon så vi kan samenligne.
Hvor gammelt er vann?
Stine Sofie.

Ingen havbunn regnes og være eldre enn 200 millioner år.
http://no.wikipedia.org/wiki/Jorden
Bare i tilfelle du lurte..
Så akkurat ett program om det på National Geographic..
Nils Rong
Men den isoporen i bunn, hva mente du med det. Var det i tilfelle steinene raste ned. og jevne trykket ut fra flaten de er limt på. Mulig eg er blind så det ikke på siden du refererte til. Du vet øynene er det første man blir blind på.


Jeg leste denne kommentaren:

Tomman
Ser kult ut det der, men det første jeg tenker er: "Shit!! Hvordan tør du å stable steiner rett på glasset slik som det der?"


... og tenkte akkurat det samme. Med mye vekt på et punkt på glasset kan det gå ille. Glass er et sterkt, men skjørt materiell. Jeg har ikke super peiling på dette, men jeg vet at isopor er anbefalt dersom man har tenkt å ha en del vekt på et punkt Fant en tråd med litt forskjellig om isopor i bunn av akvariet, se her.

Måtte le godt av svaret til signaturen. Er likevel ganske sykt å tenke på, eller hva?
http://www.youtube.com/watch?v=PgEwEiTyYcs

Er vel ingen som er riktig vel bevart som tenker putte så mye stein i ett 110 L kar. Skulle bare ha ett par til pynt og lage noen huler, men skader ikke med isopor eller depron nei. Men vil ikke det bli veldig varmt om sommeren. Og har eg bruk for det til ett par småstein.. Skal jo ha litt planter og en rot også. Så må det jo være litt plass til fisk ikke bare 2 neon som slost om plassen mellom steinene. For eg regner med att steinene på veggene ikke gir noen trykk belastning på bunn glasset, med mindre de ramler da selvfølgelig og da hjelper nok isoporen lite. Da er det bare mopp som gjelder. hehe..
Kjenner det klør i fingrene
Kjenner det begynner og klø i fingrene etter og få satt i gang karet mitt nå med sand og planter. Men er det noe annet eg må ha oppi. Noe bakteriekultur salter eller diverse. tenkte det skulle få stå uten fisk i 5-6 uker. Forrige gang var eg litt for hastig og da kom nitritten etter 14 dager. Og alle de vann byttene har eg ikke muligheter for øyeblikket. Så denne gangen skal det kjøres inn etter boken.

Takker for svar fra alle som har tatt seg tid til og lese og svare meg og mine spm.
Utrolig hva man finner vist man leiter litt her inne

En lang god innføring i oppstart av kar. printet ut og fin leselktyre på sengekanten.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859
Juwel 110 under innkjøring dag 1
Nå har eg fått akvarie grus og vann i karet. Og det holder på og sette seg, er vel derfor det fremdeles er litt grumsete.Blir og kjøpe litt planter i morgen når temp er blitt litt varmere. har satt kolben til 32 grader. Er det for varmt eller kaldt under innkjørings perioden. Vil veldig gjerne høre hva dere andre synest om karet mitt.
vart bra detta åssen fisk har du planer om å ha oppi der? grus begrenser fiske valget en del lissom.
Fint med de steinene på bakgrunnen, men jeg personlig syns den flerfarga grusen er forferdelig. Den kommer til å ta vekk all fokus fra fiskene, og den er ikke akkurat beroligende å se på.

Dette er også grus med skarpe kanter så du kan ikke ha fisk som skal rote i sanda med bartene. Corydoras og kuhlii feks (de mest populære bunnfiskene)
syns det ble veldig tøft! men hvis det skal stå i 4-6 uker uten fisk i trenger du nok ikke noe mer bakteriekultur, da kan det bare stå å gå av seg selv så dannes den bakteriekulturen helt selv, av det jeg har forstått. men du kunne trengt noen planter og så er det mange som gir litt mat hvert 2-3 dag slik at bakteriene har noe å jobbe med
Vert og kjøpt planter i dag og en sånn pumpe som lager bobler.
Tilfeldig bekjentskap
© darlaa
Reklame for plussmedlemskap