Grus vs sand?

vi skal ha piraya i et eget akvarium,
å lurer da på om vi kan ha sand i det?
har det noe å si?
er det noen fisker såm liker det ene bedre enn det andre?
Det finnes mange fisker som må ha sand, så med sand står du mye friere i forhold til fiskevalg. Men tviler sterkt på at piraya bryr seg om underlaget...
tror heller ikke at Pirayaer bryr seg. vet ihvertfall at fisker med "følehår" bryr seg. Slik som indisk glassmalle.
Elwira96
tror heller ikke at Pirayaer bryr seg. vet ihvertfall at fisker med "følehår" bryr seg. Slik som indisk glassmalle.


Indisk glassmalle bryr seg lite om det er sand eller grus, de har to følere, men de brukes ikke til å rote i sanda med. Corydoras, kuhlii og andre "bartemaller" derimot, roter gjennom sanda etter mat. De kan skade bartene sine på grus.

Du har mye større valgmulighet på hva slags fisk du kan ha når du har sand, men skal du ha piraya er jo det ikke et tema uansett...
Lisbeth
[QUOTE=Elwira96]tror heller ikke at Pirayaer bryr seg. vet ihvertfall at fisker med "følehår" bryr seg. Slik som indisk glassmalle.


Indisk glassmalle bryr seg lite om det er sand eller grus, de har to følere, men de brukes ikke til å rote i sanda med. Corydoras, kuhlii og andre "bartemaller" derimot, roter gjennom sanda etter mat. De kan skade bartene sine på grus.

Du har mye større valgmulighet på hva slags fisk du kan ha når du har sand, men skal du ha piraya er jo det ikke et tema uansett...

No har eg både Kuhlii og Corydoras men har bare ca 20% sand i akvarie mitt på 300L Burde eg bytte ut alt til Sand? Har lyst til det da,, Kan eg hente sand på strendene vi har her i lofoten og bare skylle den godt? Vi har mange hvite strender her som har utrulig find sand.
Roy Arne Markussen
Kan eg hente sand på strendene vi har her i lofoten og bare skylle den godt? Vi har mange hvite strender her som har utrulig find sand.

Jeg har sand fra stranda i mine akvarier, men vær obs på at enkelte typer sand er kalkholdig og kan skyve både Gh, Kh og Ph oppover. Sett en beholder med vann fra springen til lufting over natten, mål verdiene, ta oppi en god slump sand, vent noen dager og mål så vannet på nytt. Da finner du ut om det påvirker vannet.

Nå er det strengt tatt ikke lov å hente sand eller stein fra stranda, men det er nok ikke myntet på så små mengde som vi tar ut, men mer på de som bruker lastebil og hengere

Vil du se hvordan jeg gjorde ren sanden så kikk innom tråden det er lenket til i beskrivelsen av mitt Asia-akvarium på 125 liter.
Tante Astrid
[QUOTE=Roy Arne Markussen] Kan eg hente sand på strendene vi har her i lofoten og bare skylle den godt? Vi har mange hvite strender her som har utrulig find sand.

Jeg har sand fra stranda i mine akvarier, men vær obs på at enkelte typer sand er kalkholdig og kan skyve både Gh, Kh og Ph oppover. Sett en beholder med vann fra springen til lufting over natten, mål verdiene, ta oppi en god slump sand, vent noen dager og mål så vannet på nytt. Da finner du ut om det påvirker vannet.

Nå er det strengt tatt ikke lov å hente sand eller stein fra stranda, men det er nok ikke myntet på så små mengde som vi tar ut, men mer på de som bruker lastebil og hengere

Vil du se hvordan jeg gjorde ren sanden så kikk innom tråden det er lenket til i beskrivelsen av mitt Asia-akvarium på 125 liter.

Det skal eg gjøre. Vi har så mange og store strender at det er ingen som blir og merke no på mitt forbruk

Skal sjekke sanden slik du sa
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap