Bunnsubstrat under sand?

Hei. Er det noen som har erfaring med bunnsubstrat under sand? Hvilken type bør jeg isåfall velge? Blir så usikker, siden det står i bruksanvisninga på flere at de skal blandes med grus (eks 1/4), for så å dekkes med 4-6 cm grus... Men jeg vil bare ha et tynt lag under sanda, så hva gjør jeg da?

Er det evt bedre å bruke torvplater under sanda? Blir hovedsaklig labyrinter i karet, så PH skal være lav...
Jeg har brukt en blanding av ugjødslet jord og torv under sanda i tre av mine kar.
To av har vært i drift i ca 1 år.
Jeg kommer til å bruke ren sand neste gang jeg skal sette opp karene.
Dette fordi det blir mye grums når en har fisk som graver litt og når jeg flytter på røtter og lignende. også ved plante arbeid blir det mye søl i vannet.
Vannverdiene synes jeg det er enklere å styre med med vannet som luftes.
Jeg vil heller ha grumset oppå sanda så jeg kan slamsuge det om det kommer i pumpa.

En kjempebok som finnes til utlån på biblioteket i byen er Diane Walstads "eccology of the planted aquarium" hun har gode vitenskapelige forklaringer og praktiske råd på oppsett av kar med jord under og sand oppå.

Jeg ville ikke brukt penger på noen fancy "soil" uansett, men gått for plantasjens ugjødslede torvjord.
Om du ikke skal ha fisk som går på bunnen finnes det ett produkt som jeg ikke husker navnet på som er beregnet på bonsai tre dyrking som er meget egnet. Det ligner mye på knuste lecakuler og er et produkt av brent vulkansk leire.
Posøsiteten fungerer som lagringsplass for filterbakterier og plantene bruker næringen herfra til vekst.

ohr
Om du ikke skal ha fisk som går på bunnen finnes det ett produkt som jeg ikke husker navnet på som er beregnet på bonsai tre dyrking som er meget egnet. Det ligner mye på knuste lecakuler og er et produkt av brent vulkansk leire. Posøsiteten fungerer som lagringsplass for filterbakterier og plantene bruker næringen herfra til vekst.

Kanskje dette blir omtrent som Coop kattesand? Det er orange, brendt leire. Leste om den før jeg satte opp det første karet mitt, og har noe i bunnen på de to største. Problemet er at ancistrusene graver det opp...

Bare bruke næringstabletter da kanskje?
Ja nesten, men ikke helt. Lavaleiren har endel næringsstoffer også som er bra for plantene, det er mulig kattesanda er like bra uten at jeg vet hva det er i den.
Det materialet jeg tenker på er mer porøst (har større hull).
Jeg så det i butikken sødermalms akvarieaffær i Stockholm, han brukte ikke filtrering i karene sine i det hele tatt og de så skikkelig bra ut med friske fisk.
Han brukte kun dette som bunnsubstrat, ingenting over. minst 5 cm dybde.
Dessverre hadde jeg ikke med bil inn til byen og orket ikke å drasse med en 20 kilos sekk tilbake.

Skal du ha noen form for fisk som beveger seg langs bunnen vil jeg anbefale sand og har du noen som graver så vil det bli litt gris innimellom om du har noe annet under. Det er jo ikke farlig for fiskene i utgangspunktet, men mest et kosmetisk problem. Om ikke bunnlaget blir veldig tykt.

Et kompromiss er å lage "plantepakker". Her bruker man en nylonstrømpe eller lignende og fyller med jord eller annet vekstmedie. Utenpå dette syr eller festes på annen måte de plantene en vil ha til å vokse på de. Etter en tid er hele pakken dekt av planter, når næringen er oppbrukt tas pakken ut og en kan restarte den med ny jord.
Jeg har ikke prøvd denne metoden selv, men den høres fornuftig ut.
Jeg bruker under sanda det jeg måtte ha for hånden; torvplater (eller torv) litt plantesubstrat, noen torvkuler (som er ment for å ha i filtere) jerngranulat osv. Jeg kunne aldri tenkt å sette opp et kar uten noe som helst bunnsubstrat. Jeg er opptatt av plantevekst og et pluss med å bruke torv under sanda er jo å få vannet litt surt (hvis man driver med den type fisk selvfølgelig). Nå har jeg ennå ikke sett de store resultatene på PH dropp -men så lenge plantene trives
Har næringssubstrat fra JBL eller Tropica under sand i alle kar, og har ikke problemer med det. Har tenkt litt før jeg la det i karet det går Ancistrus, mine elsker å grave under røtter, så næringen er kun lagt der det var planlagt å ha Echinodorus og Cryptocoryne, da kan jeg også slamsuge under innsuget og i front der det mates. Ancistrusen hadde en lynvisitt i et mindre kar og gravde fælt helt ned til bunnen, så aldri noe tåke der. Bare dyttet litt på plass og etterfylte med sand, leira løser seg ikke opp sånn helt vilt ved normal omplanting (eventyret med flytting av E. uruguayensis har lært meg litt om å klippe, ikke røske :o). Nå finnes det sikkert fisk som graver villere enn mine, men Cory og Ancistrus går i alle fall helt fint...
Takker for svar, men er fortsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre. Har ei torvplate, og en liten boks med noe jeg tror er bunnlagsnæring (står ikke noe konkret på den, og har fått den). Tror dette blir litt lite, så kanskje jeg bør kjøpe en pakke torvplater til?

Blir glad for alle typer innspill her
sissimor
så kanskje jeg bør kjøpe en pakke torvplater til?
Ja eller bare torv. Men du trenger jo ikke legge bunnsubstrat over hele bunnen, kun der du skal ha planter
Da kom jeg på hva det leireproduktet heter, hvertfall de grisedyre akvarievariantene. Han svensken kjøpte og solgte et tilsvarende produkt for en langt rimeligere pris, men var naturlig nok ikke så intressert i å fortelle hvorfra.
Akvariereker.no selger dette under navnet "easy care substrate". Aqua clay tror jeg er like bra om du kan finne en selger i Norge.

Lykke til med det nye karet hilsen Ola
Da har tiden kommet for ny planlegging, og da lurer jeg på om denne fra Felleskjøpet kan brukes? Noen med erfaring?

Ble torvplater sist, og den boksen med bunnlagsnæring, lagt der plantene i hovedsak skulle stå. Ser ut til at plantene gror fint, men de torvplatene er dyre, så...
Selv har jeg ingenting under sanda.. tenkte ikke på at man burde ha det.
sissimor
Da har tiden kommet for ny planlegging, og da lurer jeg på om [URLBLOCK1] fra Felleskjøpet kan brukes? Noen med erfaring?

Jeg vettasøren.. men jeg vet at man skal bruke ugjødsla torv. Tiurtorv skal være trygg og solmull
Lisbeth
[QUOTE=sissimor]Da har tiden kommet for ny planlegging, og da lurer jeg på om [URLBLOCK1] fra Felleskjøpet kan brukes? Noen med erfaring?

Jeg vettasøren.. men jeg vet at man skal bruke ugjødsla torv. Tiurtorv skal være trygg og solmull

Var innom Plantasjen, men fant bare Solmull tilsatt kugjødsel og kalk...
sissimor
Var innom Plantasjen, men fant bare Solmull tilsatt kugjødsel og kalk...

Å søren, sier du det? Jeg skulle hatt tak i torv selv for å lage sortvann og koke torvekstrakt... hmm..
De har Tiurtorv på Oasen, med det er fryktelig mye torv i en sånn balle. Så hvis man ikke har kjempestor Rhododendron...

Bauhaus selger grisebillig ugjødslet torv i 50-liters sekker. Og jeg husker i farten ikke hvor jeg så torvblokker, tror det må ha vært på Plantasjen, størrelsen måtte være ypperlig for et passe stort kar, bare å sage i skiver. De brukes til å bygge surjordsbed, og inneholder bare hardt presset torv.

Når det gjelder såjord husker jeg ikke lenger hvorfor jeg forkastet den i min korte Walstad-periode, tror det var den som be veldig bøssete veldig fort. På amerikanske fora elsker de kattesand som bunnsubstrat, mener å huske noe om Coop Extra sin?

En annen tanke nå når telen har gått - torv er da bare tørket myr, sånn et stykke under det grønne? Som skal fuktes uansett - kan man ikke da bare ta en tur med bøtte til en eller annen myr, og tørke selv? Helt gratis? Tror ikke de gjør noe annet på torvfabrikken, man kunne varme den litt i stekovnen kanskje, må den presses kan man vel alltids finne noe tungt eller mormors gamle syltepresse eller noe...
Linda & Ove
En annen tanke nå når telen har gått - torv er da bare tørket myr, sånn et stykke under det grønne? Som skal fuktes uansett - kan man ikke da bare ta en tur med bøtte til en eller annen myr, og tørke selv? Helt gratis? Tror ikke de gjør noe annet på torvfabrikken, man kunne varme den litt i stekovnen kanskje, må den presses kan man vel alltids finne noe tungt eller mormors gamle syltepresse eller noe...

Ja det var da jammen meg ikke et dumt forslag! Men skal man ha litt torv blir det tungt å bære hjem den våte torva..
Linda&Ove: Har noe coop kattesand under sanda i noen områder i to akvarier, men coryene graver den opp. Den er jo veldig lett også, bare små, porøse keramikkbiter... Driver å leser Walstad nå, så blir jo helt manisk her ;D

Hente torv selv høres jo ut som en bra plan, men tror ikke jeg har mulighet/krefter til å gjennomføre det desverre. Men torvblokker er vel det beste egentlig, lite bøss som kommer opp...
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap