Trenger hjelp med mye!

Hei. Jeg har et 160 liters akvarium og har nettopp kjøpt et 24 liters akvarium.
Jeg skal ha Corydoras Sterbai og vet at de kan ødelegge barten vis man har grov grus opi. Så hvilken og hvor mange kilo sand bør jeg kjøpe.
Jeg hadde tengt å kjøpe hvit sand som er veldig finkornet.
Har hørt at jeg skal regne 1 kilo sand per 10 liter.
Også skal jeg ha noen planter, røtter og så videre.
Noen som har noen tips?
Jeg trenger også noen fisker.
Har sett på noen fisker som heter Nigeria Killi, noen som vet hvor det går an å få kjøpt de?
Mange bruker "biltema-sand", en type blåsesand(hva nå det er..) som også kan brukes i akvarium. Den er ganske lys, men ikke helt hvit.

Pass på hvis det hvite sanda du evt får tak i inneholder kalk. Corydoras er fra Sør-Amerika og liker generelt en pH som hvertfall ikke er over 7 =)
Plussmedlem
Dette er sanda du kan kjøpe. Art.nr. 175425.
Den er også billig.
Biltema på Hamar og Gjøvik.
Jeg har corydoras sterbai i 160liter med grov biltemasand. Fiskene elsker det, de graver av hjertens lyst! Grunnen til at jeg valgte den typen fremfor rådasand var at jeg leste at det var en som hadde prøvd begge deler og fiskene gravde mer i biltemasanden. Biltemasanden er morenesand fra Sverige tror jeg, mens rådasanden er knust og har dermed litt skarpere kanter.

Ellers har jeg to sekker sand, og jeg synes det er rikelig. Sandlaget er høyere bakerst enn foran. Jeg tror det hadde vært for lite med en sekk når det skal stå planter i sanden, mulig det et nok om plantene står på røtter. Bunnen i akvariet mitt er ca 100x40cm om jeg husker riktig, det er gjerne relevant å nevne. Ta gjerne en titt inne på profilen min, der ligger det bilder og mer info om akvariet
Her er forresten en artikkel om akvariegrus med forstørrede bilder av sanden, det var blandt annet denne jeg fant informasjon fra før jeg kjøpte sand.
Og en ting til før jeg gir meg. Da jeg kjøpte biltemasand dro jeg først til en butikk der jeg fikk vite at de ikke hadde slik sand inne til vanlig, men de kunne enten bestille til meg eller undersøke med den andre butikken i byen. Den andre butikken hadde på lager, så da kjørte jeg dit og kjøpte. Konklusjon: Om du skal kjøpe biltemasand og må kjøre et stykke for å finne Biltema er det lurt å ringe dem på forhånd for å finne ut hvem som har sand inne eller få nærmeste butikk til å bestille det inn om de ikke har. Det er så dumt å kjøre bomtur.
Emil Andre Rasmussen Engø
Også skal jeg ha noen planter, røtter og så videre. Noen som har noen tips? Jeg trenger også noen fisker. Har sett på noen fisker som heter Nigeria Killi, noen som vet hvor det går an å få kjøpt de?


Sjekk ut medlemskarene her inne, så får du sikkert noen innredningstips.

Fisk du ønsker kan du be dyrebutikken din om å bestille til deg
Ingjerd
Og en ting til før jeg gir meg. Da jeg kjøpte biltemasand dro jeg først til en butikk der jeg fikk vite at de ikke hadde slik sand inne til vanlig, men de kunne enten bestille til meg eller undersøke med den andre butikken i byen. Den andre butikken hadde på lager, så da kjørte jeg dit og kjøpte. Konklusjon: Om du skal kjøpe biltemasand og må kjøre et stykke for å finne Biltema er det lurt å ringe dem på forhånd for å finne ut hvem som har sand inne eller få nærmeste butikk til å bestille det inn om de ikke har. Det er så dumt å kjøre bomtur.


Er bare å sjekke biltema på nettet først. Der står det om de har den på lager eller ei.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap