Skitten sand også etter slamsuging

Sanden min er forferdelig grumsete og skitten til tross for slamsuging. Den er også vanskelig å slamsuge, da den fyller opp hele røret, og jeg suger mye sand opp i bøtten.

Her er bilde av før jeg begynte, og et bilde av etter jeg hadde tatt alt ut, renset, og satt inn igjen. Sanden er fremdeles grumsete og full at tomme sandsnegleskall.
Bruk bare en slange, istedet for slamklokke. Da får du mer sug, og snegleskallene blir med ut
Hvis du tar alt ut, og da regner jeg med du mener plantene også, så virvler du opp masse grums som blir liggende å flyte i vannet. Selv om du da får slammet opp det som ligger på bunnen, vil det som flyter i vannet etterhvert legge seg på sanda igjen.

Ikke dra ut alt av karet når du skal rengjøre. Du forstyrrer plantene, de vil aldri kunne få slått seg til ro og få en god vekst på denne måten, og det blir som sagt mye grums av dette.

Bruk slange, ikke hevert, og sug opp slammet som ligger mellom plantene

Det gjør ingen ting at du suger opp noe sand, det heller du bare tilbake i karet når du er ferdig.

Ps: de javabregnene på bildene trives ikke med røttene i sanda. De bør festes på røtter eller stein

Takk for tipset med slangen

Javabregnene hadde tatt over hele akvariet, de var høyt og lavt. Noen på steiner også.
jeg måtte tømme hele greien, for det var så kaotisk og skittent oppi der. Sikkert et år siden jeg sist hadde en ordentlig opprensking.

Jeg tok ut samtlige planter, steiner osv.
Plantene ble rensket for stygge og vissne blader, og en del byttet ut med nye planter. Hadde også noen plastplanter oppi der, som jeg nå har tatt bort.

Fikk plantet på ny, og synes endelig det ble pent.

Tenkte å feste noen flere javabregner til steinene, men så husket jeg ikke om jeg skulle bruke gummistrikk eller hyssing/tråd til det ?

Det er også lettere å slamsuge når det ikke er for mye planter i veien.

Må legge til at jeg ikke pleier å ta tingene ut, men slamsuge rundt. For å ikke forstytte for mye nedi der. Men denne gangen så ville jeg gjøre det skikkelig, da er det lettere å vedlikeholde

Her er før og etterbilde av akvariet mitt.
Ok, da skjønner jeg, hadde bare en storreingjøring

Men da er det bare å bruke slangen når du ser slam og dritt legger seg

Karet ble forresten veldig fint etterpå!
Takk for det
Nå må jeg bare få tak i noen store planter.
Eg har funne ut av at og bruke hoven for og gjøre rein sanden er genialt.
Blir litt grums der og da.. Men legger seg fort. Men da får eg driten ut av sanden.
Får i tilleg rota godt i sanden der det ikek er planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap