Råd til plassering av rot.

Hei, har et relativt nyoppstartet 180 rio som jeg sliter litt med. Pr i dag har jeg 2 mopanirøtter i karet, men synes kanskje det blir litt for enkelt. Men fikk en rot av faren min i dag som jeg vurderer å bytte med. Eneste problemet er at den er litt for stor for karet i utgangspunktet, så sliter litt med å plassere den. Dvs, jeg har ikke hatt den oppi ennå pga av jeg må kappe av litt av "stumpen" som stikker ut bak bare for å få den til å passe, og jeg vil ikke kappe i den unødvendig. Er jo faktisk en flott rot

Så det jeg trenger av dere da er noen synspunkter på å ha en så stor rot i et såpass lite kar? Slenger med noen bilder for at dere skal få et inntrykk av rota. 1.5 litersflaska er med for å gi dere en følelse av hvor stor den er.

Vil ha endel planter da jeg har fått meg CO2 anlegg, så må jo ha litt plass til det også.
Kul rot !
Jeg syns store røtter som bare så vidt får plass i karet er pent.

Ang. plassering, så tenk på det gyldne snitt:o)
Størrelsen på rota i forhold til akvariet.
Ja, synes også at rota er fin, men er redd for at den kanskje blir litt for dominernde når den går nesten helt fra bakgrunnen og helt fram til glasset?
Roten din var skikkelig kul! Men som du sier kanskje stor. Men stor kan være fint Enten ville jeg plassert den på en av sidene, eller som et blikkfang i midten?
Tenkte også at det eventuelt gikk an å dele roten på midten? Så du får to røtter? Håper dette hjalp litt...

Andrè Nyborg
Roten din var skikkelig kul! Men som du sier kanskje stor. Men stor kan være fint :D Enten ville jeg plassert den på en av sidene, eller som et blikkfang i midten? Tenkte også at det eventuelt gikk an å dele roten på midten? Så du får to røtter? Håper dette hjalp litt...

Er også redd for at det kanskje blir litt mørkt og dystert oppi der med den i midten? Dele den i to er uaktuelt, da vil jeg heller spare den til det dukker opp et større kar. Synes det er så sjelden man kommer over store fine røtter i akvariebutikkene
Lurer på om jeg rett og slett må kappe av den litt bak, altså den delen som stikker ut og rett og slett bare prøve?
Alexander Bornkessel
[QUOTE=Andrè Nyborg]Roten din var skikkelig kul! Men som du sier kanskje stor. Men stor kan være fint :D Enten ville jeg plassert den på en av sidene, eller som et blikkfang i midten? Tenkte også at det eventuelt gikk an å dele roten på midten? Så du får to røtter? Håper dette hjalp litt...

Er også redd for at det kanskje blir litt mørkt og dystert oppi der med den i midten? Dele den i to er uaktuelt, da vil jeg heller spare den til det dukker opp et større kar. Synes det er så sjelden man kommer over store fine røtter i akvariebutikkene
Lurer på om jeg rett og slett må kappe av den litt bak, altså den delen som stikker ut og rett og slett bare prøve?

Syntes det høres ut som en veldig god idèe ) Kjør på )
Andrè Nyborg
[QUOTE=Alexander Bornkessel][QUOTE=Andrè Nyborg]Roten din var skikkelig kul! Men som du sier kanskje stor. Men stor kan være fint :D Enten ville jeg plassert den på en av sidene, eller som et blikkfang i midten? Tenkte også at det eventuelt gikk an å dele roten på midten? Så du får to røtter? Håper dette hjalp litt...

Syntes det høres ut som en veldig god idèe ) Kjør på )

Tror det er den eneste måten jeg kan finne ut av det på ja Takker, da blir det saging av rot i morgen
Eller kanskje jeg bare skulle ha kjøpt meg en Juwel Lido 120? Tror rota skulle passe akkurat oppi en sånn... Hmm... Tenke tenke. Tviler på at kjæresten godtar et akvarium til, men allikevel... Er jo en slags plan?

Et rekekar med en stor rot med masse gjemmesteder burde da fungere greit?
Alexander Bornkessel
Eller kanskje jeg bare skulle ha kjøpt meg en Juwel Lido 120? Tror rota skulle passe akkurat oppi en sånn... Hmm... Tenke tenke. Tviler på at kjæresten godtar et akvarium til, men allikevel... Er jo en slags plan? :) Et rekekar med en stor rot med masse gjemmesteder burde da fungere greit?

hehehehe digga idèen din angående en Lido 120, eller så er en enda bedre idèe at jeg overtar roten, siden jeg allerede har en Lido 120 ) tihiii
Andrè Nyborg
[QUOTE=Alexander Bornkessel]Eller kanskje jeg bare skulle ha kjøpt meg en Juwel Lido 120? Tror rota skulle passe akkurat oppi en sånn... Hmm... Tenke tenke. Tviler på at kjæresten godtar et akvarium til, men allikevel... Er jo en slags plan? :) Et rekekar med en stor rot med masse gjemmesteder burde da fungere greit?

hehehehe digga idèen din angående en Lido 120, eller så er en enda bedre idèe at jeg overtar roten, siden jeg allerede har en Lido 120 ) tihiii

Har allerede en kompis som sikler på den rota, men tviler på at jeg vil gi slipp på den Har allerede sagt til samboeren min at et lido står på ønskelista til Jul
Den var utrolig flott! Hva med å sette den mot litt til sides i akvariet, rundt om ca det gylne snitt, og sette de andre røttene slik at det ser ut som de stiger som som armer fra den og strekker seg oppi i akvariet,altså opp mot andre siden og overflaten? Om dette er mulig (kanskje de må skrues litt i eller noe for å klare å holde seg?) litt vanskelig å si, men bare en idè. Er fryktelig vanskelig når man helst vil ha bittelitt boltreplass til, haha men ja, for all del, hold på den roten og ikke ødelegg den! En dag har du kanskje mer enn nok plass!
Jeg synes faktisk de mopanirøttene du allerede har i karet passer fint der.

Kjøpte meg en gang ei stor og fin rot. Så begynte jeg å sage og kutte for å få den til å passe i karet. Til slutt var det bare småbiter igjen, og jeg kunne ikke bruke den til noe.

Ikke alle røtter passer i alle kar. Kanskje du skal vente å se om du får et nytt kar til jul? Det er nemlig ikke så heldig om rota rekker helt frem til frontglasset.
superconstanse
Jeg synes faktisk de mopanirøttene du allerede har i karet passer fint der. Kjøpte meg en gang ei stor og fin rot. Så begynte jeg å sage og kutte for å få den til å passe i karet. Til slutt var det bare småbiter igjen, og jeg kunne ikke bruke den til noe. Ikke alle røtter passer i alle kar. Kanskje du skal vente å se om du får et nytt kar til jul? Det er nemlig ikke så heldig om rota rekker helt frem til frontglasset.

Kapper bittelitt på en "gren" som stikker ut bak nå, så skal jeg prøveplassere den. Bilder kommer
Solide greier gitt. Note to myself, ikke bruk en håndsag neste gang

Vet ikke helt hva jeg syntes jeg? Tok jo opp veldig mye plass?
litt flere bilder.

Noen meninger?
Likte den roten din. Den bare ber om å bli dekket med Javabregne, Anubis og/eller mose.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap