Co2 uten virkning

har nå tilført co2 i ca. 1 måned og ser ingen virkning, hva kan jeg jør gale , tilsetter og plante gjødsel ver 2 dag 10ml, 320l kar. hjelp hjelp

Hei.

Gir du oss litt mer info om hva slags utstyr du bruker, teknikk osv. Da blir det litt enklere å kunne prøve å svare på spørsmålet ditt

Jan Tore
jeg har eheim 3000 pumpe me filter vegg, tetra 300w varmekolbe rena 50w varmekabel, bioplast manometer , ventil. ph-2010 weipro ph controller, boble teller på utsia av akvarie, liten glass difuser på inn sia i akvarie står i motsatt ende av utbløsing av pumpe er ikke så mye sirkulasjon i toppen der ellers så har jeg 4x t8 3x36w 1x40w( flora gro, marine, jbl coller og et stort på 40w) vill tro disse er mer en 1 år gamle.
har pleid og ha co2en på 24timer i døgne men nå slår eg an på når lyse går på og av når lyse går av 10timer , fra 12.00 - 22.00 står i en mørk kjeller uten vinduer
I og med at fotosyntesen (når planten bruker CO2) treng lys for å funke så er det i allefall smart å ikkje tilføre CO2 om natta. Om natta reverseres prosessen og planten treng O2. Kan det hende at du har hatt overskudd av CO2 på natta og dermed underskudd på O2? Kor lenge har du kjørt med 10 timers syklus?

Nokre plantar henter forresten næring frå røtene og plantenæring i vatnet vil ha liten effekt på desse. Kan vera smart å supplere med næring i grusen/sanden i såfall.
Det som Dag Atle skriver er veldigt vesentligt.

Ved å tilføre CO2 om natten vil du risikere at pH faller. Men siden du har pH kontroller så stopper den vel CO2en slik at det ikke blir frigitt så mye nattestid at det blir et problem.

For stor bevegelse/sirkulasjon i overflaten lufter ut CO2en.

Gamle lysrør gir ikke like godt lys som nye. Bør byttes 1 gang i året.
Blå aktigt (Marine/dags) lys gir hurtigere voksende planter dvs lange planter med lang avstand bladene. Rød aktigt (plante rør) lys gir kortere og mere kompakte og fyldige planter.

I tilleg til plante gjødesel trenger plantene også NO3 (nitrat) og PO4 (fosfat). I et fiske kar er dette storsett aldri et problem (nitrogen syklusen som ender opp med nitrat og fosfat fra matingen bla). Men i plante akvarier er det lite NO3 og PO4. Da må det tilsettes via plante næringer som har disse stoffene. Noen planter vil i tilleg ha jern (Fe) for å trives. Noen plantar henter næring fra røttene og plantenæring i vannet vil ha liten effekt på disse, som Dag Atle skrev. En bruke da noen næring som stikkes ned i substrattet ved siden av planten, slik som leir kulene fra JBL.

det går fisk i kare også , har brukt jbl sine og satt de ned rundt forbi me røttene , eg sjønne bare ikke k som er gale her hadde regna me den urskogen men ser mer ut som sahara ørkenen
har 24grader i vanne er det for kaldt kansje
Under artikler/om planter finners et par articler om CO2 og Lys
Interaksjon mellom lys og CO2 fremmer veksten hos vannplanter

Plantelys

Og noen om forskjellige planter.

Om 24 grader er for kaldt kommer ann på hvilke planter du har.

Også hvor mye CO2 du tilfører/får løst opp i vannet har betydning. Dette er avhengig av diffusoren som du bruker, at den klare å løse opp nok gass i vannet i forhold til størrelsen på karet. Ideelt bør det ligge på mellom 15-30mg/l. pH pg KH har også innvirkning. se tabell her:
CO2_KH_PH_Chart.

Ideelt sett så skal pH ligger rundt 6,8 for plante kar mener jeg å huske.
har lest på artiklene men sjønte ikkemye av den me plantelys, kansje du kan forklare kort og enkelt vilke rør som er best og ha i et 320l 4xt8

mvh lloyd
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap